۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۴۴۱۸۶۸
حجت الاسلام ملکی:

تعقل، راهکار قرآن برای سعادت/ نتیجه عدم تعقل هم پیاله شدن با دشمن است

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که انسانی که تعقل نمی کند ضرربارترین موجود عالم است، گفت: امروز که می بینیم حکام عربستان و تروریستهایی مانند داعش از حیوانهای درنده هم ضرربارترند، به خاطر عدم تعقل آنها است.
حمید ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید ملکی، سخنران حرم حضرت معصومه(س)، غروب چهارشنبه در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در بیان احکام تربیتی قرآن، اظهار داشت: انسان عاقل در امری که تخصص ندارد اگر می خواهد به نتیجه مطلوب برسد به متخصص مراجعه می کند.

 

وی با بیان این که در به سعادت رسیدن هم باید به متخصص مراجعه کرد و متخصص در این امر خداوند است، گفت: همه انسانها دغدغه این را دارند ک به سعادت برسند ولی در شیوه های به سعادت رسیدن و سعادت واقعی با هم اختلاف دارند؛ اگر به مارکس بگوییم که سعادت را تعریف کن با مبانی و تفکر خود دستور العمل می دهد و نتیجه آن می شود این که انسان را به شقاوت می کشاند.

 

حجت الاسلام ملکی با بیان این که انسان به وسیله قرآن می تواند به سعادت و خوشبختی برسد، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در قرآن به آن اشاره کرده است تحریک انسان به تعقل و استفاده از اندیشه است زیرا وجه تمایز انسان از حیوان در تعقل است و خداوند در قرآن کسانی که تعقل نمی کنند را به ضرر بار ترین موجود روی زمین تعبیر کرده است.

 

وی با اشاره به رفتار حکام عربستان، نتیجه عدم تعقل را هم پیاله شدن با دشمن دانست و گفت: امروز می بینیم که حکام عربستان و گروهک هایی مانند داعش از حیوان های درنده هم ضرربارترند و این به خاطر عدم تعقل آنها است و این که حرف حق را نمی شنوند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که خداوند در قرآن بر اساس سعادت و شقاوت انسانها را تقسیم کرده است، خاطرنشان کرد: در قرآن آمده است که برخی از مردم هستند که آنقدر عقلانیت آنها بالا است که با خدا معامله می کنند و جان خود را می دهند و بهشت را می خرند ولی برخی هم هستند که می گویند ما از آخرت چیزی نمی خواهیم و فقط در دنیا به ما بده و در جای دیگر می فرماید که این افراد تعقل نمی کنند و لا یعقلون هستند.

 

حضرت معصومه به خاطر عقلانیتش در جایگاه معصومان قرار گرفته است

وی ائمه(ع) را در اوج عقلانیت دانست و ابراز داشت: اهل بیت(ع) هم دنیا و هم آخرت را از خدا می خواهند و عقلانیت آنها به فعلیت رسیده است؛ حضرت معصومه(س) هم مانند ائمه به خاطر عقلانیتی که داشته است در جایگاه معصومان(ع) قرار گرفته است و در روایات زیادی زیارت ایشان را مانند زیارت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) عنوان کرده است.

 

حجت الاسلام ملکی در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت معصومه(س) به این جایگاه رسیده اند، اظهار داشت: درتاریخ بشر شخصیت های زیادی بودند که معصوم نبودند ولی کمتر از معصومان(ع) هم نشده اند؛ زینب کبری(س) در عاشورا و بعد از عاشورا عملکردی داشتند که امام سجاد(ع) فرمودند تو این علم را از جایی که خدا به ما داد گرفته ای و در قرآن هم کسانی که تقوای الهی را در خود تقویت کنند را از عاقلان دانسته است.

 

وی افزود: وقتی شخصیتی مانند حضرت معصومه(س) در مدرسه پدر و برادرش به اوج عبودیت می رسد می تواند به اذن الله کاری خدایی کند؛ علمایی مانند آیت الله بهجت که قبل از نماز صبح می ایستاد و ذکر می گفت می فهمند که این حضرت چه گوهری در عبودیت داشته اند و به چه مقاماتی رسیده است.

 

احساس حضور حضرت معصومه نشانه قبولی زیارت است

سخنران حرم حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سؤال که فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) که در روایات سفارش شده است باید از کجا بفهمیم که زیارت ما مقبول است، گفت: معنی زیارت در داخلش است و آن به معنی حضور حاضر در نزد محضور است و معنی آن این است که زائر حضور حضرت را می بیند و اگر کسی چنین  حسی داشته باشد که در محضر بانویی است که او همه چیز را می داند و او را می بیند و آمده است از او درس زندگی بگیرد به معنی قبولی زیارت است.

 

وی افزود: برخی بزرگان گفته اند که نشانی قبولی زیارت جاری شدن اشک است و اشک زمانی سرازیر می شود که دل انسان بشکند و دل زمانی می شکند که انسان خود را نیازمند و محب کسی می داند؛ بنابراین هر چه معرفت بیشتر باشد زیارت قبول تر است و اشک هم بیشتر سرازیر می شود.

 

ظاهر ناپاک نشانه دل ناپاک است

حجت الاسلام ملکی ابراز داشت: نمی شود که خانمی به زیارت بیاید و با این که می داند حضرت معصومه(س) با بد حجابی مخالف است حجاب خود را رعایت نکند؛ این که می گویند دل انسان باید پاک باشد حرف غلطی است؛ در اسلام چنین چیزی وجود ندارد و این یکی از آموزه های مکتب انحرافی مُرجعه است که می گویند دلت پاک باشد و هر کار که دوست داری انجام بده.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر انسان کسی را دوست دارد خود را شبیه به او می کند و نمی شود که انسان محبت حضرت معصومه(س) را داشته باشد ولی حجابش را رعایت نکند و دل ایشان را با اعمال خود بیازارد.

 

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که در مقابل وسوسه های شیطانی باید چه کنیم، افزود: خداوند در قرآن می فرماید شیطان دشمن شما است و شما هم او را به چشم دشمن ببینید؛ در مقابل دشمن باید خود را مسلح کنیم وگرنه او ما را به هر جا که بخواهد می برد و به گونه ای شیطان را سواری می دهد که خود را هدایت یافته ترین انسان روی زمین می داند و وقتی وارد جهنم می شوند می گویند ای کاش فاصله ما و شیطان فاصله بین مغرب و مشرق زمین بود.

 

وی ابراز داشت: اولین کار در مقابله با وسوسه های شیطان این است که خود را به فضاهای امن و نورانی مانند مسجد هدایت کنیم و دوم این که رفقای خوب انتخاب کنیم زیرا در قرآن دارد که جهنمیان می گویند ای کاش فلانی را رفیق انتخاب نمی کردم و سوم این که در فضای مجازی به هر جایی نرویم و هر چیزی را نخوانیم و در این صورت حتما خداوند ما را نجات خواهد داد./843/پ202/ی

ارسال نظرات