۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۴۴۴۵۲۴
نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران:

معلمان مدافعان حقیقی مرزهای فرهنگی هستند/ تربیت دینی اولویت برنامه های آموزش و پرورش باشد

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران از معلمان به عنوان مدافعان مرزهای فرهنگی یاد کرد و گفت: کسانی که به نوجوانان و جوانان دانش‌آموز، تفکر و بینش صحیح دینی را می آموزند، از مرزهای فکری و عقیدتی آنان در برابر هجوم فرهنگهای نامطلوب دفاع می‌کنند، بدون شک مدافعان مرزهای فرهنگی هستند.
امام جمعه فریدونکنار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فریدونکنار، حجت‌الاسلام سید محمود جلالی، نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان با بیان این که متأسفانه آن طور که شایسته بود به تربیت دینی در مدارس توجه نشده است، گفت: غفلت از تقویت بُعد دینی دانش آموزان در کنار مسائل آموزشی زمینه ساز ایجاد بحران های معنوی و فکری در دانش آموزان را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به این که کارهای تربیتی باید ماندگار و دائمی باشد، بیان داشت: مدرسه از مهم ترین نهادهاى اجتماعى، تربیتى و آموزشى و اصلى ترین رکن تعلیم و تربیت است که به منظور تربیت صحیح دانش آموزان در ابعاد دینى، اخلاقى، علمى، آموزشى، اجتماعى و کشف استعدادها و هدایت رشد متوازن روحى و معنوى اداره مى شود. 

استاد حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: انتقال ارزش هاى اساسى جامعه در کانون اصلى توجه نظام آموزشى قرار دارد، به گونه اى که مدرسه دانش آموزان را متعهد مى سازد ارزش هاى جامعه را درونى سازند.

وی با اشاره به این که در تربیت دینی دانش‌آموزان، دو عامل خانواده و مدرسه نقش بسیار برجسته‌تری نسبت به دیگر عوامل دارند، گفت: در واقع این دو عامل هستند که شخصیت افراد را شکل می‌دهند.

حجت الاسلام جلالی با بیان این که تربیت دینی به «شناخت آموزه‌های دین، تبدیل این شناخت‌ها به باورهای قلبی و به کاربستن این باورها در رفتارهای فردی و اجتماعی» تعریف شده است، ادامه داد: معلم می‌تواند با تقویت روحیه‌ حق‌گرایی و قدرت تفکر و تشخیص حق از باطل در دانش‌آموزان، الگو دهی رفتاری به آنان و انتخاب شیوه‌ مناسب دربیان آموزه‌های دینی و پاسخ مناسب به پرسش‌ها و شبهه‌ها، دانش‌آموزان را در راستای تربیت دینی هدایت کند. 

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که تربیت دینی به معنای شناخت آموزه‌های دین، تبدیل این شناخت‌ها به باورهای قلبی و به کاربستن این باورها در رفتارهای فردی و اجتماعی است، ادامه داد: دانش آموزان در فرایند تعلیم و تربیت دینی، به گونه‌ای تربیت می‌شوند که در گرایش‌های‌شان نسبت به زندگی، اعمال و تصمیم‌های‌شان و در برخورد با همه امور، همواره حاکمیت ارزش‌های الهی را احساس می کنند.

حجت الاسلام جلالی در ادامه سخنان خود به جایگاه و ارزش معلم در اسلام اشاره کرد و با بیان این که اگر نقش معلم حیاتی نبود اسلام تا این حد به او بها نمی‌داد، گفت: در اسلام معلم از چنان ارزش و جایگاهی برخوردار است که خداوند در نخستین آیات نازل شده بر پیامبر(ص)، خودش را معلم معرفی می‌کند.

امام جمعه فریدونکنار از معلمان به عنوان مدافعان مرزهای فرهنگی یاد کرد و گفت: کسانی که به کودکان، نوجوانان و جوانان دانش‌آموز، تفکر و بینش صحیح دینی را می آموزند  از مرزهای فکری و عقیدتی آنان در برابر هجوم فرهنگ‌های نامطلوب دفاع می‌کنند، بدون شک مدافعان مرزهای فرهنگی هستند.

وی با اشاره به این که در تربیت دینی به دنبال سه چیز هستیم، گفت: دانش‌آموزان معارف دینی را درست و مستدل یاد بگیرند، فراگرفته‌های ذهنی‌شان تبدیل به باورهای قلبی شوند و در اخر هم رفتار و کردارشان در همه زمینه‌ها در چارچوب این معارف باشند. 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که تقویت قدرت تفکر و تشخیص حق از باطل یکی از مشکلاتی است که بر سر راه کار معلمان در امر تربیت دینی دانش‌آموزان وجود دارد، گفت: در این وضعیت اگر دانش‌آموز قدرت تحلیل وتفکر داشته باشد، به راحتی می‌تواند مسأله را تجزیه و تحلیل کند و حق را از باطل براساس آموخته‌هایش تشخیص دهد.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به این که معلم می‌تواند با دین‌داری، گشاده‌رویی وخوش‌رویی، خلق نیکو، تواضع و احترام به دانش‌آموزان، زهد و بی‌رغبتی به دنیا و آراستگی و زیبایی ظاهری محبوبیت خود را نزد دانش‌آموزان افزایش دهد، ادامه داد: معلم نباید هیچ وقت دانش‌آموز را مورد تحقیر و توهین قرار دهد، زیرا هر انسانی تمایل ذاتی به کسب احترام و ارزش و قبول از طرف دیگران دارد. 

نایب رییس شورای حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: آموزش و پرورش با رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیوندی ناگسستنی دارد و به تدریج از یک حالت ساده ابتدایی به یک حالت پیچیده درآمده است.  

امام جمعه فریدونکنار با اشاره به این که امروز دشمن با تبلیغات گسترده در جهت تضعیف اصول دینی در میان نسل جوان گام بر می دارد، خاطرنشان کرد: باید نسل جوان و نوجوان خود را در برابر هجمه های فرهنگی دشمن مصون بداریم.

حجت الاسلام جلالی با بیان این که برنامه ریزی در دستگاه تعلیم و تربیت باید به شیوه ای باشد که دانش آموزان روح اسلام را درک کنند، تصریح کرد: تربیت دینی دانش آموزان باید با تبیین حقایق دین و پاسخگویی به شبهات همراه باشد. 

امام جمعه فریدونکنار بر ضرورت بهره گیری از سیره علمی و عملی بزرگان دینی در فعالیت های آموزشی تأکید کرد و گفت: بسیاری از علما و فقهای دینی ما بهترین الگو برای نسل جوان جامعه هستند. 

حجت الاسلام جلالی با بیان این که وظیفه اصلی روحانیت تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: رسالت روحانیان دلسوز نسبت به تعلیم و تربیت نسل آینده آن است که نقش تربیتی خود را در بسترهای متداول امروزی پهن کرده و به وظیفه سنگین و ذاتی خود عمل کنند، که یکی از مهم‌ترین و کارآمد‌ترین نهاد‌ها «مدرسه» است.

وی ادامه داد: به همین دلیل نیاز است تا روحانیان دلسوز در امر تعلیم و تربیت، به جهت کسب موفقیت در انجام این تکلیف الهی، میان نهاد مدرن و نظام تربیتی سنّتی و دینی ادغامی متناسب ایجاد کنند تا بتوانند با دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان ارتباط اثرگذار و صمیمانه ای برقرار کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که آموزش کشور باید با علم و معرفت توأم شود، تصریح کرد: اگر خروجی مراکز آموزشی ما توأم با پرورش دینی باشد به حتم شاهد رشد و پویایی جامعه خواهیم بود.

حجت الاسلام جلالی از لزوم سبک و سیاق اسلامی در دستگاه تعلیم و تربیت و آموزش کشور گفت و تأکید کرد: سبک آموزش اسلامی باید در آموزش و پرورش فکری و روحی فرزندان ما حاکم شود.

امام جمعه فریدونکنار با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده در مسیر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با شیوه جدید در سراسر کشور، تصریح کرد: در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به نظر می‌رسد که در سطوح کلان، باید علمی‌‎تر برخورد شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که ریشه درخت انسانی در اندیشه است، ادامه داد: اگر اندیشه تابناک و در مسیر صحیح هدایت نشود نمی تواند بستر تعالی و سعادت را برای انسان فراهم کند  و همه تلاش‌های ما به فکر و تصمیم باز می گردد.

امام جمعه فریدونکنار معلمان را مهندسان اندیشه ساز معرفی کرد و بیان داشت: اگر می خواهیم همه بخش های کشور شاهد حضور انسان های متعهد، سالم و انقلابی باشد باید آموزش و پرورش قوی و اسلامی داشته باشیم./950/201/ب2

ارسال نظرات