۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۴۴۷۸۴۸
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی خبرداد؛

تدریس 50 استاد حوزه در طرح ساماندهی دروس علوم عقلی

خراسانی با بیان این که بیش از 50 نفر از اساتید علوم عقلی در سال جاری با مجمع عالی حکمت اسلامی همکاری دارند، گفت: تا هفته آینده بیش از 65 موضوع در رشته های فلسفه، کلام و عرفان در طرح ساماندهی دروس این مرکز قرار خواهد گرفت.
مجمع عالی حکمت محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی

محمدباقر خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ساماندهی دروس فلسفه، کلام و عرفان اظهار داشت: از برنامه های مهم مجمع عالی حکمت اسلامی برنامه ریزی برای نیل به اهداف و ساماندهی دروس علوم عقلی از جمله فلسفه، کلام و عرفان است.

برگزاری دومین دوره آموزش بلند مدت

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: امسال دومین دوره آموزش بلند مدت دروس متنی حوزه علمیه را آغاز کردیم و در همین راستا درس نامه ای را منتشر کرده و 61 موضوع را تحت پوشش قرار داده ایم و به امید خدا تا یک هفته آینده این میزان به بالاتر از 65 موضوع افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به گستردگی موضوع، زمان و مکان برگزاری کلاس های درس مجمع عالی حکمت اسلامی ابراز داشت: سعی کرده ایم طلاب در دروس پایه از جمله بدایه الحکمه و نهایه الحکمه از اساتید بهتری بهره مند باشند و همچنین بیش از 25 موضوع در ساعت های مختلف روز برگزار می شود تا گستردگی زمان نیز لحاظ شده باشد و مکان درس ها را نیز برای سهولت طلاب مختلف قرار داده ایم و این دروس در مدارسی اعم از مدرسه آیت الله بروجردی، مدرسه امام کاظم(ع) و حتی بخشی از فضاهای پردیسان برگزار می شود.

خراسانی ادامه داد: همانند سال های گذشته برخی از کلاس ها در خود مجمع برگزار می شود که از جمله آن شرح نهج البلاغه توسط آیت الله تحریری سه شنبه ها یک ساعت به غروب است و همچنین کتاب علم الیقین فی اصول الدین توسط حجت الاسلام کاظم ضرابی از سال گذشته در مرکز آغاز شده است و در فلسلفه نیز سعی کرده ایم اسفار را در مجلدات مختلف خودش تدریس داشته باشیم.

 

تنوع مباحث فلسفی

وی با اشاره به تنوع مباحث فلسفه در دروس تدریس امسال ابراز داشت: فسلفه مشاء،  اشارات الاهیات، منظق، ریاضایات جدید، شرح تجرید و منطق کاربردی متناسب با ذائقه طلاب و فضلا در نظر گرفته شده و درس خارج علم کلام نیز توسط حجت الاسلام ربانی گلپایگانی ادامه پیدا خواهد کرد و امسال نیز بحث امامت در مجمع عالی حکمت اسلامی دنبال خواهد شد.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که غیر از مباحث فلسفی علومی که برداشت های عقلی دارد نیز در مجمع تدریس می شود، عنوان کرد: به عنوان نمونه برداشت های عقلانی از روایات، شرح اصول کافی، شرح صحیفه سجادیه و شرح نهج البلاغه در روزهای مختلف هفته برگزار می شود تا بتوانیم از این منابع روایی استباط عقلانی خوبی داشته باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: تعداد اساتید مجمع در سال جاری بیش از 50 نفر است که بر اساس اقتضائات مجمع و بر اساس نیاز جامعه حوزوی و ترجیحات انتخاب شده اند و در همین راستا درس نامه ای را ارائه کرده ایم؛ اما ارائه این درس نامه و انتخاب این اساتید به هیچ عنوان به این معنا نیست که سایر اساتید صلاحیت ندارند بلکه ما براساس برنامه های خودمان این افراد را انتخاب کرده ایم.

 

افزایش 10 درصدی برنامه های مجمع عالی حکمت

خراسانی با اشاره به افزایش 10 درصدی تعداد برگزاری دروس در سال جاری نسبت به سال قبل، تصریح کرد: مزیتی که دروس مجمع دارد این است که امروز مجمع عالی حکمت اسلامی به یک نوع برند تبدیل شده است، چرا که مجمع عالی حکمت اسلامی در واقع تخصصی ترین مرکزی است که در علوم عقلی کار می کند.

وی با بیان این که از طلاب از دورس فلسفه، کلام و عرفان مجمع استقبال خوبی داشته اند، تأکید کرد: حتی در تابستان و قبل از ارائه درس نامه تعداد زیادی تماس می گرفتند و حتی برخی حضوری می آمدند تا ساعت و مکان برگزاری دروس را بدانند، بنابراین استقبال عمومی بسیار خوب و قابل توجه بوده است.

مدیر روابط عمومی مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: شرکت در کلاس های درس مجمع آزاد است و شرط خاصی ندارد ولی بدایه و نهایه چون در لیست دروس رسمی حوزه قرار دارد، طلاب می توانند در سامانه اساتید آن وارد شده و از طریق پنل شخصی اساتید مجمع را انتخاب کنند تا نمره آنها در پایان ترم از 12 باشد.

تفاهم مجمع با حوزه علمیه خراسان رضوی

وی در پایان تصریح کرد: در دیداری که با حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی و همچنین مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی داشتیم توافقات خوبی برای برگزاری دروس فلسفه و کلام در مشهد نیز به دست آوردیم./1330/ت302/س

ارسال نظرات