۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۴۴۴۴۵۹
علمای بحرین:

آل خلیفه با مفهوم خُمس بیگانه است

علمای بحرین با اشاره به اینکه آل خلیفه با مفهوم خُمس بیگانه است، تصریح کردند که حتی حاکمان ظالم و خونریز منطقه نظیر صدام نیز همانند آل خلیفه به جنگ این فریضه الهی نرفتند.
علمای بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اللؤلؤه، علمای شیعه بحرین با صدور پیامی نسبت به بیانیه دادستانی عمومی آل خلیفه مبنی بر اینکه فریضه خُمس شیعیان را هدف قرار نداده است، واکنش نشان دادند.

در این پیام آمده است: وکیل مدافع اول دادستانی عمومی ثابت کرد که یا نسبت به فریضه خمس جاهل بوده یا خود را به جهالت زده است. چگونه ممکن است نظام این اجازه را به خود بدهد که فتوای ارتباط یا عدم ارتباط این اتهام به خمس را صادر کند در حالی که حتی یک حرف از خُمس را متوجه نمی شود؟

علمای بحرین ادامه دادند: آیت الله شیخ عیسی قاسم حتی یک روز در مسجد و دفتر خود و یا جاهای دیگر به جمع آوری دارایی نپرداخت بلکه در احکام خُمس و زکات آمده است که مکلف باید این پول را به کسانی که مراجع تقلید بر اساس شرایط و ویژگی ها و همچنین اطمینان از آنها انتخاب کرده اند، پرداخت کنند.

شیخ عیسی قاسم مورد اعتماد مراجع تقلید است

آنان تأکید کردند: شیخ عیسی قاسم از برجسته ترین کسانی است که این شرایط شرعی جهت دریافت این اموال این فریضه و توزیع آن به فقیران دارد و او توانسته است که اعتماد مراجع تقلید و مکلفان را با تقوا، پرهیزکاری، امانتداری و حساسیت شدید نسبت به ادای این تکلیف بر اساس قوانین شرعی بدست آورد.

در ادامه این پیام تصریح شده است: اتهام جمع آوری غیرقانونی دارایی از پایه و اساس باطل است چرا که این اموال بر اساس فریضه شرعی پذیرفته و توزیع می شود و به کسانی که این پول ها را دریافت می کنند در عرف و قانون به جمع آورکنندگان پول گفته نمی شود، بلکه مالی است که از سوی شارع مقدس تعیین شده و برای دریافت و توزیع آنها نیازی به مجوز دیگران نیست.

حاکمان خونریز چنین هجمه ای علیه خُمس نداشته اند

علمای بحرین با اشاره به اینکه کسب اجازه برای دریافت و توزیع خمس از دیگران، همانند نماز غیرممکن است، اظهار داشتند: ادعای مجهول بودن منبع این اموال نیز دروغی بیش نیست چرا که منبع اموال خُمس کاملا مشخص است و بر اساس فریضه شرعی از سوی مکلفان به نمایندگان مراجع تقلید پرداخت می شوند. پرداخت، دریافت و توزیع پول خُمس به هیچ وجه وابسته به قوانین وضعی نیست و گنجاندن آنها در این قوانین نیز غیرشرعی به شمار می آید.

در بخش پایانی این پیام آمده است: شیعیان در سراسر جهان این فریضه را در برابر دیدگان دولت ادا می کنند و حتی نظام های سرکوبگر خونریز نیز چنین واکنشی از خود نشان نمی دهند. حتی دیکتاتوری صدام نیز دخالتی در فریضه خُمس نداشت و این مساله به صورت علنی در نجف اشرف و سراسر عراق انجام می گرفت، چرا که منبع خیر برای جامعه به ویژه فقیران و محرومان محسوب می شود./980/ب902/د

خبرنگار: محمدرضا جایروند

ارسال نظرات