۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۴۴۶۹۸۶
امام جمعه بابل:

بانکداری اسلامی موجب خشکاندن ربا از جامعه می شود

امام جمعه بابل عملکرد صحیح بانکها را مبتنی بر اقتصاد مقاومتی موجب خشکاندن ربا از جامعه دانست و گفت: بانکداری اسلامی علاوه بر خشکاندن ربا در جامعه، عامل شکوفایی اقتصاد و تحرک اقتصادی در کشور می شود.
امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در دیدار برخی از مسؤولان شعب بانکهای این شهرستان با گرامیداشت سالروز تصویب قانون بانکداری اسلامی، گفت: تصویب قانون بانکداری اسلامی و عملیات بانکی بدون ربا از افتخارات نظام اسلامی است.

وی با بیان این مطلب که بنیان بانک در غرب با ربا شکل گرفت، اظهار داشت: وارد شدن عقود اسلامی در حوزه بانکداری موجب شکوفایی در نظام پولی و مالی در کشور شد زیرا دیدگاه اسلام به حوزه بانکی بسیار متفاوت از نگاه غرب است.

تولیت مدارس علمیه خاتم الانبیا(ص) و الزهرا(ص) بابل نامگذاری روز بانکداری اسلامی را برای توجه مجدد حوزه متشکل نظام پولی و اعتبار مالی به نگاه اسلام به این بخش اقتصادی دانست و تأکید کرد: مشروعیت بانک های ما براساس بانکداری اسلامی است و باید آموزش طرح بانکداری اسلامی در بانکهای ما استمرار پیدا کند.

وی با اظهار تأسف از بی توجهی در حوزه آموزش بانکداری اسلامی در بسیاری از بانکها در کشور، خاطرنشان کرد: باید عقود اسلامی هم برای مردم و هم برای کارکنان بانکها آموزش داده شود تا ضمن آشنایی عموم افراد، بلای خانمان سوز ربا دامنگیر جامعه نشود.

حجت الاسلام روحانی با ابراز نگرانی از برخی رفتارهای مغایر شرع در برخی از بانکها در هنگام ارائه تسهیلات، اظهار داشت: برخی از تعابیر در هنگام عقد ارائه تسهیلات و رفتارهای برخی از بانکها با مشتریان، مغایر با شرع است که می تواند زمینه رباخواری را در جامعه فراهم کند.

وی افزود: در سایه کم لطفی بعضی از بانکها نقابی بر روی بانکداری اسلامی کشیده شد و آثار تلخ ربا بار دیگر در برخی از بانکها مشاهد می کنیم.

امام جمعه بابل با اشاره به بازنگری عملیات بانکداری در کشور زیر نظر شورای فقهی بانک مرکزی، گفت: باید روزنه ربا در عملیات بانکی با تدوین قوانین جامع در این حوزه مسدود شود، زیرا به تعبیر قرآن ربا جنگ با خدا است.

وی ادامه داد: بانکداری اسلامی بر اساس حذف ربا در جامعه اسلامی و تأمین مالی برای گردش صحیح پول در حوزه تولید و تجارت برای ایجاد رفاه اقتصادی، بنیان گذاشته شد تا به جای جنگ با خدا به خدمت رسانی حلال بپردازد.

حجت الاسلام روحانی به اظهار نگرانی مراجع تقلید و علما از برخی رفتارهای غیرشرعی در برخی بانکها اشاره و خاطرنشان کرد: اساس قانون بانکداری اسلامی بر اساس حذف ربا از جامعه بود اما امروز نه تنها ربا از جامعه برداشته نشد بلکه شاهد اموری شبهه ناک در حوزه بانکداری هستیم.

وی ادامه داد: بانکداری ما ولع عجیبی برای جذب منابع اندک مالی مردم دارد اما به جای اینکه این پول ها به سمت شکوفایی اقتصادی در کشور برود، موجب تبدیل بانکها به بنگاه های اقتصادی و دلالی شده است.

امام جمعه بابل به نگرانی های کارشناسان اقتصادی در خصوص نقش ضعیف و بعضا ضد سیاست اقتصاد مقاومتی در بانکها اشاره کرد و گفت: برخی بانکها از اهداف بانکداری اسلامی آنچنان دور شده اند که در نقطه مقابل مقررات و نظامنامه بانکداری اسلامی و اقتصاد مقاومتی در کشور قرار دارند.

وی افزود: رفتارهای اقتصادی بانکها به دلیل دریافت سودهای کلان و کمرشکن از کارخانه ها و مراکز تولید صنعتی، ضد تولید است و موجب تشدید رکورد اقتصادی در کشور شد.

حجت الاسلام روحانی عملکرد صحیح بانکها مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را موجب خشکاندن ربا از جامعه دانست و تصریح کرد: بانکداری اسلامی علاوه بر خشکاندن ربا در جامعه، عامل شکوفایی اقتصاد و تحرک اقتصادی در کشور می شود./1313/202/ب2

ارسال نظرات