۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۴۴۷۸۶۰
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی؛ راه انقلابی ماندن حوزه

نماینده مردم زنجان در خبرگان با اشاره به تأکیدات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه افزود: یکی از راه های انقلابی ماندن حوزه این است که پرداختن به نیازهای جامعه اسلامی به متن حوزه ها ورود کنند.
افتتاحیه پژوهشگاه فقه نظام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم  یکشنبه شب در مراسم  افتتاحیه پژوهشگاه فقه نظام که در مؤسسه نورالثقلین قم برگزار شد، ورود به عرصه های اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای جامعه را ضروری دانست گفت: فقه ما ضمن ارائه نظام باید ایجاد جریان کند.

وی افزود: سؤال و دغدغه هر طلبهای این است که آیا فقه فقط باید به عرصههای فردی بپردازد یا اینکه باید در عرصههای دیگر حضور داشته و به صورت جدی پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

نماینده مردم زنجان در مجلس با بیان این که متاسفانه آنچه تا کنون شاهد ارائه فقه نظام مند برای ایجاد جریان نبودیم، اظهار داشت: آیت‌الله اراکی در این عرصه یک پرچمدار است و پژوهشگاه فقه نظام با تأکید ایشان شکل گرفت.

وی آیت الله اراکی را یکی از دغدغه مندان در عرصه فقه نظام برای پاسخگویی به نیازهای جامعه دانست و ادامه داد: پژوهشگاههای فراوانی در حوزه تاسیس شده است که غالبا به شکل مساله محور به مسائل پراختهاند ولی جریانی که به افکار طلاب نظام دهد هنوز بوجود نیامده است.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام با تشریح چگونگی تشکیل این پژوهشگاه ابراز داشت: پس از تشکیل یک هسته مرکزی پژوهشی مقرر شد که گروه های تخصصی پژوهشی ایجاد شود؛ در همین راستا مراحل و اساسنامه ای تنظیم و مقرر شد که به سمت تشکیل یک پژوهشگاه برویم که حوزوی باشد.

وی با بیان این که سعی ما ایجاد فعالیت برای ایجاد گفتمان فقه نظام است، عنوان کرد:  باید فهرست مناسب در همه عرصه ها تنظیم شود که فهرست فقه سیاست و اقتصاد آماده شده و بقیه در حال انجام است، یکی از خلاهای جدی در عرصه فقه اجتماعی و نظامات تامین منابع مرتبط با این فقه ها است که این پژوهشگاه باید به آن بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفتمان سازی و ایجاد درک عمومی از فقه نظام، مشارکت در تولید فقه نظام ، ایجاد نهضت تولید علم در عرصه فقه نظام، ارائه طرح های عملیاتی برگرفته از فقه نظام در عرصه های ارتباطات، سبک زندگی، رسانه، فقه اقتصاد و فقه حقوق را از اهداف پژوهشگاه فقه نظام عنوان کرد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که زمینه باید برای گسترش درس های فقه نظام فراهم شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از فضلا علاقه دارند در زمینه فقه نظام درس خارج داشته باشند اما با مشکل فقدان منابع رو به رو هستند.

وی اضافه کرد: اگر کسی بخواهد خارج اصول بگوید خیلی زحمتی ندارد چون منابع آماده است اما اگر کسی کسی بخواهد فقه تربیت بگوید منابع به صورت منسجم در اختیار او قرار ندارد، تهیه و تنظیم منابع در سطوح گوناگون برا گسترش فقه نظام از فعالیت های این پژوهشگاه است.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام با بیان این که اگر حوزه علمیه درعرصه فقه نظام و پاسخگویی به نیازهای جامعه دیر بجنبد روز به روز به انزوا خواهد رفت، گفت: این انزوا به این دلیل است که حوزه به نیازهای جامعه اسلامی توجه نداشته یا به دلیل نبود سازوکار به نیازها جامعه نپرداخته است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه افزود: یکی از راه های انقلابی ماندن حوزه این است که پرداختن به نیازهای جامعه اسلامی به متن حوزه ها ورود کند./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات