۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۴۷۸۷۳
مدیر حوزه علمیه شهرستان سنقر:

متون آموزشی حوزه پاسخگو مسائل و مشکلات روز نیست

مدیر حوزه علمیه شهرستان سنقر با اشاره به پیامدهای ضعف در متون و روشها در حوزه، گفت: متون درسی حقیقتأ پاسخگو مسائل و مشکلات روز نیست و امروز نیز با این متون نمی توان پاسخگو شبهات دینی بود و باید تدابیری اندیشیده شود.
حجت الاسلام مجید بنی عامریان

حجت الاسلام مجید بنی عامریان مدیر حوزه علمیه شهرستان سنقر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، مطرح کرد: با شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه تحولی در دروس حوزوی رخ نداده و محتوای کتب مرتبط تغییری نکرده و کتاب جدیدی نیز به سیستم آموزشی اضافه نشده است.

مدیر حوزه علمیه شهرستان سنقر ابراز داشت: قبل از انقلاب به سبب فقدان حکومت و نظام اسلامی دروس حوزوی در حد مسائل اخلاقی و احکامی بودند اما پس از انقلاب و با اسلامی شدن نظام شرایط تغییر کرد و توقعات از حوزه های علمیه نیز بیشتر شد.

وی عنوان داشت: امروز حوزه های علمیه باید در زمینه های سیاسی، اقتصادی، تربیتی، مدیریتی و موارد دیگر ورود پیدا کند و با توجه به پتانسیل بالای حوزه های علمیه سبب تحول در نظام اسلامی شوند.

این مسؤول گفت: پس از انقلاب اسلامی تنها دروس تخصصی به دروس حوزه اضافه شد، امروزه حدود 40 درس تخصصی در حوزه های علمیه وجود دارد که از مقطع کارشناسی شروع می شود و بعد از مدت شش سال تحصیل و فراگیری علوم دینی، طلاب علاقه مند به صورت اختیاری به تحصیل در رشته هایی همچون اقتصادی، روانشناسی، جامعه شناسی و بسیاری از رشته های دیگر که در کنار علوم حوزوی خوانده می شوند مشغول می شوند.

حجت الاسلام بنی عامریان ابراز داشت: امروز اتفاق جدیدی که برای دروس حوزه رخ داده و در تمامی شهرها اجرایی نشده اما در بعضی از منطق به صورت کمرنگ عملیاتی می شود این است که حوزه های علمیه طلاب را از مقطع سوم راهنمایی تا دکتری در سنین و مدارس مختلف پذیرش می کنند اما دروس آموزشی آنها یکسان است ولی خوشبختانه امروزه تغییر و تحولی در این کتاب ها دیده می شود که این اتفاق جدید و خوبی است.

این مسؤول با اشاره به موانع تحول در حوزه های علمیه تصریح کرد: عدم هماهنگی بین مسؤولان و متولیان حوزه یکی از موانع تغییر و تحول در حوزه است زیرا در این زمینه تصمیم گیرنده های زیادی وجود دارد و همین ناهماهنگی کار را برای تغییر تحول سخت کرده است.

حجت الاسلام بنی عامریان بیان داشت: از دیگر موانع تحول و تغییر در حوزه های علمیه می توان به ترسی که در تغییر و تحولات دروس حوزه وجود دارد اشاره کرد که مبادا حوزه از آن حالت اصلی و سنتی خارج شود.

مدیر حوزه علمیه شهرستان سنقر عنوان داشت: در زمینه تغییر و تحول در دروس باید کارشناسان و صاحب نظران و کارشناسان حوزوی که که تسلط به متون دینی و نظام آموزشی دارند در این زمینه نشستهایی تخصصی داشته باشند که هم روحیات نسل جدید را بشناسند و هم انتظارات جدیدی که از حوزه ها می رود را شناسایی کرده تا نیاز های روز را برطرف کنند.

این مسؤول ابراز داشت: باید کتبی که تأمین کننده اهداف قبل حوزه و نیاز های روز باشد تألیف شود متأسفانه در این زمینه فعالیتی صورت نگرفته است لذا این سبب خواهد شد که در آینده با مشکلات متعددی مواجه شویم.

وی در پایان تأکید کرد: از پیامد های ضعف در متون و روش های حوزوی این است که متون درسی حقیقتأ جواب گو مسائل و مشکلات روز نمی باشد و امروز نیز با این متون نمی توان پاسخگو شبهات دینی بود بطور مثال در بحث فضای مجازی و رسانه ها، و با این روش ها نمیتوان جواب گو بود و باید تدابیری اندیشیده شود./967/302/ب3

ارسال نظرات