۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۴۶۷۰۸
استاد تربیت مربی کودکان:

برخی مسؤولان برای ارتقای فرهنگ ایرانی اسلامی برنامه‌ای ندارند

حجت الاسلام افشاری مقدم با بیان اینکه برخی مسؤولان برای ارتقای فرهنگ ایرانی اسلامی برنامه‌ای ندارند، گفت: متأسفانه برخی از متولیان فرهنگی، ظاهر اسلامی دارند؛ اما هیچ دغدغه ای تربیت اسلامی و دینی در آنها وجود ندارد و تنها به دلیل جایگاه شغلی این مسؤولیت را پذیرفته‌اند.
مهد کودک

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام علیرضا افشاری مقدم، استاد مرکز تربیت مربی کودک و نوجوانان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، به بررسی آسیب‌های مهدسپاری کودکان پرداخت و گفت: خانواده نخستین نقش تربیتی را در کودکان دارد و قوی‌ترین مهدکودک ها نیز قدرت تربیتی همچون خانواده را ندارند.

حجت الاسلام افشاری با بیان اینکه در تربیت کودکان خانواده نخستین و مهم‌ترین نقش تربیتی و مهدکودک‌ها و مدرسه‌ها در رتبه دوم قرار دارند، گفت: اگر در خانواده‌ای والدین برخورد نادرست، درگیری فیزیکی و فحاشی باهم داشته باشند، به هر میزان هم مهدکودک   ها در عرصه تربیت کودک قوی عمل کنند، نمی‌تواند این آثار و آسیب‌های تخریب تربیتی خانواده را از بین ببرند؛ و همچنین اگر خانواده‌ای بر اساس آموزه‌های اسلامی فرزندان خویش را تربیت کنند، به هر اندازه‌ای که مهدکودک‌ها آموزه‌های نادرست ارائه کنند؛ تأثیر چندانی بر کودکان ندارد، بنابراین مهدکودک هرچند در تربیت کودکان نقش مؤثری دارند، اما به اندازه تربیت خانواده نخواهند رسید.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم به شاخصه‌های تربیت اسلامی کودکان اشاره کرد و افزود: مناسب است که خانواده‌ها فرزندان را بر اساس الگوها و آموزه‌های دینی و اسلامی تربیت کنند و در سنین پیش‌دبستانی خداشناسی، علاقه‌مندی به دین و عشق به اهل‌بیت(ع) در آنها به وجود آید، در مرحله  و سالیان بعد آموزه‌ها و تعلیم دینی به آنها آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه آماری دقیقی از محتواهای آموزش داده در مهدکودک‌ها وجود ندارد، گفت: در برخی مهدکودک‌ها خردسالان بر اساس آموزه‌های غربی تربیت می‌شود و در این مکان‌ها انواع رقص‌ها و موسیقی آموزش داده می‌شود و برنامه‌های ماهواره و آهنگ‌های مناسب مراسم لهو و لعب پخش می‌شود.

حجت الاسلام افشاری بیان کرد: در برخی دیگر از مهدکودک نیز هرچند آموزه‌های نامناسبی وجود ندارد، اما آموزه‌های اسلامی نیز به کودکان آموزش داده نمی‌شود و آموزه‌هایی همچون آشنایی با طبیعت، وسایل نقلیه و اجسام به خردسان داده می شود و مربیان با حجاب معمولی حتی آرایش کرده هستند و گاهی نیز به مسائل دینی همچون نماز نیز بی اهمیت هستند، اما در تعداد محدودی از مهدکودک‌های برنامه‌های شاد و آموزه‌های دینی در کنار هم ارائه می‌شود.

این دانش آموخته حوزه علمیه قم بر ضرورت ایجاد نهاد نظارتی بر مهدکودک‌ها تأکید کرد و افزود: امروزه گروه نظارت اسلامی بر محتوای مطالب ارایه شده در مهدکودک‌ها وجود ندارد و اگر هم وجود دارد، بسیار ضعیف فعالیت کرده‌اند و بر محتوا و برنامه‌های مهدکودک‌ها نظارتی نشده است.

وی در بخش دیگر از سخنانش به نقش حکومت اسلامی بر نهادینه‌سازی فرهنگ ایرانی اسلامی در جامعه اشاره و عنوان داشت: ایران کشور غیرفرهنگی است و مسؤولان برای ارتقای فرهنگ آن هیچ ارزشی قائل نیست، مسؤولان تنها در سخنرانی‌ها و برنامه‌های خویش برای ترویج فرهنگ اسلامی صحبت می‌کنند، اما تا کنون عملاً هیچ فعالیت و طرحی اجرایی نشده است.

حجت الاسلام افشاری ابراز کرد: آمریکا یک کشور کمونیستی است و برای ارتقای فرهنگ و تعالیم منحرف خویش هزینه‌ها و طرح‌های بسیاری ارائه کرده است و برای ساختن فیلم‌های هالیوودی و تبلیغ فرهنگ باطل خویش در کشورها هزینه‌های گزافی کرده است.

وی با بیان اینکه کشور  ایران داعیه‌دار حکومت اسلامی است، بنابراین اهمیت فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در کشور دو چندان است، گفت: اگر تنها بخواهیم فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا دهیم، باید فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی مناسبی از سوی مسؤولان ارائه شود، اما زمانی که بخواهیم فرهنگ ایرانی و اسلامی در کنارهم  در جامعه نهادینه ود، وظیفه مسؤولان دوچندان خواهد شد، اما متولیان هنوز  برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه برنامه مناسبی ارائه نکرده‌اند، با این وضع چگونه می‌توانند فرهنگ دینی و اسلامی را در جامعه نهادینه کنند؟ بنابراین کارهای انجام شده برای ارتقای فرهنگی ایرانی اسلامی بسیار پایین تر از حد انتظار حکومت اسلامی است.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه خانواده‌ها، آموزش و پرورش، بخش عمومی و مسؤولان فرهنگی جامعه در ترویج و ارتقای فرهنگ دینی نقش مؤثری دارند، گفت: زمانی که مسؤولان پای به عرصه بگذارند مردم هم به میدان می‌آیند و زمانی که مسؤولان عقب‌نشینی کنند مردم اقدامی انجام نمی‌دهند، بنابراین قدم نخست برای ارتقای فرهنگ اسلامی باید از سوی مسؤولان اجرایی شود و متولیان با دغدغه فرهنگی و تربیت دینی پای به عرصه بگذارند.

حجت الاسلام افشاری ابراز کرد: متأسفانه برخی از متولیان فرهنگی، ظاهر اسلامی دارند اما هیچ دغدغه تربیت اسلامی و دینی در آنها وجود ندارد و تنها به دلیل جایگاه شغلی این مسؤولیت را پذیرفته‌اند و اگر پیشنهاد مدیریت سازمان آب و فاضلاب هم داده می‌شد به آسانی قبول می‌کردند.

این استاد مرکز تربیت مربی کودک و نوجوانان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، از بی‌توجهی حوزویان در عرصه تربیت کودکان و نوجوانان ابراز تأسف کرد و گفت: نهادهای حوزوی در زمینه تولید محتوا برای مهدکودک‌ها و فعالیت با خردسالان، کودکان و نوجوان ضعیف عمل کرده‌اند؛ هرچند در برخی مراکز حوزوی همچون دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت‌های محدودی در این زمینه انجام شده است؛ اما باید فعالیت‌هایشان را گسترده کنند./836/د102/ل

ارسال نظرات