۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۴۴۵۰۳۴

کتاب همسایگی به سبک آفتاب منتشر شد

کتاب همسایگی به سبک آفتاب از سوی مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین چاپ و روانه بازار شد.
کتاب همسایگی به سبک آفتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب همسایگی به سبک آفتاب نوشته محمدجواد فلاح از سوی مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین در سال 1395 چاپ و روانه بازار شد.

 

در بخشی از سخن ناشر کتاب می خوانیم: مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم  جدیدی است که در حوزه جامعه شناسی، روانشناسی و مطالعات فرهنگی به کار رفته است. اصطلاح سبک زندگی پیوندی نزدیک با مفاهیمی نظیر فرهنگع، شخصیت، سلیقه، سنت، مد، معماری، دکوراسیون و رسانه های ارتباط جمعی دارد.

 

سبک زندگی ناظر به رفتار انسان هاست. امروزه دو رویکرد کلی در ارتباط با سبک زندگی وجود دارد؛ رویکرد جامعه شناسانه که بیشتر تحت تأثیر ماکس وبر است و نیز رویکرد روانشناسانه که متأثر از آدلر است. سبک زندگی با نحوه زیستن به مجموعه ای از الگوهای رفتاری نسبتا پایدار اطلاق می گردد که از بینش ها و ارزش های آدمیان متأثر بوده و در رفتار به صورت عینی متجلی می شود.

 

این کتاب شامل سه فصل با عناوینی همچون «ویژگی ها و معیارها»، «بایسته های همسایگی» و «آسیب ها و راهکارها» است که فصل اول شامل موضوعاتی از قبیل اهمیت زندگی اجتماعی، جایگاه الگوها، جایگاه سیره و سخن معصوم علیه السلام، ویژگی های الگویی معصوم علیه السلام در سبک زندگی مطلوب، ابعاد مختلف همسایگی و انطباق آن با الگوی صحیح سبک زندگی، معیارهای همسایگی، مصادیق همسایگی و آسیب شناسی و پیشنهادها می شود.

 

«بایسته های اخلاقی»، «توجه به حقوق همسایه»، «آثار خوش همسایگی» و «پیامدهای همسایه آزاری» از عناوین مطرح شده در فصل دوم کتاب است و در فصل سوم نیز مطالبی همچون «آسیب ها» و «پیشنهادها و راهکارها» به چشم می خورد.

 

در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: همسایه داری، بخش عمده ای از زیست اجتماعی را شکل می دهد. این نوع از همجاری در متون دینی، جایگاه ویژه ای دارد. دستور مستقیم خداوند برای احسان به همسایگان دور و نزویک و آنچه در روایات و سیره معصومین علیهم السلام منعکس شده، اهمیت این مطلب را نشان می دهد.

 

امروزه شرایط جدید یستی و زندگی شهرنشینی، رقابت افراد برای رفاه، انزواگرایی برخی خانواده ها، زندگی مجردی و بسیاری از مسائل دیگر، همسایگی را با آسیب هایی رو به رو ساخته و نیاز ما را برای پرداختن به الگوی پایدار در سبک زندگی همسایگان، بیش از پیش آشکار ساخته است.

 

یافتن الگوی ایرانی اسلامی در زندگی همجواری، مرهون تحلیل و پردازش آموزه های قرآنی و به ویژه غور در سخنان اهل بیت علیهم السلام است که تضمینی برای یافتن الگوی صحیح و استخراج فروع آن است.

 

کتاب همسایگی به سبک آفتاب نوشته محمدجواد فلاح در سال 1395 از سوی مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین با شمارگان 1000 جلد و قیمت 12000 تومان در 150 صفحه منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات