۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۴۴۳۲۸۷
آیت الله صدیقی مطرح کرد؛

ضرورت شناخت آسیب های خانواده و زندگی بر مبنای دستورات اسلام

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه شناخت آسیب های خانواده و زندگی بر مبنای دستورات اسلام ضروری است، گفت: بی نیازی از مردم و این‌ که انسان از هیچ کس درخواست و سؤال نکند عامل مهمی در تأمین عزت دنیا و آخرت است.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت ‌الله کاظم صدیقی، مشاور عالی رییس قوه قضائیه و امام جمعه موقت تهران، امشب در ادامه سلسله نشستهای بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی که با حضور معلمان مدارس استثنائی استان چهارمحال وبختیاری در مهدیه مصلای شهرکرد برگزار شد، به بررسی آسیبهای زندگی پرداخت و گفت: تک تک شما  مشعلی هستید که می‌ توانید محیط خود را روشن نگه دارید و کمک کنید تا آسیبهای زندگی و آسیبهای موجود در خانواده کاهش یابد.

امام جمعه موقت تهران گفت: در ابتدا باید بدانیم که اساس عالم را خداوند بر رحمت آفریده است و حالا که اساس بر رحمت است پس غضب خداوند عارض است؛ آقای بها‌الدینی که جزء استثنائات معاصر بود می‌فرمود: خداوند عالم را بهشت آفریده و جهنم را ما‌ می ‌آفرینیم، خداوند رحمان و رحیم است و برای بنده‌اش جهنم نمی‌سازد بلکه این بشر است که با اعمال خود جهنم را مهیا می ‌کند.

وی با بیان اینکه دلها به دست خداست و خداوند مقلب ‌القلوب است و اگر ما با خدا قطع رابطه کردیم خدا هم دلهای ما را از یکدیگر جدا می‌ کند، ابراز اشت: این اساس کار است و اگر کسی خدامحور باشد قطع و جدایی پیش نخواهد آمد و هرآنچه هست همه وصل اس .

دبیر کل بنیاد بین ‌المللی غدیر با اشاره به این نکته که غضب به ایمان آسیب می ‌رساند، غضب را به عنوان آسیبی مهم و جدی برای زندگی دانست و گفت: ایمان و عمل صالح وقتی با هم توأم شود خداوند مودت را در دلها قرار می‌ دهد و این موجب کاهش غضب می‌ شود.

این مقام مسؤول با بیان اینکه یکی دیگر از آسیبهایی که زندگی افراد و الفت و اتحاد ملت را تهدید می ‌کند توقعات بی‌جا است، ادامه داد: دندان طمع را باید کشید و توقع بی‌جا و بیش از حد نداشت چراکه توقع زیاد سبب ایجاد مشکلات فراوان در جامعه می ‌شود.

وی با معرفی چند کتاب از شیخ بهایی از جمله مفتاح‌ الفلاح و کشکول نان و حلوا، اشاره ای به یکی از احادیث موجود در کتاب مفتاح ‌الفلاح کرد و گفت: از افتخارات مؤمن و تأمین کننده عزت دنیا و آخرت نماز شب است و همه خیرات درسحر و در نماز شب است و در مقابل قیام به لیل، کسالت و تنبلی است که زندگی‌ ها را به هم می ‌ریزد.

وی بی نیازی از مردم و این‌ که انسان از هیچ کس درخواست و سؤال نکند را عامل مهم دیگری در تأمین عزت دنیا و آخرت عنوان کرد.

آیت الله صدیقی گفت: مراء جدال و عداوت می‌آورد و آبروی انسان را برده و هیچ کاری را درست نمی‌ کند؛ بنابراین یکی از آسیبهای زندگی مراء و جدال و توقع بی‌جا است.

مشاور عالی قوه قضائیه سوء مدیریت و سوء تدبیر را یکی دیگر از آسیبهای زندگی برشمرد و گفت: انسانی که بی حساب زندگی کند، انسانی که دخل و خرجش مشخص نباشد و برنامه ایی برای زندگی خود و فرزندانش نداشته باشد در زندگی پیشرفت نخواهد داشت چراکه سوء تدبیر موجب نابودی می ‌شود.

این مقام مسؤول یکی دیگر از آفتهای زندگی را همسرآزاری دانست و گفت: در روایت داریم که اگر مردی همسر خود را به قدری آزار دهد که او بگوید: مهرم حلال و جانم آزاد؛ در این مورد خداوند به مجازاتی کمتر از آتش جهنم برای او راضی نخواهد شد و همچنین می‌فرماید: همان‌گونه که خداوند برای یتیم غضب می کند برای زن هم غضب می ‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مقابل اگر زنی به همسرش بگوید از تو خیری ندیدم خداوند همه عبادت‌هایش را قلم می‌کشد و در روایت دیگری هست که اگر زنی از همسرش توقع بی‌جا داشته باشد خداوند توبه او را قبول نمی‌کند و در توبه را به روی او می‌بند.

گفتنی است، طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی از پنجم مردادماه آغاز شده است و تا یکم شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت.

این طرح که ابتکار حجت الاسلام والمسلمین نکونام و طرحی شناسنامه دار است، با حضور اندیشمندان دینی و با رویکرد سبک زندگی اسلامی هر ساله در فصل تابستان برگزار می شود./9457/202/ب2

ارسال نظرات