۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۴۴۵۰۰۹
استاد حوزه علمیه:

تکبر و حق ناپذیری از صفات مخالفان انبیا است

حجت الاسلام عدالتیان تکبر و حق ناپذیری را از صفات مخالفان انبیا خواند و گفت: کسانی که آیات الهی را تکذیب می کنند، تکبر ورزیده و عذاب سختی در انتظار آنها است.
عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه، عصر جمعه در تالار نور مشهد با اشاره به آیات 23 تا 26سوره اعراف، گفت: در برابر بیان حقایق، آنانی که تقوای الهی پیشه کنند و به اصلاح خود بپردازند نه خوفی از آینده و نه حزنی بر گذشته دارند زیرا که در طول حیاتشان کوتاهی و تخلفی نداشته اند.

معاندان حق و حقیقت جاوید در آتشند

وی ادامه داد: خداوند در این آیات بیان کرده که هرکس آیات ما را تکذیب کند و تکبر بورزد، از یاران آتش و اهل جهنم خواهند بود، همچنین آنانی که عمدا با عناد در برابر حق بایستند جاوید در آتش خواهند بود و نتیجه عملشان خلود و جاودانگی در جهنم است.  

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت تبری از رفتار و کردار زشت و ناپسند در آشکار و پنهان بیان کرد: در فرمایشات ائمه معصومین بارها آمده است که مبادا در ظاهر دوست خدا اما در خفا با او دشمنی داشته باشید.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که بر اساس احکام جعلی عده ای در زمان جاهلیت ازدواج با همسر پدر را جایز می دانستند، خاطرنشان کرد: گناه انسان را از خیر سعادت محروم و مایه سقوط انسان از کمالات است.

وی اثم را در لفظ گناه خواند که حضور و نزول آن انسان را از خیر و سعادت محروم کرده و با پایبندی به معصیت انسان توفیق به کار خیر را از دست می دهد.

لزوم پرهیز ظالمان از سلطه جویی و تصرف حقوق بشریت

این استاد حوزه و دانشگاه سلطه جویی و تصرف در حقوق دیگران را از محرمات نزد خداوند متعال عنوان و تصریح کرد: عده ای می خواهند با تصرف در اعتبار و جایگاه دیگران حق آنان را سلب کنند.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که در اسلام تنها مصادیق ارزشی تغییر می کنند و قوانین عالم پیوسته ثابت و پابرجا باقی می ماند، خاطر نشان کرد: نباید در اموال یکدیگر به ناحق تصرف کرد، امروز عده ای حقوق کشورها را پایمال می کنند و کوچک و بزرگ ظلم در اسلام حرام عنوان شده است که مومنان باید از آنها پرهیز کنند. 

ضرورت پرهیز از نسبت دادن دروغ به خدای متعال

وی با بیان این که نسبت دادن هر نکته ای به دین باید با دلایل عقلی و شرعی باشد، تاکید کرد: یکی از محرمات نسبت دادن آنچه که نسبت به آن آگاهی نداریم به خداوند متعال است و هر نسبت دادنی چه اثبات و چه نفی باید با دلایل منطقی باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که باید در احکام دین به متخصص آن مراجعه کرد، گفت: یکی از مبطلات روزه همین نسبت دادن دروغ به خداوند متعال است و این بیان و نکته ای است که در روابات با تعابیری از آن پرهیز شده است.

حجت الاسلام عدالتیان افزود: اگر کسی ندانسته فتوا و نظری ارائه دهد، تمام ملائک آسمانها و زمین او را لعنت می کند.

اظهار پیشوای دین شدن، فحشای پنهان است

وی با بیان این که خداوند متعال زشتیها را در آشکار و پنهان حرام کرده است، بیان کرد: یکی از مصادیق زشتی پنهان این است که کسی خود را به ناحق پیشوای دین معرفی کند و عده ای از او اطاعت کنند که این اصل در حقیقت نوعی اغفال مردم و فحشای پنهان است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که از آنانی باید پیروی کنیم که خداوند و جانشینان او دستور به اطاعت داده اند، تصریح کرد: از آن جایی که مطابق با فرمان خدا ملتها فرصت محدودی دازند باید از این فرصت در اطاعت و فرمانبری اهل بیت استفاده کنند.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که هر امتی باید از فرصت محدود دنیوی بیشترین استفاده را ببرد، افزود: وقتی نعمت کمی در اختیار ماست بیش تر قدر می دانیم و هنگامی که انسان آگاه به محدود بودن عمر باشد از فرصت حاضر بالاترین بهره برداری را می کند. 

وی با بیان این که به مقامات دنیوی نباید مغرور شد، اذعان کرد: باید مقامات دنیوی را فرصتی برای رسیدن به هدف قرار داد و از عباراتی همچون دکتر، مهندس و حجت الاسلام  که در دنیا به انسان نسبت می دهند در راستای خدمت به بندگان خدا استفاده کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که پست و منصبها را باید موقعیت ببینیم نه هدف، خاطر نشان کرد: وقتی مهلت عمر کوتاه و تمام شدنی است اگر کسی ظلم کند با نابودی لذات عقوبت ها برایش باقی می ماند.

ظلم و ستم فانی و پاداش و افتخار باقی است

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که مومنان، مجاهدان راه خدا و آنانی که در مسیر بندگی خداوند متعال هستند، بدانند ظلم و ستم فانی و پاداش و افتخار باقی است، گفت: امروز در زمان ما ملتهای مختلفی در کشور های مظلوم اسلامی هستند و پیوسته امید به دلشان می دمد که روزگار ستم بالاخره پایان می یابد.

فرصت محدود عمر بشارت و انذاری از سوی خداوند متعال است

وی با بیان این که این اتمام فرصت هم بشارت و هم انذاز است، یادآور شد: ابتدا باید در ترک گناه و پس از آن در کسب فضایل اخلاقی کوشید، کسانی رستگار و سعادتمندند که تقوا پیشه کننند و تقوا به منزله حفظ نفس از آلودگیها است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: همانطور که در جنگ سپر انسان را از تیر دشمن حفظ می کند انسان با تقوا نیز با تقوای خود از وسوسه های نفس نجات پیدا می کند زیرا که زیباییها، فضایل و صفات ارزشمند نمی توانند نقش خود را در فضای آلوده ایفا کنند.

تکبر و حق ناپذیری، دو صفت بارز مخالفان انبیا

حجت الاسلام عدالتیان تکبر و حق ناپذیری را از صفات مخالفین انبیا خواند و ابراز کرد:  کسانی که آیات  را تکذیب می کنند، تکبر ورزیده و عذاب سختی به دنبال آنهاست.

وی با بیان این که بخشی از ارزشها و کمالات زدودن آلودگی و بخش دیگر آن زینتهای دنیوی و اخروی است، اظهار کرد: در معارف دینی بشریت از دروغ و خیانت نهی شده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در مقام خودسازی باید تلاش کنیم نفس خود را از بخل و حسدورزی پاک کنیم، گفت: اگر قلبمان مملو از حسد و کینه توزی باشد اثری از ارزشهای ناب در زندگیمان نمی بینیم بنابراین باید ظرف دل را از آلودگیها پاک کرد و پس از آن با قلبی خالصانه در راستای توشه اخروی تلاش کرد./201/864/ب1

ارسال نظرات