سه ویژگی مدرسه علمیه مدنظر امام باقر
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید صفوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با شهادت امام محمدباقر(ع) به بیان ویژگی های آن حضرت پرداخت و اظهار داشت: دوران علمی امام باقر(ع) به قدری شکوفا است که همه به آن اذعان داشته اند و به شیوه های مختلف آن را ارائه می کردند.
مدیر دارالمبلغین تهران ابراز داشت: مدرسه علمیه امام باقر(ع) ویژگی های متفاوتی داشت که مهمترین آن ها هدف دار بودن است؛ در دانشگاه علمی و دینی آن امام همام، هیچ چیز بی برنامه نبود.
وی با اشاره به این که گسترش علم و معرفی اسلام ناب در برابر اسلام اموی از مهمترین اقدامات امام محمدباقر(ع) بوده است، بیان داشت: ایشان با پرورش شاگردان برجسته به تبیین و ترویج مبانی اسلام در جامعه می پرداختند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: دومین ویژگی مدرسه علمیه امام باقر(ع) فعال بودن است که حوزه درسی ایشان گسترده تر از سایر گروه ها بود؛ آن امام بزرگوار علم های به روز داشتند و از زمان خود جلوتر بودند و همه از ایشان استفاده می کردند.
وی ادامه داد: آینده نگری از دیگر ویژگی های حوزه درسی امام محمدباقر(ع) بود که حتی برای دوران پس از امامت خودشان و برای غیبت امام زمان(عج) خط و رسم تعیین کرده بودند.
حجت الاسلام والمسلمین صفوی افزود: امام باقر(ع) و شاگردانشان دست برتر را داشتند و نیازی به خشونت نداشتند و عقاید را صریح و شفاف بیان می کردند؛ دیگران هم ناچار به قبول کردن عقاید آن ها می شدند.
وی تأکید کرد: هر جامعه و گروهی که از نظر برهان و استدلال قوی باشد، برخوردی آرام و منطقی دارد؛ امام باقر(ع) با توجه به این که از نظر علمی بالاترین شخصیت دوران خود بودند و از این ویژگی بهره مند بودند.
مدیر دارالمبلغین تهران تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) از امام باقر(ع) نقل می کنند که عالِم، مانند کسی است که شمعی در دست دارد و هر کس از نور آن شمع استفاده می کند در حق ایشان دعا می کند و عالمی که شمعی در دست داشته باشد تاریکی ها را روشن می کند./840/ت302/ی