۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۴۸۲۵۹۱
آیت‌الله ری شهری:

ایمان، تصدیق زبانی و التزام عملی است

آیت‌الله ری شهری با بیان اینکه ایمان، نوع دیگری از یقین است، گفت: ایمان آن علمی است که وارد قلب شده و به همراه تصدیق زبانی و التزام عملی باشد.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در درس هفتگی تفسیر سوره بقره که در همین آستان مقدس برگزار شد در تبیین آیه چهارم این سوره مبارکه، گفت: یکی از ویژگیهای اهل تقوا یقین داشتن به آخرت است.

وی با اشاره به معنای یقین، ابراز کرد: چهار معنا برای لفظ یقین بیان می‌شود نخست زوال شک و کسب علم است، یقین در مقابل شک قرار دارد اما مسبوق بودن یقین به شک سخن درستی نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری علم بر پایه برهان عقلی را دومین معنای یقین بیان کرد و گفت: معنای دیگر یقین آن است که ذهن انسان به وجود و عدم چیزی آرام گیرد هرچند نمی‌توان به این معنا به صورت کامل استناد کرد.

این مفسر قرآن کریم در تبیین اینکه گاهی یقین به معنای علم تعریف می‌شود، اظهار داشت: علم گاهی به معنای علم و گاهی نیز به یقین معنا می‌شود برای مثال انسان در روز روشن به روز بودن زمان علم دارد پس او نسبت به این موضوع عالم است اما به لحاظ دیگر چون دل او به روز بودن زمان آرام است در اصل به این امر یقین دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: یقین انسان را از داشتن دغدغه دور و قلب را آرام می‌کند.

آیت‌الله محمدی ری شهری درباره فرق بین علم و یقین، گفت: هر یقینی علم است ولی هر علمی یقین نیست، امام راحل می‌فرمایند: گاهی انسان به یک مساله‌ای علم دارد اما یقین ندارد علم زمانی که وارد قلب انسان می‌شود او به مقام یقین دست می‌یابد.

رییس دانشکده علوم حدیث با اشاره به کابردهای یقین در آیات الهی، عنوان کرد: در آیات الهی یقین کاربردهای مختلفی دارد نخستین کاربرد آن مربوط به علمی است که در برابر شک قرار دارد، خداوند در قرآن کریم یکی از عوامل سقوط قوم بنی اسرائیل را ادعای به قتل رساندن حضرت عیسی(ع) معرفی می‌کند و می‌گوید این ادعا در حالی مطرح می‌شود که خودشان هم نسبت به این امر در شک و تردید به سر می‌برند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با استناد به داستان حضرت موسی(ع) و فرعون، ادامه داد: در آغاز نبوت حضرت موسی(ع) به او فرمان داده شد که دستانت را به گریبان فرو کن تا معجزه الهی را بر همگان نشان دهی این درحالی بود که دیگران به سبب برتری جویی این مهم را انکار می‌کردند درحالی که آنان به معجزه حضرت یقین داشتند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: ایمان، نوع دیگری از یقین است که خداوند در قرآن کریم به آن اشاره می‌کند، ایمان آن علمی است که وارد قلب شده و به همراه تصدیق زبانی و التزام عملی باشد./202/813/ب1

ارسال نظرات