۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۴۴۷۰۰۸
آیت الله مظاهری:

درک توحید افعالی نیازمند ارتباط دائمی و مستحکم با خداوند است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: برای درک توحید افعالی لازم است از شیطان دورن که هوای نفس است و شیطانهای بیرونی منقطع شویم و ارتباطی دائمی و مستحکم با خداوند برقرار کنیم.
مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار می شود، گفت: اکثر مردم از درک توحید افعالی باز می مانند.

وی در ابتدا با مروری بر مباحث روزهای گذشته، افزود: بحث ما روی توحید افعالی بود و گفتیم این توحید زمانی به دست می آید که انسان، خداوند را به عنوان مؤثر همه امور باور کند، همچنین گفتیم این باور در زمانی که انسان بیچاره می شود، به صورت ناخودآگاه ایجاد می شود.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه شصت و پنجم سوره عنکبوت که می فرماید «فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ» ادامه داد: انسان بیچاره که هیچ امیدی ندارد، باورمند به توحید افعالی است، در اوج ناامیدی احساس می کند کسی به وضع حالش عالِم است، کسی که نسبت به او رأفت و مهربانی دارد و قدرتمندی می تواند او را از این وضعیت نجات دهد، این موجود ذهنی همان خداوند است، شاید بارها و بارها خداوند به او معرفی شده باشد ولی بهترین زمانی که وجود خداوند را درک می کند، در زمان بیچارگی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به سخنان بزرگان دین تشریح کرد: بزرگان دین با استناد به آیه بالا می گویند اصل وجود خداوند فطری است، این وجود فطری یعنی وجود ادراکی، یعنی انسان گاهی اوقات به شرایطی می رسد که وجود خداوند را درک می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایاتی از امیرمؤمنان(ع) و فرزندشان امام حسین(ع) که در مناجاتشان با خداوند عرضه می دارند، «کور باد کسی که تو را نبیند یا کسی که تو را نبیند کور است»، اذعان کرد: این دعا در طول زندگی جاری است، اهل بیت(ع) می فرمایند، کسی که به توحید افعالی نرسد و خداوند را نیابد، کور است.

وی ادامه داد: اکثر مردم از درک توحید افعالی عاجز هستند ولی همین مردم وقتی در بن بست قرار می گیرند، خداوند را می یابند، یافتنی که باید با ریاضت و عبادت به دست می آوردند حالا با قرار گرفتن در بن بست به آن رسیده اند.

حضرت آیت الله مظاهری تبیین کرد: انقطاع کامل از شیطان درونی که هوای نفس است و شیطانهای بیرونی و اتصال به خداوند، قرآن و اهل بیت(ع) منجر به درک توحید افعالی می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان به آخرین قِسم از اقسام توحید افعالی اشاره کرد و افزود: آخرین قِسم از اقسام توحید افعالی توحید در اطاعت است، قرآن در این زمینه آیه های زیادی دارد ولی در یک آیه کسانی را موحد می داند که تنها از خداوند و کسانی که خداوند آنها را معین کرده است، اطاعت می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد: درک توحید افعالی با شرک میسر نمی شود، کسانی که از غیر خداوند یعنی شیطان درون و شیطانهای بیرونی تبعیت می کنند، از درک توحید افعالی باز می مانند، خداوند در دو آیه مستقل پیروان هوای نفس و پیروان شیطان را مذمت می کند، این مذمت به خاطر خارج کردن فرد از شرک است.

وی اظهار کرد: مسأله توحید افعالی از مسائل مهم قرآنی است، اگر قرآن این همه بر این مسأله پافشاری می کند به خاطر این است که انسان متقی باشد و بدانید تقوا زمانی به دست می آید که گناهان به شکل جدی ترک شوند، واجبات به طور قطعی انجام گیرند و به مستحبات تا آن جا که توان هست، اهمیت داده شود.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان بیان کرد: توصیه می کنم بلافاصله بعد از انجام گناه حتی اگر آن گناه کوچک است به خاطر شرکی که داشته اید توبه کنید، مطمئن باشید خداوند شما را خواهد بخشید./201/867/ب1

ارسال نظرات