۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۴۴۵۴۹۷

کتاب حدیث تندرستی در بازار نشر

کتاب حدیث تندرستی؛ آداب خوردن و آشامیدن در سیره معصومان علیهم السلام از سوی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث چاپ و روانه بازار شد.
کتاب حدیث تندرستی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب حدیث تندرستی؛ آداب خوردن و آشامیدن در سیره معصومان علیهم السلام نوشته محمدتقی سبحانی نیا در سال 1395 از سوی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شد.

 

در مقدمه این کتاب می خوانیم: برطرف شدن نیازهای طبیعی، از جمله حقوق انسان به شمار می اید؛ نیازهایی مانند خوردن، آشامیدن، نیازهای جنسی، محبت، حرمت و آزادی که حق طبیعی انسان است و ممانعت از رفع این نیازها پایمال کردن حق طبیعی او و در حقیقت ستم روا داشتن به اوست.

 

از نخستین و بدیهی ترین این نیازها، نیاز به آب و مواد غذایی است و هیچ جنبنده ای بدون آنها نمی تواند به حیات خود ادامه دهد. از این رو، خداوند از آغاز آفرینش موجودات زنده، آب و مواد غذایی را در دسترس آنها قرار داده، خود را متکفل روزی مخلوقاتش دانسته و میل به خوردن و آشامیدن را نیز به صورت غریزی در وجود آنان نهاده است. هیچ نوزادی نیست که سینه مادر را نشناسد و مکیدن آن را نداند و هیچ جانوری را نمی توان یافت که نداند چگونه باید بخورد و بیاشامد.

 

گذشته از لزوم وجود آب و غذا و گرایش طبیعی انسان به خوردن و آشامیدن، لذت بخش بودن آن نیز، این دو عمل را در نظر آدمی جلوه ای دوچندان بخشیده و در نظر بسیاری از انسان ها، این سوءتفاهم را ایجاد کرده است که زندگی در دنیا، تنها برای لذت بردن از اموری همچون خوردن و آشامیدن و بهره گیری از دیگر لذت های دنیوی و مادی است؛ تا جایی که برخی زندگی می کنند تا بخورند و بیاشامند و لذت ببرند؛ غافل از آنکه این گونه نگریستن به دنیا و براساس این نگرش زندگی کردن، نه تنها سقوط از مرتبه انسانی را در پی دارد بلکه موجب تنزل از مرتبه حیوانی نیز خواهد بود؛ زیرا حتی حیوانات نیز خوردن و اشامیدن را برای زنده ماندن و زندگی کردن می خواهند، نه زندگی را برای خوردن و آشامیدن.

 

این کتاب در دو بخش خوردن و آشامیدن گردآوری شده است که نویسنده کوشیده است مجموعه آداب خوردین و آشامیدن را براساس آیات و روایات معصومان علیهم السلام تنظیم کند و دسترسی به آن را برای علاقه مندان به اخلاق اسلامی آسان گرداند.

 

بخش اول کتاب شامل 9 فصل با عناوینی همچون «غذای مطلوب و ویژگی های آن»، «وقت های غذا خوردن»، «آداب خوردن»، «آنچه باید هنگام خوردن از آن پرهیز کرد»، «کم خوری و آثار سودمند آن»، «پرخوری و آثار زیانبار آن»، «آنچه در خوردن حرام است»، «خوردن با دیگران» و «دانستنی های گوناگون» است.

 

«آداب آشامیدن»، «آنچه ترک کردنش نیکوست»، «بهداشت آشامیدن» و «شراب و شراب خواری» نیز از عناوین چهار فصل مطرح شده در بخش دوم این کتاب هستند.

 

در سخن پایانی این کتاب آمده است: ما مسلمانان بر این باوریم که دین اسلام، آخرین و کامل ترین دینی است که خداوند به بندگان خود هدیه کرده است، اما باید توجه داشت که تنها زمانی می توان به این باور، اعتقادی استوار داشت و آن را از هر گونه تزلزل و دگرگونی رهایی بخشید که در اقیانوس بیکران معارف و زیبایی های دین غور کرده، از جای جای آن، مرواریدهای درخشانی که چشمان هر بیننده ای را خیره می سازد، صید کند.

 

البته دریافت معارف عمیق آن، نه تنها باعث استحکام باورها و عقاید می شود، بلکه عرضه آن به جامعه اسلامی، ریشه ایمان را در دل مسلمانان دیگر عمیق تر خواهد کرد، و جهانیان باور خواهند کرد که اسلام، همان دین حق بوده است؛ دینی که خداوند ان را برای بندگان برگزیده خود انتخاب کرده است.

 

کتاب حدیث تندرستی؛ آداب خوردن و آشامیدن در سیره معصومان علیهم السلام نوشته محمدتقی سبحانی نیا در سال 1395 با تیراژ 1000 جلد و به قیمت 9000 تومان در 192 صفحه از سوی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات