۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۷
کد خبر: ۴۴۷۸۵۳
آیت الله اراکی؛

خروجی نظام بانکی بدترین بی عدالتی‌ها است/ بررسی نقش مردم در حکومت

نقش مردم در حکومت اسلامی نه مشروعیت‌بخش بوده و نه مقبولیت‌بخش است بلکه نقش فاعل را دارند یعنی اگر مردم به فرمانروایی فرمانروا تن ندهند حکومت به وجود نمی آید، موجودیت حکومت مبتنی بر خواست مردم است
آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب دیدار دبیر کل النجباء با آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یکشنبه شب در مراسم افتتاحیه پژوهشگاه فقه نظام که در مؤسسه نوالثقلین قم برگزار شد، با بیان این که فقه نظام مهم ترین فقهی است که باید مورد توجه باشد، گفت: این فقه از فقه فردی مهم تر است.

فقه نظام مهم ترین فقهی است که باید مورد توجه باشد

وی با طرح این سؤال که مقصود از فقه نظام چیست، افزود: آیا تکالیف ما تنها فردی است یا در جامعه هم تکلیف داریم،  ازمجموع آیات قرآن کریم و روایات استفاده می کنیم که تکلیف فردی مقدمه انجام تکلیف اجتماعی است.

نماینده مردم مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که قیام مردم به عدل تکلیف اجتماعی است، اظهار داشت: وحدت جامعه بشر جز در سایه دین خدا تحقق پذیر نیست، محال است که جامعه ای یکپارچه شود مگر این که در سایه دین خدا باشد؛ رحمت در منطق قرآن کریم کتاب و فرمان پیامبر و اهل بیت(ع) است.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر بخشی از فقه اجتماعی است که باید درباره آن بحث شود،این موضوع از مباحث ناب و خامی است که بحث اساسی فقهی در ابعاد گوناگون آن نشده و مباحثی که صورت گرفته بسیار ابتدایی است؛ این مسأله از مباحثی است که باید در فقه نظام و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

آیت الله اراکی با بیان این که جامعه الهی و ایمانی قطعا جامعه ای واحد با نفس واحده است، ابراز داشت: با اعلام شهادتین و اطاعت یک وحدت اعتباری پیدا می کنیم، اطاعت یعنی یک فرمانروای الهی باشد و افراد او را اطاعت کنند؛ با این اطاعت یک جامعه واحد شکل می گیرد.

وی عنوان کرد: این وحدت اعتباری با اعلام است و با اطاعت عملی وحدت حقیقی شکل می گیرد، کسانی که در عمل اطاعت نمی کنند جزو پیکره جامعه ایمانی نیستند؛ این وحدت تنها در جامعه اسلامی نیست بلکه این روند در هر جامعه ای از اطاعت شروع شده و اگر عملا اطاعت صورت گرفت حقیقی می شود.

موجودیت حکومت مبتنی بر خواست مردم است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این که باید بفهمیم که رابطه امام و مأموم چیست، خاطرنشان کرد: امامت وحدت آفرین است، هر جامعه ای آمر و مطیع امری دارد وگرنه جامعه شکل پیدا نمی کند.

وی با اشاره به نقش مردم در حکومت اضافه کرد: نقش مردم در حکومت اسلامی نه مشروعیت‌بخش بوده و نه مقبولیت‌بخش است بلکه نقش فاعل را دارند یعنی اگر مردم به فرمانروایی فرمانروا تن ندهند حکومت به وجود نمی آید، موجودیت حکومت مبتنی بر خواست مردم است؛ مکمل اطاعت جامعه نیز باید یاری باشد.

نماینده مردم مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بدون شکل گیری جامعه واحد تکالیف انجام نمی شود، گفت: امامت و جامعه الهی با دو نفر یعنی امام و مأموم هم شکل می گیرد، همچنین مسأله استمرار امام در طول تاریخ نص روایات است.

وی افزود: امام باید به عنوان هسته مرکزی بیت الامامة داشته باشد، آیه تطهیر خبر نیست بلکه بیان آغاز یک جامعه الهی است که در بیت مطهر صورت می گیرد؛ ساختار شخصیت انسان با عمل است حال اگر این عمل اطاعت اهل بیت(ع) باشد جایگاه ویژه پیدا می کند و شکل شخصیت تابعان امام همان شکل و طراز امام می شود.

عدل اقتصادی تنها پرداخت خمس و زکات نیست

آیت الله اراکی با بیان این که جامعه مکلف به اقامه قسط و عدل اقتصادی است، اظهار داشت: عدل اقتصادی تنها پرداخت خمس و زکات و نخوردن مال حرام نیست و کفایت نمی کند؛ در روایات داریم که اگر کسی از ولی الله تبعیت نکرد اعمالش فایده ای ندارد و از بین می رود.

وی ادامه داد: از نظر اعتقادی روی زمین همانند مردم ایران نداریم و همین افراد هستند که به زیارت امام رضا(ع) می روند و کارهای خیر انجام می دهند اما چرا بازار ما آنگونه که خدا می خواهد نبوده و اسلامی نیست، اگر نظام بانکی را بر اساس عقود صرف و فقه و نظام فردی مشروع کردیم محصولش عدل نیست.

خروجی نظام بانکی بدترین بی عدالتی ها و تبعیض است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از وضع موجود سیستم بانکی ابراز داشت: چگونه یک نفر برای وام دومیلیونی پدرش در می آید اما کسانی که می خواهند وام هزار میلیاردی بگیرند دستشان به همه جا بند است، خروجی نظام بانکی بدترین بی عدالتی ها و تبعیض است.

وی عنوان کرد: یک جوان اگر 50 میلیون برای کار نیاز داشته باشد محال است بتواند وام بگیرد اما تعدادی هر زمان و هر مقدار وام می گیرند که این نشان می دهد نظام بانکی غلط است، هر جامعه ای ثروت هایی دارد که همه در آن شریک هستند یعنی ثروت برای مردم است.

نماینده مردم مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در اموال اغنیا حقی برای فقرا در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: اگر حق این فقرا داده می شد کسی فقیر نبود، قوانین مربوط به توزیع ثروت نباید به گونه ای باشد که در اختیار عده ای محدود قرار گیرد و اکثریت بی بهره باشند.

وی اضافه کرد: باید نظام اقتصادی به گونه ای شکل گیرد که اصول اصلی فقه اجتماعی در آن رعایت شود؛ ما الان وزارت فرهنگ و ارشاد و صداوسیما داریم که دارای مسؤولان متدین هستند، مثلا آقای علی جنتی انسان متدین پرورده در دامان یکی ازعالی ترین مقامات جمهوری اسلامی و مبارز قبل از انقلاب است؛ رییس صداوسیما نیز انسانی متدین است.

آیت الله اراکی با اشاره به خروجی نهادهای فرهنگی گفت: باید بررسی کنیم که فرهنگ جوانان در خیابان ها چگونه بوده و چه لباس هایی می پوشند، لباس هایی که امروز رواج پیدا کرده لباس های جامعه ما نیست واقعا مشکل کجا است، چرا لباس های جوانان ما حتما باید آرم و نوشته های غربی یا پرجم کشورهای خارجی داشته باشد؛ این خروجی همین نهادهای فرهنگی است که باید بررسی شود عیب کار کجاست.

خروجی فرهنگی فعلی به موجودیت و هویت جامعه صدمه می زند

وی افزود: خروجی فرهنگ چیست که هیچ ربطی به اسلام و دین ندارد، متأسفانه مشکل تنها یک رفتار نیست بلکه به موجودیت و هویت جامعه صدمه می زند، کسانی که می گویند چرا نسبت به بدحجابی و بیرون آمدن موی زنان تذکر داده می شود با نگاه فقه فردی سخن می گویند؛ همین جوان های بدحجاب و بدرفتار به زیارت ائمه طاهرین می روند و نذر می کنند که ما در فقه فردی موفق بودیم اما مشکل این است که فقه اجتماعی در جامعه رواج پیدا نکرده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که اگر صداوسیمای بر مبنای فقه فرهنگ حرکت می کرد اوضاع به گونه ای دیگر بود، اظهار داشت: اگر این چنین بود متوجه می شدند که سریال چهارخانه بنیان برانداز است، در این سریال داماد سرخانه و عروس سرخانه را مسخره کرده و رابطه اجتماعی را متلاشی کردند.

وی ادامه داد: شما ببیند که بحران مسکن از کی منفجر شد، از بعد همین سریال بود چون عیب شد که فرزندی عروسی کند و در خانه چدرش باشد، این کجایش اشکال دارد؛ کاری کردند هیچ دختری تا پسر خانه جدا نداشته باشد حاضر نیست ازدواج کند و اگر پس از ازواج در خانه پدر باشد هر جا برود او را سرزنش می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نتیجه این تفکر طلاق شد، ابراز داشت: سابقا جوان بیست ساله عروسی می کرد و این جوان درآمدی ندارد که بخواهد خانه و ماشین بخرد، همین توقعات سبب شد که سن ازدواج روی سی سالگی برود.

هشتاد درصد از فیلم ها و سریال هایی که در صداوسیما ترویج شد مسؤول فساد جوانان و انحراف فرهنگی جامعه است

وی با تأکید بر این که قریب هشتاد درصد از فیلم ها و سریال هایی که در صداوسیمای ما ترویج شد مسؤول فساد جوانان و انحراف فرهنگی جامعه است، عنوان کرد: نخستین مسؤول در نشر فساد و نشر فرهنگ نادرست خود صداوسیما است؛ البته نه تعمدانه بلکه جاهلانه چون فقه فرهنگ نداشیم.

نماینده مردم مرکزی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آقای عطاران فیلمی می سازد که در آن غیرت مسخره می شود، کسی زنش می میرد و آن را می خواهند در قبری دو طبقه که طبقه دیگر مرد است دفن کنند که در آن غیرت مورد تمسخر واقع می شود.

در برخی از نهادهای فرهنگی روابط زن و مرد عادی سازی می شود

وی اضافه کرد: در برخی از  همین نهادهای فرهنگی روابط زن و مرد را عادی سازی می کنند، در دانشگاه ها، صداوسیما و وزارت ارشاد این عادی سازی فرهنگ شده است؛ اگر از نگاه فقه فردی باشند شاید حرامی هم نباشد اما در فقه اجتماعی و فقه نظام نگاه دیگری وجود دارد.

آیت الله اراکی با بیان این که در تعامل بین مرد و زن حتما باید مرز حیا وجود داشته باشد، گفت: در فقه فرهنگ حیا در رابطه بین زن و مرد از اساسی ترین مقوله ها است، حیا اساس فقه تربیت به شمار می رود این چیزی است که در تمدن غرب معکوس آن عمل می شود و کاری می کنند که بچه ها از دوران کودکی پرده حیا را پاره کنند.

وی فرهنگ ناب اسلامی را با فرهنگ غربی در تضاد دانست و افزود: تمدن غربی تمدن وارونه و معکوس است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رهبری امروز منسوب به امام زمان(عج) است، اظهار داشت: نظام امروز یک مرحله از آمدن امام زمان(عج) است و همه ما منتظر آن ظهور اجلی و اکبر هستیم، امروز این توفیق حاصل شده که باید به لوازم آن عمل کرد.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین مقدمات ظهور حضرت تدوین همین فقه نظام است، جامعه در عرصه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، تربیت و فرهنگ تکالیفی دارد که باید استخراج شود./1323/

ارسال نظرات