۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۴۴۱۹۳۲
کارشناس مسائل مذهبی:

تقویت اراده، ایمان و بیداری ‏فطرت هدف تربیت دینی است

حجت الاسلام بیرانوند با بیان این که در تربیت دینی به دنبال تقویت اراده و ایمان، شکوفایی عقل و بیداری ‏فطرت هستیم‏، گفت: تربیت به معنای فراهم کردن موجبات رشد و پرورش و شکوفایی استعدادها و تواناییهای انسان به منظور رسیدن به کمال ‏و سعادت است.
تربیت دینی

حجت الاسلام بیرانوند، کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با تربیت دینی و معنا گرا، گفت: دین برای تربیت انسانها آمده است، اگرروش های تربیتی انبیا را بررسی کنیم می بینیم که اول مسأله توحید، سپس مسائل اخلاق و آداب و مناسک بوده است.

 

وی ادامه داد: در امر تربیت توجه به آموزش دینی و انگیزش مدار رویکرد بسیار مهم است، ما به دنبال تقویت اراده و ایمان، خودبرانگیختگی، خود کنترلی، تحول درونی و انقلاب روحی و شکوفایی عقل و بیداری فطرت هستیم.

 

کارشناس مسائل مذهبی افزود: از دیدگاه غربی وراثت، محیط، دولت و رسانه از عوامل و زمینه های شکل گیری شخصیت دینی هستند ولی عوامل موثر در تریبیت دینی فقط اراده فردی است، در واقع تربیت جبری نیست، حتی اگر همه چیز بد باشد باز می توان انسان خوبی بود.

 

حجت الاسلام بیرانوند اظهار داشت: تربیت یک نوع برانگیختگی درونی است، تربیت به معنای فراهم کردن موجبات رشد و پرورش و شکوفایی استعدادها و تواناییهای انسان به منظور رسیدن به کمال و سعادت است، تربیت یک فرایند ترکیبی و چند جانبه است و اتفاق تک بعدی و رشد کاریکاتوری نیست.

 

وی در ادامه گفت: شناخت به مبانی دینی و مهارت دو اصل مهم در تربیت است، نیاز شناسی و مهارتهای ارتباطی فعال لازمه تاثیر گذاری در تربیت است، مهارتهای ارتباطی شامل مهارت نگاه کردن، مهارت گوش دادن، مهارت حرف زدن و مهارت همدلی است.

 

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: حضرت رسول اکرم(ص) از شیوه های بسیار جذاب و موفق برای آموزش و تربیت دینی استفاده می کردند و قطعاً این امر یکی از عوامل موفقیت حضرت در امر مذکور بوده است، استفاده از این شیوه ها در این زمان می تواند در موفقیت اهداف آموزش و تربیت دینی تأثیر زیادی داشته باشد.

 

حجت الاسلام بیرانوند توضیح داد: از جمله این شیوه ها می توان به آموزش به روش غیرمستقیم، آموزش به شیوه تکرار، آموزش به شیوه رفتاری نه تنها رهنمود گفتاری، آموزش به شیوه خطابه و آموزش با استفاده از وسایل کمک آموزشی، اشاره کرد./303/869/ب1

ارسال نظرات