۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۴۶۸۷۱
پلارک:

سازمان بازسازی عتبات در مسیر بازسازی موفق عمل کرده است

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: سازمان بازسازی عتبات پس از گذشت حدود یک دهه در مسیر بازسازی موفق بوده است و تا جایی که شده نذورات را در مکان موقوفه هزینه شده است.
پلارک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن پلارک رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی مسؤولان ستاد بازسازی عتبات در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، نهادها و اصناف که در ساختمان بازرسی استانداری تهران برگزار شد با اشاره به اینکه ما در کشور عراق حدود پنج هزار میلیارد تومان پروژه در نظر گرفته‌ایم، اظهار داشت: در حال حاضر حدود دو هزار میلیارد تومان این پروژه جاری و به کار مشغول است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه صحن امام علی(ع) در نجف باید این نوید را بدم که تا پایان سال 95 به پایان خواهد رسید اما برای تکمیل کامل پروژه به جهشی 20 برابری نیاز است، در رابطه با این پروژه 110 هزار متر مربع به فضای فعلی حرم اضافه شده است.

پلارک با بیان اینکه پروژه صحن امام حسین(ع) از یک سال پیش شروع شده است خاطرنشان کرد: در این پروزه در صورت نهایی شدن ۱۰۰ هزارمتر مربع به فضای کنونی که 20 هزار متر مربع است اضافه می شود از سوی دیگر در کاظمین در حال انجام دو پروژه فوری هسیتم که شامل بازسازی مسجد مخروبه صفوی است که به صحن اصلی حرم اظافه می‌شود و سبب وسعت خواهد شد، در پایان نیز طرح توسعه دو صحن دیگر این حرم به عنوان پروژه پنج شش ساله مطرح است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه در عید غدیر قرار است برخی از پروژه‌ها رونمایی شود تصریح کرد: ستون دوم طرح ترفیع گنبد حرم امام حسین(ع)، بازسازی گنبد امام علی(ع)، سه گلدسته‌ طلا کاری شده حرمین جوادین(ع)، بخشی از صحن حضرت زهرا(س) با 25 هزار نفر گنجایش از جمله این برنامه‌ها است، همچنین طرح صحن حضرت زهرا (س) به طور کامل پس از ماه صفر و در اواخر امسال رسما افتتاح خواهد شد و طرح ترفیع ستونها در کربلا به پایان می‌رسد.

وی افزود: این جلسه براساس ابلاغیه‌ دولت به دستگاه های اجرایی برای بازسازی عتابت عالیات به منظور چگونگی توزیع و مصرف خدمات و کمک‌های مردمی تشکیل شده است و انتظار داریم که نمایندگان وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی، به ضرورت مشارکت گسترده در کشور برای سامان‌دهی نذورات و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها اهتمام بورزند.

پلارک با بیان اینکه ساختار فعالیت ما نباید به گونه‌ای باشد که نذورات مردم حیف شود و دچار دوباره کاری شود ابراز داشت: مهم‌ترین چیزی که ما دنبال می‌کنیم این است که از توان دستگاه‌ها برای اطلاع رسانی کامل استفاده شو تا نذورات مردم به بهترین شکل هدایت شود، همچنین به دنبال ایجاد نمایندگی ستاد بازسازی در نهادها و وزارتخانه‌ها نیز باید بود.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه از طریق راه‌های مختلف می‌توان نذورات را به درستی هدایت کرد یادآور شد: به این صورت که سرمایه‌های عمومی و دولتی برای ستاد خرج شود، در این زمینه به برخی از دستگاه‌ها که وظیفه کمک به محرومان را دارند نیز وارد است زیرا توقع است که آنها با وجود امکاناتی که دارند مشکل بیشتر محرومین حل می‌شود و ما دوست نداریم شیه آنها باشیم و تنها هدف ما ساماندهی جمعیت مشتاق است.

وی گفت: سازمان بازسازی عتبات پس از گذشت حدود یک دهه در مسیر بازسازی موفق بوده است و تا جایی که شده نذورات را در مکان موقوفه هزینه کرده‌ایم، تا به اینجا کار تمام امور تعریف شده و دوستان عراقی نیز همکاری لازم را داشته‌اند و ما توانسته‌ایم نذورات مردم را در جای خود هزینه نماییم.

پلارک با بیان اینکه آثار مربوط به عتبات به شاخه‌ هنر و تاریخ باز می‌گردد تاکید کرد: ما در تلاش هستیم که این آثار را حفظ کنیم حتی آثاری که به پادشاهان ما باز می‌گردد، رهبر معظم کشور نیز تاکید بر همین موضوع دارند و ما برای مثال در پروژه ترفیع گنبد امام حسین(ع) سعی کردیم گنبد سوم بروی گنبد دوم گذاشته شود تا گنبد اول و دوم نیز باقی بمانند، در همین راستا از وزارت فرهنگ و ارشاد خواستاریم که برای حفظ این آثار و ثبتش این آثار را برای آیندگان نیز به ارمغان بگذارند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه امسال خدمات زیادی امسال به زائرین کربلا ارائه می‌شود اظهار کرد: در اربعین امسال سعی داریم که 700 هزار نفر زائری که پیش بینی شده است را اسکان دهیم، این آمار در سال پیش حدود 350 هزار نفر بود، به همین منظور تعداد موکب‌ها، آشپزخانه‌ها و محله های اسکان در شهرهای نجف و کاظمین نیز در برنامه ما می‌باشد، این موضوع به خاطر این است که فضای زائران در طول مسیر نجف و کربلا محدود است و برای اسکان نیاز به فضاهای دیگر داریم.

پلارک تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینیها با توجه به وظایف خاصی که برای هر یک از گروه‌ها شده است شاهد خدمات رسانی بهتری برای زائرن باشیم، به این نکته باید توجه کرد که محل اسکان تنها برای زائران ایرانی در نظر گرفته نشده است و در آن فضا نمی‌توانیم مانع اسکان زائران کشورهای دیگر بشویم و هدف خدمات به دیگران نیز هست.

وی گفت: شماره حساب 1040 در بانکهای ملی و ملت و پست بانک و یا پرداخت از طریق تلفن همراه #۱۰۴۰*۷۸۰* به منظور جمع آوری نذورات مردمی در نظر گرفته شده است، در سالهای پیش در یکسری برنامه‌های سودجویانه از نذورات سو استفاده می‌شد بنابراین این شماره حساب‌ها سبب می‌شود که مردم با اطمینان کامل اقدام به پرداخت کنند، همچنین در استانها سایر مسؤولان مربوطه و دستگاه‌ها نیز می‌توانند با معرفی شماره حساب مختص این کار پرداخت کنند./202/816/ب1

ارسال نظرات