۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۴۷۸۶۵
با حضور آ‌یت الله اراکی؛

پژوهشگاه فقه نظام در قم افتتاح شد

آیین افتتاحیه پژوهشگاه فقه نظام با حضور جمعی از فضلای حوزه علمیه قم در مؤسسه نورالثقلین برگزار شد.
افتتاحیه پژوهشگاه فقه نظام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه پژوهشگاه فقه نظام یک شنبه شب با حضور جمعی از فضلای حوزه علمیه قم در مؤسسه نورالثقلین برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم نماینده مردم زنجان در خبرگان، حجت الاسلام والمسلمین تلخابی نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان و جمعی از اساتید حوزه در این مراسم حضور داشتند.

این پژوهشگاه که با هدف  بررسی و پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی و استخراج منابع در عرصه های گوناگون فقه نظام، تربیت، اجتماعی و فرهنگی راه اندازی شده است مأموریت دارد که نرم افزار حکومت اسلامی را در قالب فقه نظام تهیه کرده و گفتمان فقه نظام را تعمیق ببخشد.

گفتمان سازی و ایجاد درک عمومی از فقه نظام، ایجاد نهضت تولید علم در حوزه فقه نظام، مشارکت در تولید فقه نظام، ارائه طرح های عملیاتی برخاسته از فقه نظام و تولید محتوای آموزشی فقه نظام متناسب با نیازهای جامعه از مهم ترین اهداف تشکیل این پژوهشگاه است.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مدیر پژوهشگاه فقه نظام گفت: گر کسی بخواهد خارج اصول بگوید خیلی زحمتی ندارد چون منابع آماده است اما اگر کسی کسی بخواهد فقه تربیت بگوید منابع به صورت منسجم در اختیار او قرار ندارد، تهیه و تنظیم منابع در سطوح گوناگون برای گسترش فقه نظام از فعالیت های این پژوهشگاه است.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام با بیان این که اگر حوزه علمیه درعرصه فقه نظام و پاسخگویی به نیازهای جامعه دیر بجنبد روز به روز به انزوا خواهد رفت، گفت: این انزوا به این دلیل است که حوزه به نیازهای جامعه اسلامی توجه نداشته یا به دلیل نبود سازوکار به نیازها جامعه نپرداخته است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه افزود: یکی از راه های انقلابی ماندن حوزه این است که پرداختن به نیازهای جامعه اسلامی به متن حوزه ها ورود کند.

همچنین آیت الله اراکی با بیان این که فقه نظام مهم ترین فقهی است که باید مورد توجه باشد، گفت: این فقه از فقه فردی مهم تر است.

وی با طرح این سؤال که مقصود از فقه نظام چیست، افزود: آیا تکالیف ما تنها فردی است یا در جامعه هم تکلیف داریم،  ازمجموع آیات قرآن کریم و روایات استفاده می کنیم که تکلیف فردی مقدمه انجام تکلیف اجتماعی است.

آیت الله اراکی با تأکید بر این که تکالیف اجتماعی انسان در عرصه های گوناگون باید استخراج شود، جایگاه فقه نظام و فقه اجتماعی را بسیار مهم عنوان کرد و وجود انحرافات فرهنگی در جامعه و فساد جوانان را به دلیل نپرداختن به مسائلی همچون فقه فرهنگ دانست./1323/پ202/س

ارسال نظرات