۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۴۸۳۸۸۲
بنیاد پژوهش‎های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر کرد؛

ترجمه ششمین جلد از کتاب «ینابیع الموده لذوی القربی»

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ترجمه ششمین جلد از کتاب «ینابیع الموده لذوی القربی»؛ فضایل اهل بیت(ع) در کتب اهل سنت را منتشر کرد.
ینابیع الموده لذوی القربی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از انتشارات آستان قدس، «ینابیع الموده لذوی القربی»؛ چشمه‌سار دوستی و محبت به ‌ذوی‌القربی کتابی درباره زندگانی اهل بیت پیامبر اسلام(ص)، فضایل آنان و ارزش مودت ایشان به خصوص حضرت علی(ع) است که آن را سلیمان بن ابراهیم قندوزی حنفی، از عالمان اهل سنت حنفی مذهب، در قرن سیزدهم هجری نوشته است.

مؤلف، کتاب را در صد باب با موضوعات مختلف و بدون نظم خاصی آورده و در آن از منابع شیعی هم استفاده کرده است. در خطبه آغازین کتاب چنین آورده شده است: «آن را به سبب ارتباط با خویشاوندان رسول اکرم(ص) ینابیع المودة نامیدهام؛ همان کسانی که اهل عبا و اسباب سعادت عظمی و سرچشمه‌های برکات کبری هستند، تا رضای خدا و شفاعت رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) او پی جویند».

در جلد ششم این اثر در 30 باب به موضوعات و مباحثی همچون سخنان حضرت علی(ع)، سیمای حضرت مهدی(عج) در نهج البلاغه، تحقیق درباره حدیث «پس از من 12 خلیفه خواهد بود»، سخنان امام رضا(ع) و امام جعفر صادق(ع) درباره حضرت مهدی(عج)، حکمت ها، گفتارهای معنوی، جواهر قدسی و معارف، سخنانی از اهل بیت(ع) در وصف امام، در بیان بشارت عیسی بن مریم به نبوت حضرت محمد(ص) و... پرداخته شده است.

سخن امیرمؤمنان علی(ع) در شناسایی احادیث صحیح، ذکر برخی دعاها و مناجاتهای صحیفه کامله امام همام زین العابدین(ع) که زبور اهل بیت(ع) است، ملاقاتکنندگان با صاحب الزمان مهدی(عج) پس از غیبت کبری و... از دیگر موضوعات مطرح شده در این اثر است.

مؤلف در مقدمه کتاب انگیزه خود را از تألیف این اثر این گونه بیان می‌کند: «هدف از تألیف این کتاب، آن بوده است که خدای متعال در قرآن کریم اجر تبلیغ رسول اکرم (ص) را مودت اهل بیت(ع) قرار داده و آن را واجب کرده است».

در این کتاب بدون آنکه تنظیم خاص و فصلبندی کاملی داشته باشد، مطالبی درباره مناقب امیرمؤمنان علی(ع) و چند تن از اهل بیت پیامبر(ص) مانند امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام عصر(عج) نقل شده است.

در مجموع، در کتاب ینابیع، به بخشی از زندگانی اهل بیت(ع) و مناقب آنان و به ویژه حضرت علی(ع) پرداخته شده و همه مطالب آن جمع‌آوری روایات پیشینیان است و ترتیب و تنظیم خاصی در کتاب دیده نمی‌شود؛ برای نمونه، نویسنده در بین نقل فضائل علی(ع) باب دیگری درباره فضائل همه اهل بیت(ع) آورده و دوباره به مهدی (عج) پرداخته است. 1308/د102/ش

 

ارسال نظرات