۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۴۴۷۵۴۵
حجت الاسلام والمسلمین عابدی:

«آداب المتعلمین جدید» تدوین شود

حجت الاسلام والمسلمین عابدی گفت: در زمان حاضر باید یک کتاب آداب المتعلمین مطابق با حالات امروز یک طلبه تهیه و تدوین شود.
حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی، رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کشور پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید در مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع)(جانبازان) با اشاره به وظیفه طلاب به عنوان درس خواندن گفت: اولین وظیفه ما در حوزه علمیه این است که از نسل قبل درس را فرا بگیریم و به نسل بعدی انتقال بدهیم و این از مهمترین وظایف یک طلبه است.

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کشور با بیان اینکه طلبه در امر واجبات و ترک محرمات با مردم دیگر جامعه فرقی نمی‌کند افزود: طلبه باید در  در امر مستحبات و ترک مکروهات که شاید برای مردم عادی انجام آن ضرورتی ندارد ولی برای طلبه عمل به آن ضروری است باید متفاوت باشد.

وی خوب درس فراگرفتن را امری لازم و ضروری دانست و گفت: ادبیات، فقه، اصول، منطق، رجال، درایه و تفسیر از علوم ضروری حوزه علمیه است که در تحصیل آن برای یاد گرفتن دین باید جدیت بخرج داد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان خاطره ای از فرهنگستان زبان عربی که در مصر تشکیل شده بود، گفت: در این فرهنگستان اساتید عربی دنیا با هزینه بسیار جمع شدند و هدف از این تشکل این بود که زبان عربی را مانند زبان فارسی یکسان سازی کنند و برای مثال مذکر و مونث را در عربی حذف کنند در کتاب های مانند سیوطی، مغنی جستجو کرده و حاصل این جلسات کتاب های چندین جلدی شد که بیش از صد عدد کتاب بود اما یک عالم شیعه در نجف به نام آیت الله سید محمد جزائری کتابی به نام نقد و تنبیه علوم العربیه نوشت که باعث شد فرهنگستان علوم مصر به طور کامل تعطیل شود و کتب دیگر چاپ نشد و این عظمت یک عالم شیعه است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل(ع) جانبازان تصریح کرد: طلاب باید به گونه ای درس بخوانند که بهترین پژوهش ها را مدیریت و به سرانجام برسانند.

به آداب طلبگی و رعایت اخلاق استاد و شاگردی در حوزه اشاره کرد و گفت: در حوزه علمیه فراوان بوده که استادی مسیحی یا یهودی که عالم دین خود هستند، احترامش کردند و این مصداق بارز اخلاق حوزوی است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی به ضرورت تدوین کتاب آداب المتعلمین جدید در عصر حاضر اشاره کرد و ادامه داد: در زمان حاضر باید یک کتاب آداب المتعلمین جدید مطابق با حالات امروز یک طلبه تهیه و تدوین شود؛ مانند لباس پوشیدن یک طلبه فرهنگ استفاده از موبایل در زندگی طلبه و مانند آن مورد بررسی قرار گیرد./978/پ202/س

ارسال نظرات