۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۴۴۵۵۵۲
حجت‌الاسلام مشیری:

شکر و توبه از ویژگیهای مؤمنان است

حجت‌الاسلام مشیری با بیان این‌که محور شادی‌ و غم بهترین انسان از نگاه اسلام با خوبی‌ و بدیهایش است، گفت: این افراد به مشهور بودن یا ثروتمند شدن کاری ندارند و تنها به کار خیر خود نگاه می‌کنند و در صورت انجام دادن آن خوشحال می‌شوند.
مشیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدهادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان شب گذشته در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی، به شرح زیارت جامعه کبیره پرداخت و ضمن مرور مباحث گذشته، گفت: در هر تمدنی مهمترین رکن و مهمترین عنصر آن انسانها هستند.

وی افزود: نگاه به انسانها و تربیت آنها سبب ارتقا یا تنزل تمدنها می‌شود. وقتی انسانها با غرایز بخواهند رفتار کنند و وحشی‌گری کنند هیچگاه تمدنی نمی‌سازند.

وی با بیان این‌که امتهایی که تربیت و نگاه انسانی داشتند، امتهای دارای تمدن شدند، ابراز داشت: اگر تمدنی بخواهد، اسلامی و الهی باشد یعنی بالاترین سطح از تمدن را داشته باشد انسانهای سازنده این تمدن باید بالاترین سطح از تربیت را نیز دارا هستند. بر همین اساس در زیارتها به تربیت شدن انسان تأکید شده است.

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان به قسمتی از زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و افزود: در این زیارت، اهل بیت(ع) به عنوان مربی و معلم معرفی می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت زیارت به خودی خود نگاه توحیدی ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: هر شخص به اندازه قابلیت خودش از زیارت استفاده می‌کند. علما و بزرگان، بسیار تأکید کرده‌اند بر این‌که وقتی از کنار امام رضا(ع) باز می‌گردیم، مراقب باشیم دست خالی نباشیم.

وی به نگاه‌های مختلفی که به انسان در جهان صورت می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: بعضی افراد، انسان را حیوان مقلدی می‌دانند که باید از دیگران تقلید کورکورانه کند مانند تقلید از ورزشکاران یا به اصطلاح هنرمندان فاسد غربی. عده‌ای دیگر انسان را مانند گرگ می‌دانند و اعتقاد دارند هرچه این انسان گرگ‌صفت‌تر دیگران را بدرد موفق‌تر خواهد بود.

حجت‌الاسلام مشیری در ادامه اضافه کرد: افرادی نیز به انسان نگاه روباهی دارند، یعنی هر چه انسان مکارتر باشد بهتر است. نگاه دیگری نیز وجود دارد که انسان را کپسول شهوات معرفی می‌کند و می‌گوید انسان هرچه می‌خواهد باید به دست بیاورد در غیر این‌صورت عقده‌ای خواهد شد.

وی به بیان نگاه اسلام به انسان پرداخت و اظهار داشت: اسلام به انسان این نگاه را دارد که خدا او را جانشین خود روی زمین قرار داده است، مقامی که به هیچ موجود دیگری عطا نکرده است.

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان در تبیین نگاه تربیت اسلامی افزود:‌ بهترین انسان از نگاه اسلام باید دارای ویژگیهایی باشد و آنها را رعایت کند. امام رضا(ع) در این‌باره می‌فرمایند؛ انسانهایی که محور تغییر شادی‌ و غم آنها براساس خوبی‌ و بدیهایشان است. این افراد به مشهور بودن یا ثروتمند شدن کاری ندارند و تنها به کار خیر خود نگاه می‌کنند و در صورت انجام دادن آن خوشحال می‌شوند.

وی به ویژگیهای انسان از نگاه امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: بهترین افراد فردی است که بعد از اشتباه کردن توبه و عذرخواهی می‌کند. همچنین افرادی که در هنگام دریافت نعمت، خدا را شکر می‌کنند. ویژگی چهارم، هنگامی است که فرد عصبانی می‌شود اما می‌بخشد و عفو می‌کند.

حجت‌الاسلام مشیری ویژگی پنجم را چنین عنوان کرد: صبر در سختیها ویژگی انسان الهی و اسلامی است. صبر با ذلت تفاوت دارد به بیان امروزی صبر همان مدیریت بحران است، یعنی در سخت‌ترین و بدترین شرایط به گونه‌ای رفتار کنیم که به بهترین شرایط تبدیل شود./202/862/ب1

ارسال نظرات