۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۴۷۵۸۰۴

کتاب «متون فقه جزایی؛ حدود، قصاص و دیات» منتشر شد

انتشارات خرسندی ، کتاب «متون فقه جزایی؛ حدود، قصاص و دیات» را تدوین و روانه بازار نشر کرد.
کتاب متون «فقه جزایی؛ حدود، قصاص و دیات»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «متون فقه جزایی؛ حدود، قصاص و دیات» به قلم دکتر احمدرضا توکلی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و دکتر حامد رستمی نجف آبادی دکترای فقه و مبانی حقوق و مدرس دانشگاه، از سوی انتشارات خرسندی منتشر شد.

این کتاب از یک «مقدمه»، «کتابشناسی» و  شانزده درس با عناوین «حد زنا»، «ادامه حد زنا»، «حد لواط، مساحقه و قیادت»، «حد قذف»، «سب النبی و شرب خمر»، «حد سرقت»، «ادامه حد سرقت»، «حد محاربه»، «ادامه حد محاربه»، «قصاص»، «ادامه قصاص»، «ادله اثبات قصاص»، «قصاص عضو»، «کلیات قصاص»، «ادامه دیات»، «تتمه دیات ـ مقادیر دیه» تشکیل شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: این کتاب، با عنوان «متون فقه جزایی» به عنوان منبع اصلی متون فقه جزایی رشته «حقوق جزا و جرم شناسی» مطابق سرفصل مصوب  این درس در مقطع کارشناسی ارشد تهیه شده است.

این کتاب به  سبکی جدید و متفاوت، به صورت «درسنامه» و مطابق شانزده جلسه درسی به همراه پرسش‌های کلیدی در آخر هم تنظیم گردیده و کوشش شده، تا بدون  افزودن مطلبی بر متن اصلی شرح لمعه همراه با اعراب گذاری آن ـ و تنها از طریق حذف استدلال‌های طولانی، مسائل غیر ضروری و مطالبی که امروزه چندان مورد استفاده علمی نیست ـ بر شیوایی متن افزوده شود و گنجایش جلسات کلاسی نیز داشته باشد.

همچنین، کتاب تطبیق با کتاب «مبانی تکمله المنهاج» آیت الله خویی و ترجمه و شرح متن اصلی و آوردن قوانین موضوعه مرتبط در ذیل هر بحث، دانشجو را در مطالعه تطبیقی و مقایسه‌ای  مطالب فقهی با قوانین موضوع مدد می‌رساند.

این کتاب مطابق سر فصل مصوب، مقطع کارشناسی ارشد «حقوق جزا و جرم‌شناسی» بوده و می‌تواند مورد استفاده عموم حقوق‌دانان، قضات و وکلا قرار گیرد.

 

در بخشی از فصل «سب النبی و شرب خمر» می‌خوانیم:

شخصی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یا یکی از ائمه علیهم السلام را سب نماید، کشته می‌شود و قتل او برای هرکس که از این امر مطلع گردد، بدون نیاز به اذن امام یا حاکم شرع جایز است. مادامی که قاتل از ضرری ناشی از قتل بر جان یا مال خویش یا مؤمن دیگر خوف نداشته باشد وگرنه جواز قتل از باب نفی ضرر منتفی است و در ملحق نمودن سایر انبیاء بدین حکم وجه قوی‌ای (دلیل قابل توجهی) وجود دارد، زیرا عظمت و کمال ایشان ضرورت دین اسلام است، فلذا سب ایشان مستلزم انکار این ضروری دین و نهایتا مستلزم ارتداد دارد.

همچنین در بخش «محاربه» از فصل ششم این کتاب می‌خوانیم:

محاربه عبارت است از آشکار ساختن سلاح در خشکی یا دریا و روز یا شب برای ترساندن مردم در آبادی یا غیر آن، توسط مرد یا زن اعم از آنکه قوی باشند یا ضعیف و توسط کسی باشد که عادتا مردم از او خوف آسیب دارند.

همچنین در قسمتی دیگر از این فصل می‌خوانیم:

بر مختلس، شخصی که مالی را مخفیانه از غیر حرز برباید، و نیز مستلب، یعنی شخصی که مالی را به وسیله زور و تهدید از کسی بگیرید در صورتی که به شکل محاربه نباشد، و کلاهبردار، یعنی کسی که با توسل به مدارک و دلائل غیر واقعی مال دیگران را به دست آورد؛ حد سرقت جاری نمی‌شود، بلکه هریک از ایشان به مقدار صلاحدید حاکم تعزیر می‌شود؛ زیرا این‌ها اعمال حرامی است، که شارع برای آن‌ها حدی معین نفرموده است.

 اگر کسی دیگر را به قصد سرگرمی یا غرض دیگر با دادن مواد مخدر از حالت هوشیاری خارج نماید؛ یا داروی خواب‌اور به وی بدهدو سبب شود که بر او در حالت عدم هوشیاری جنایتی وارد گردد؛ ضامن جنایت وارده خواهد بود.

گفتنی است،  کتاب متون «فقه جزایی؛ حدود، قصاص و دیات»  با شمارگان 500 نسخه، در 207 صفحه، به قیمت 17هزار تومان به همت انتشارات خرسندی منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات خرسندی می‌توانند به آدرس تهران، خیابان انقلاب، فرخ رازی، خیابان لباف‌نژاد، نرسیده به دانشگاه، پلاک 174، واحد 2 مراجعه یا با شماره تلفن 6691034 و 66490584 تماس حاصل کنند./998/پ202/ق

 

ارسال نظرات