۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۴۴۴۹۰۰
رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی:

هویت تاریخی ایرانیان پیوندی عمیق با وجود حضرت رضا دارد

دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: هویت تاریخی ما ایرانیان، پیوندی عمیق با وجود مبارک حضرت رضا علیه السلام دارد.
محمدهادی زاهدی، رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمدهادی زاهدی، رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دبیر جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی بیان کرد: تاکنون بیش از دو هزار اثر رضوی در طول برگزاری هفت دوره این جشنواره توسط این سازمان به کتابخانه این آستان مقدس رسیده که در کتابخانه تخصصی و شبانه‌روزی امام رضا علیه السلام آستان قدس رضوی در دسترس مراجعان اهل علم و معرفت قرار دارد.

وی در حاشیه این مراسم، هجرت حضرت رضا علیه السلام از مدینه به مرو را یک هجرت فرهنگی، علمی و تاریخ‌ساز دانست و گفت: ره‌آوردهای این هجرت از جنبه‌های مختلف می‌تواند مورد بررسی اهل اندیشه قرار گیرد.

زاهدی افزود: در ابتدای سده دوم هجری، آشوب‌های ضداسلامی فراوانی در خراسان رخ داد، اما با هجرت امام هشتم علیه السلام به مرو، از سده سوم هجری دیگر شورش ضددینی در این منطقه انجام نشد. زیرا یکی از اقدامات این امام همام پس از هجرت بر طبق کتاب‌های تاریخی، گفت‌وگوی بین ادیان بوده است. بنابراین می‌توان به حضور حضرت رضا علیه السلام به عنوان عامل فراگیری اسلام در خراسان و ایران اشاره کرد.

وی از مسجد گوهرشاد به عنوان یکی از بناهای تاریخی دوره تیموری و از سنگاب خوارزمشاهی به عنوان اثر دوره خوارزمشاهی نام برد و گفت: این آثار به جای مانده از دوره‌های مختلف تاریخی توجه حاکمان ایران را به بارگاه آسمانی امام رضا علیه السلام نشان می‌دهد و از اهمیتی که این آستان ملکوتی برای مردم داشته است، حکایت دارد.

دبیر جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی اضافه کرد: همچنین در طول تاریخ بسیاری از شهرهای خراسان بزرگ از بین رفتند و شاید اگر بارگاه مطهر امام رضا علیه السلام در این سرزمین نبود، از خراسان میراثی باقی نمی‌ماند.

وی به جمله امام خمینی رحمة الله علیه که فرموده‌اند آستان قدس رضوی مرکز ایران است، اشاره کرد و گفت: بدین‌ترتیب از این آستان مقدس به عنوان مرکز علم، خردورزی، گفت‌و‌گو، تعامل و پویایی جامعه ایران می‌توان نام برد و اهالی کتاب باید به ابعاد مختلف حضور امام هشتم علیه السلام در خراسان توجه و عنایت داشته باشند.

لازم به یادآوری است، اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی همزمان با ایام ولادت امام هشتم علیه السلام توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد./998/د102/ق

ارسال نظرات