۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۴۴۶۹۸۱
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

عمل به مبانی دینی در سیستم بانکداری اسلامی باید فراتر از شعار باشد

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: عمل به مبانی دینی در سیستم بانکداری اسلامی باید فراتر از شعار باشد، استفاده شعاری از عقود اسلامی از عمده ترین آفت های سیستم بانکی کشور بوده است که باید از میان برداشته شود.
حجت الاسلام محمدزاده، امام جمعه شبستر

حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تأکید بر تحقق بانکداری اسلامی، اظهار داشت: هم اکنون کارشناسان برجسته اقتصادی جوامع اسلامی و غیر اسلامی در حال بررسی راهکارهای اجرای عملی مبانی اسلامی در بانک ها هستند.

وی تأکید کرد: در شریعت اسلام برای امور اقتصادی و تجاری مانند هر امر دیگری قوانین و ضوابط کاملی در نظر گرفته شده که می تواند در صورت اجرای صحیح و مطابق با نیازهای روز جوابگو و محرک چرخ اقتصادی جوامع بشری باشد و یک جامعه با اقتصادی سالم را تحقق بخشد.

امام جمعه شبستر اقتصاد را یکی از زیرساختهای اساسی جوامع بشری دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه تعلل و کوتاهی کارشناسان اقتصادی و دولتمردان جوامع اسلامی سبب شده تا کشورهای غربی برای تأمین منافع خود و جلب نظر سرمایه داران مسلمان در جهت تأسیس بانکهای اسلامی اقدام کنند.

وی تحقق بانکداری براساس معیارهای دینی را کار مجتهدان و فقها برشمرد و تصریح کرد: این در حالی است که این امر یک کار با کارشناسی دقیق است که باید با نظارت مستمر مجتهدان دینی صورت گیرد، چرا که فلسفه بانکداری اسلامی در مبانی اخلاق و فقه اسلامی مستتر است که جز فقهای دین کسی قادر به استخراج آن نیست.

حجت الاسلام محمدزاده با تأکید بر اجرای کامل و صحیح مبانی مورد توجه اسلام در سیستم بانکی کشور، گفت: بانکداری اسلامی سود طرفین را به معنای ربا و عمل حرام نمی داند و با نگاهی منصف سود طرفین را در نظر گرفته است، ربا در بانکهای یک جامعه دینی غبر قابل تحمل است.

وی ویژگی بارز دیگر بانکداری اسلامی را شناور بودن احکام اقتصادی در تأمین سود مالی دانست و گفت: اسلام هیچگاه اجازه نداده یکی از طرفین در اثر تحولات روزمره زیان ببیند بلکه با استفاده از قدرت اجتهاد در احکام و جامعیت روح قوانین توسعه اقتصادی جامعه را سبب شده است.

حجت الاسلام محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود به انواع عقود اسلامی اشاره کرد و گفت: عمل به مبانی دینی در سیستم بانکداری اسلامی باید فراتر از شعار باشد، استفاده شعاری از عقود اسلامی از عمده ترین آفت های سیستم بانکی کشور بوده است که باید از میان برداشته شود.

وی دریافت دیرکرد را مخالف با موازین شرعی خواند و ادامه داد: در بانکداری اسلامی چیزی به عنوان دریافت سود مضاعف وجود ندارد و یا اینکه در بانکداری اسلامی اگر طرف مقابل و وام گیرنده از لحاظ مالی متضرر شود و زیان ببیند وام دهنده نباید بر او فشار بیاورد و یا اموال او را به ناحق مصادره کند./۸۵۴/302/ب2

ارسال نظرات