۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۵۲۲۴۶۹
چند خبر کوتاه سیاسی؛

پشتیبانی از نیروهای مسلح با قدرت ادامه خواهد داشت

تولید محصولات نظامی در کمترین زمان و بهترین کیفیت در دستورکار، لاریجانی موفقیت تیم ملی دانشجویان ایران در مسابقات جهانی را تبریک گفت و امید آن که با آمدن پیکر شهید حججی اول درس حیات طیبه یعنی ایستادگی را بیاموزیم عناوین برخی از اخبار کوتاه سیاسی هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش مدیران ارشد این وزارتخانه با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم به ویژه یک هزار شهید صنعت دفاعی اظهار داشت: این روزها شاهد بازگشت پیکر پاک شهید حججی به کشور هستیم ‌که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، این شهید بزرگوار حجتی بر روی زمین ‌برای همه ما شدند.

وی با بیان اینکه این روزها فضای شهادت با بازگشت پیکر شهید حججی در جامعه موج می‌زند، افزود: امنیت و آرامش امروز کشورمان را مدیون شهدا هستیم و از خداوند می‌خواهیم این نعمت گران‌بها را از ما نگیرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه با قدردانی از اعتماد فرمانده معظم کل قوا، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس تصریح کرد: رأی اعتماد قاطع نمایندگان مجلس به وزیر دفاع نشانه اعتماد ملت به بخش دفاع بود که به دست نمایندگان ملت قهرمان ایران اتفاق افتاد.

حاتمی با بیان اینکه نیروهای مسلح مورد وثوق و اعتماد ملت ایران هستند، تاکید کرد: رأی قاطع نمایندگان مجلس نشان داد اراده نمایندگان بر پشتیبانی و حمایت از نیروهای مسلح و بخش دفاع و قدرت بازدارندگی قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه چهار ساله وزارت دفاع، لازمه اجرای این برنامه را همکاری و همدلی همه کارکنان در تمام بخش‌‌ها در سطح وزارت دفاع دانست و خاطرنشان کرد: بحمدالله در دوره‌های گذشته به ویژه در دوره سردار دهقان اقدامات بسیار خوبی در سطح وزارت دفاع انجام شد‌ و امروز این امانت را باید با قدرت به پیش برده و به نسل آینده تحویل دهیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنان خود اخلاق‌مداری، قانون‌گرایی، برنامه‌محوری و شایسته‌سالاری را چهار اصل مهم در اجرای امور در وزارت دفاع دانست و گفت: از همه مدیران می‌خواهم به تکریم و احترام ‌‌تمام همکاران در وزارت دفاع و نیروهای مسلح اهتمام ویژه داشته باشند.‌

حاتمی با بیان اینکه کارکنان وزارت دفاع جزو متعهدترین، شریف‌ترین، ولایی ترین و پاک ترین نیروها هستند، گفت: تکریم ذینفعان، اخلاق مداری و رفتارهای متناسب با آموزه های اسلامی و انسانی از اولویت های ما در صنعت دفاعی خواهد بود.

وی پاسخگویی را یکی از مصادیق مهم تکریم و احترام دانست و اضافه کرد: کسانی که در دستگاه حکومت مسئولیت دارند باید در مقابل ذی‌نفعان پاسخگو باشند که بحمدالله در وزارت دفاع مصادیق برجسته‌ای از پاسخگویی سریع و دقیق در کمال احترام را داریم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه وزارت دفاع یک مجموعه مورد احترام و مورد نظر ‌فرماندهی معظم کل قوا و ‌تکریم همگان است، اظهار داشت: از همه مدیران وزارت دفاع می‌خواهم با تمام ذی‌نفعان با زبان احترام سخن بگویند و غیر از این انتظار نیست.

وی با بیان اینکه قانون‌گرایی مهم‌ترین اصل در هر وزارتخانه است، افزود: وزیر مسئول رصد، پایش و اجرای قانون در سطح وزارتخانه است لذا ‌همه مدیران باید پایبند به اجرای قانون باشند و هر جا مشکلی بود مطمئن باشند معاونت حقوقی نسبت به رفع سریع موانع قانونی اقدام خواهد کرد.

حاتمی با برشمردن برخی مصادیق بی‌توجهی به ‌قانون‌ خاطرنشان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، همه باید به قانون احترام بگذاریم و در اجرای آن نهایت اهتمام را داشته باشیم چرا که در غیر این صورت شاهد بی‌عدالتی خواهیم بود.

وزیر دفاع به اصل مهم برنامه‌محوری در سطح وزارت دفاع اشاره کرد و گفت: برنامه چهار ساله دوره قبل با راهبری سردار دهقان به خوبی اجرایی شد و به موفقیت‌های خوبی دست یافتیم.

وی با بیان اینکه برنامه چهار ساله دوم وزارت دفاع کامل‌تر از دوره قبل توسط یک هیئت عالی و اندیشه‌ورز تهیه شده است، تاکید کرد: این برنامه کامل، هماهنگ، دقیق و کاربردی است که با اجرای آن ان‌شاءالله قدم های بسیار خوبی در سطح وزارت دفاع و نیروهای مسلح برداشته خواهد شد.

حاتمی با بیان اینکه شایسته‌سالاری را با اجرای طرح معراج در سطح وزارت دفاع مورد تاکید و توجه قرار داده ایم، اضافه کرد: در این طرح مدیران مستعد و شایسته شناسایی و با روش استادشاگردی برای مشاغل مدیریتی آماده می‌شوند.

وی خروجی این طرح را مدیرانی "متدین، حزب‌اللهی، کاردان، شجاع و امین" دانست و گفت: مدیران آینده وزارت دفاع در این طرح در مقابل نظام، انقلاب و مردم خود را مسئول دانسته و با تمام وجود تلاش خواهند کرد و در مقابل دشمنان شجاعانه می‌ایستند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنان خود ارتقای معیشت کارکنان نیروهای مسلح را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: توجه به معیشت کارکنان نیروهای مسلح، نیازمند توجه و عنایت همه ارکان نظام اسلامی است.

وی با بیان اینکه طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، وزیر دفاع معاون پشتیبانی فرماندهی ‌کل قواست، خاطرنشان کرد: بایستی بدانیم در این چهار سال برای هر یک از نیروهای مسلح چه کارهایی در دستور کار داریم.

حاتمی با بیان اینکه پشتیبانی از نیروهای مسلح با قدرت ادامه خواهد داشت، گفت: تمام صنایع باید نیازمندی‌های نیروهای مسلح را دریافت و در کم‌ترین زمان و با بهترین کیفیت محصول را تحویل دهند تا شاهد ا‌فزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وزیر دفاع توجه ویژه به شبکه همکاران را مدنظر قرار داد و گفت: در این دوره شبکه همکاران جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت ‌و از همه مدیران عامل سا‌زمان‌ها می‌خو‌اهم به آنها بها ‌دهند و در سرمایه‌گذاری‌ها به این شبکه‌ها توجه ویژه‌ایی صورت گیرد.

وی خواستار توجه کارکنان به ویژه مدیران به خانواده‌ها شد و گفت: دشمنان امروز با جنگ نرم و عملیات روانی هجمه شدیدی را علیه کانون خانواده پیش بینی کرده‌اند، لذا ‌می‌بایست خانواده در اولویت توجه مدیران و کارکنان بوده و از هرگونه آسیب و گزندی مصون نگه داشته شود.

در پایان این مراسم امیر سرتیپ حاتمی، حجت الاسلام قندهاری و سایر مسئولان  وزارت دفاع با حضور در مزار شهدای گمنام قبور نورانی این عزیزان را عطر افشانی کردند.

در پیامی؛

لاریجانی موفقیت تیم ملی دانشجویان ایران در مسابقات جهانی را تبریک گفت

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی موفقیت دانشجویان ایرانی در بیست و نهمین دوره مسابقات یونیورسیاد تابستانی دانشجویان جهان را تبریک گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

موفقیت درخشان دانشجویان ایرانی در بیست و نهمین دوره مسابقات یونیورسیاد تابستانی دانشجویان جهان، موجب شادی و مسرت گردید.

نتایج ارزشمند دانشجویان کشورمان در این دوره از مسابقات که با کسب مقام قهرمانی تیم ملی والیبال برای اولین بار در مسابقات دانشجویان جهان و کسب مقام طلا در رشته تکواندو و سایر عناوین گرانبها در دیگر رشته‌های ورزشی همراه بوده است، موجبات افتخار و سربلندی جامعه ورزشی و دانشگاهی را فراهم نمود.

اینجانب ضمن تبریک به قهرمانان، مربیان و تیم‌ها، توفیقات روزافزون فرزندان دلاور کشورمان را در همه عرصه‌ها و میادین ورزشی از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی

دریادار سیاری از ناوشکن‌های در حال ساخت سهند و سینا بازدید کرد

دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در روز دوم حضور خود در منطقه یکم این نیرو (بندر عباس) صبح امروز از پروژه های در حال ساخت و در دست تعمیر کارخانجات بازدید کرد.

سیاری ابتدا با حضور در محل پروژه ساخت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «سهند» روند اجرای طرح های جدید و قابلیّت های پیشرفته بر روی این ناوشکن را مورد ارزیابی قرار داد.

وی همچنین ضمن بررسی شرایط تکمیل سایر پروژه های در دست ساخت کارخانجات اعم از ناو موشک انداز سینا ۴ و ناو شیراز، از ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس و زیردریایی نوح که مراحل تعمیرات اساسی را طی می کنند، بازدید کرد.

در حین بازدید امیر سیاری، ناخدایکم شیخی فرمانده کارخانجات نداجا در بندرعباس توضیحات جامع و دقیقی از اقدامات صورت گرفته در این کارخانجات ارائه کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با حضور در ناوتیپ زیر سطحی منطقه یکم این نیرو ضمن دیدار با کارکنان این یکان از زیردریایی های کلاس کیلو (سنگین) و میدجت (سبک) بازدید و میزان آمادگی این شناورهای زیرسطحی را مطلوب ارزیابی کرد.

اسکله بزرگترین ناو خاورمیانه مقصد نهایی بازدید دریادار سیاری بود که فرمانده نیروی دریایی ارتش طیّ آن از قسمت های مختلف ناو بالگرد بر «خارک» بازدید کرد.

بازدید از صنایع دریایی شهید درویشی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلّح از دیگر برنامه های فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش درمدّت حضور در بندرعبّاس خواهد بود.

امیر اسماعیلی در برنامه نگاه یک:

اخطار به پهپاد RQ4 آمریکایی/برای زدن آنها مماشات نمی‌کنیم/رادار کیهانی با برد ۳هزار کیلومتر/باور۳۷۳ تا پایان سال تحویل و عملیاتی می‌شود

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما بمناسبت دهم شهریورماه روز تشکیل این قرارگاه اظهار داشت: هیچکس در کشور دنبال مماشات با دشمن نیست و ما نیز نیستیم. ما در پی جنگ نیستیم اما سرباز و گوش به فرمان فرماندهی کل قوا هستیم، حرفمان را در عرصه نبرد می زنیم که پیش از این نیز زده‌ایم.

اسماعیلی با اشاره به روند شکل گیری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) افزود: فرماندهی معظم کل قوا با ژرف نگری به موقع دستور شجاعانه تفکیک پدافند هوایی از نیروی هوایی و ایجاد قرارگاه و متصل شدن پدافند هوایی همه قوای مسلح در این قرارگاه را دادند که اختیارات این قرارگاه فرانیرویی باشد.

وی گفت: در آن زمان حداکثر در 400 نقطه کشور پدافند هوایی وجود داشت اما بر اساس تجارب و جنگ های بین المللی، امروز 3700 نقطه کشور پدافند هوایی وجود دارد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بخش کشوری در این زمینه در ارتباط است و در حالیکه نیروها و سازمان های مختلف از پرواز پهپادها، بالگردها و هواپیماهای خود ناآگاه هستند، این قرارگاه از همه آنها مطلع و فضای امنی را برای پرواز آنها ایجاد کرده است.

اسماعیلی درباره اخطار به هواپیمای شناسایی U2 آمریکایی گفت: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء از 10 دقیقه پیش از اخطار و زمانی که این هواپیما از پایگاه خود پرواز کرد، آن را رصد می کرد و زمانی که متوجه شد این هواپیما تمایل به جاسوسی دارد به خلبان آن تذکر داد.

وی افزود: هواپیمای U2 تا 80 هزار پا بالا می رود و در زمان اخطار، قرارگاه پدافند هوایی به آن 20 کیلومتر، معادل 60 هزار پا و نزدیک جو ارتفاع داشته است.

اسماعیلی گفت: زمانی که به خلبان این هواپیما در دهانه تنگه هرمز اخطار داده شد، می دانست دو رادار همزمان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء به آن اخطار می دهند و سیستم های موشکی روی آن متمرکز شده اند و هواپیماها و پهپادهای کشورمان آماده اند سینه اش را بشکافند و نوع پروازش را به هم بریزند.

وی افزود: بر این اساس، خلبان پاسخ اخطار را داد در حالیکه خلبان های این نوع هواپیماها اجازه هیچگونه صحبتی را ندارند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: در جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز بلوف نیست و آنها نیز این را می دانند.

اسماعیلی افزود: کل این عملیات 30 ثانیه طول کشید و ساعت 9:30 صبح روز نخست فروردین 96 و چهار ساعت مانده به سال تحویل اتفاق افتاد.

وی درباره اخطار به هواپیمای RQ4 بدون سرنشین گفت: این عملیات ساعت 6:30 صبح چهار شهریور هفته گذشته انجام شد و 40 ثانیه زمان عملیات بوده است.

امیر اسماعیلی افزود: این نوع هواپیما را فقط رادارهای خاص کشف می کنند و اخطار ما به این هواپیما نشان می دهد ما با لبه فناوری استکبار روبرو شده ایم.

وی گفت: با اخطار به این هواپیما، خلبان های آن که صدها کیلومتر دورتر آن را کنترل می کنند مجبور به پاسخ شدند و تغییر مسیر داده و از منطقه خارج شدند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: امریکا چون نقطه نفوذ برای هواپیماها نمی بیند از بکارگیری آنها هراس نمی‌کند اما ما چشم آنها را کور کرده ایم.

اسماعیلی گفت: اجازه نمی دهیم این هواپیماهای نجس وارد کشوری شوند که 200 هزار شهید داده است و برای زدن آنها مماشات نمی کنیم.

وی افزود: ما در سال به دلیل تهدید دائم و تحریم بودن بارها با این مسائل روبرو هستیم.

اسماعیلی درباره اخطار ناو آمریکایی در جریان رزمایش مدافعان آسمان ولایت 7 به هواپیمای قزاقستانی نیز گفت: در زمان برگزاری این رزمایش و زمانی که ما آزمایش موشکی در آن منطقه داشتیم ناو هواپیمابر امریکایی در جنوب خلیج فارس و آب های بین المللی به هواپیمایی که از آلماتی قزاقستان به سمت دوبی در حال حرکت بود اخطار داد تا آن را بزند و غائله راه بیندازد زیرا حرکت این هواپیما در مسیر موشک های ما بود.

وی افزود: ناو هواپیمابر در اخطار به این هواپیما اولاً آن را هواپیمای ناشناس اما در ادامه آن را با کد شناسایی خطاب کرد که این اشتباه ناو امریکایی بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: زمانی که کد شناسایی هواپیما اعلام می شود یعنی ناو هواپیمابر از همه جزئیات آن هواپیما آگاهی دارد.

اسماعیلی افزود: ناو امریکایی به هواپیمای قزاقستانی می گوید شما به محدوده ناو نزدیک می شوید در حالیکه 140 کیلومتر هوایی با ناو فاصله داشته است.

وی گفت: در حالیکه این هواپیما بیش از 100 کیلومتر از مرز جمهوری اسلامی ایران دور و از آسمان کشورمان خارج شده است قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء به ناو هواپیمابر مشخصات هواپیمای قزاقستانی را اعلام می کند.

اسماعیلی افزود: پس از این اعلام، ناو هواپیمابر از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تشکر کرد و غائله پایان یافت. هواپیمای قزاقستانی خودش هم از این تهدید خبر نداشت.

وی گفت: حتی فرودگاه دوبی نیز که 60 کیلومتر با هواپیما فاصله داشته است به هواپیما نمی گوید که ناو امریکایی در حال اخطار به شماست.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: نکته مهم این عملیات این بود که ما ادعا داریم برای هواپیماهایی که از فضای ایران عبور می کنند و کسی به آنها کمک نکرد حقوق بشر ایرانی و اسلامی را اجرا می کنیم.

اسماعیلی گفت: با توجه به اینکه در سال 95 ، 500 هزار هواپیما که 60 میلیون مسافر خارجی را از فراز جمهوری اسلامی ایران عبور داده اند، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء دوش به دوش سازمان هواپیمایی کشوری به این هواپیماها کمک کرده است و کسانی که ما را به نقض حقوق بشر محکوم می کنند خجالت بکشند.

اسماعیلی گفت: کشورهایی که پول ملت خود را به باد می دهند و سیستم های نظامی می خرند، چه چیز آنها در خطر است و کی تحریم شده اند که پول ملتشان را در جوی آب می ریزند.

وی افزود: این کشورها حتی نمی توانند از بسیاری تجهیزاتی که خریده اند استفاده کنند و آسمان آنها امن نشده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی اضافه کرد: این در حالی است که ایکائو آسمان ایران را امن ترین آسمان برای پرواز هواپیماها اعلام کرده است.

اسماعیلی گفت: توان ما؛ نیروی انسانی، دانش و تجهیزات است که با دل، عقل و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی آنرا به کار گرفته ایم و از ظرفیت دانشگاه ها استفاده کرده ایم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: ما لبه فناوری U2 و RQ4 را نشانه گرفته ایم و از آن نیز فراتر می رویم.

اسماعیلی افزود: اکنون 750 دانشمند کشورمان در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء رادار کیهانی با برد 3 هزار کیلومتر ساخته اند که نفس دشمن را حس می کند.

وی گفت: همه کارها در نیروهای مسلح نیست اما برای جوانان در نیروهای مسلح کار هست.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: هر چه مقاومت کنیم دشمن عقب تر می رود.

اسماعیلی افزود: مقاومت در انسان هاست و ما این را در هشت سال دفاع مقدس و رفتار مدافعان حرم می بینیم که همه چیزشان را در کف دست گرفته اند و در مقابل دشمن ایستاده اند. سربازان پدافند هوایی اعتقاد دارند لنگرگاه کشور؛ ولایت و شهادت است.

اسماعیلی افزود: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تهدیدها را می شناسد و ابتکار عمل را در دست دارد و می داند از کدام زاویه و با چه کیفیت و کمیتی ضربه بزند.

وی گفت: در استقرار سامانه های دفاعی، هم خود را جای حمله کننده و هم جای خودمان می گذاریم تا نقاط دلخواه را مشخص کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی درباره سرنگونی هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی گفت: سیستم پدافند هوایی کشور به هواپیمای جاسوسی صهیونیستی هرمس در آسمان کشور فرصت داد و کانالی برای آن درست شد که از چهار هواپیمای مسافری عبور کند و سپس با موشک توانمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این هواپیما تکه تکه شد.

اسماعیلی گفت: این هواپیمای رادار گریز با سطح مقطع بسیار کم از مسیری که هواپیماهای مسافربری وارد می شوند وارد کشور شد و چهار خط هواپیمایی کنار این هواپیما وجود داشت اما هیچ خلبانی نگفت موشکی را که هرمس را نابود کرد دیده است.

وی افزود: این هواپیما می توانست خیلی کارها کند اما باید به تور می افتاد و یک ساعت و 15 دقیقه به آن اجازه داد در آسمان ایران باشد.

اسماعیلی گفت: پس از سرنگونی هواپیمای جاسوسی صهیونیستی، این رژیم ابتدا آن را انکار می کرد اما زمانی که اطلاعات را اعلام کردیم، آنها اعتراف کردند.

وی افزود: هواپیمای ایساف نیز که حامل 108 نظامی ناتو بود و می خواست از فراز ایران عبور کند خود را هواپیمای مسافربری اعلام کرد اما فهمیدیم که این هواپیما حامل نظامیان ناتو است و در بندرعباس آن را به زمین نشاندیم و خلبان آن به صورت مکتوب عذرخواهی کرد و این عذرخواهی منتشر شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: در آن زمان هشت فروند F18 آمریکایی رجزخوانی کردند در حالی که رجزخوانی آنها به درد خودشان می خورد.

اسماعیلی افزود: در ماجرای بازداشت تفنگداران امریکایی نیز F18 های آمریکایی رجزخوانی و ایجاد هراس کردند اما این هراس جایی در دل نیروهای مسلح کشورمان ازجمله قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ندارد.

وی گفت: زمانی که سیستم های دفاعی کشورمان ساخته افراد بومی و جوانانمان هستند، تحریم ها در این سیستم های دفاعی جایی ندارند.

اسماعیلی افزود: هر ساعت حدود 80 فروند هواپیما از فراز ایران عبور می کنند و اگر هماهنگی میان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با سازمان های دیگر نباشد هر روز یک فاجعه اتفاق می افتد.

وی گفت: ممکن است گاهی هواپیماها از مسیر خود منحرف شوند و بر فراز مناطق حساس پرواز ممنوع حرکت کنند که در این صورت ما افزون بر ایجاد امنیت زمینی، امنیت را برای عبور سالم آن هواپیماها نیز ایجاد می کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: اگر تهدیدها پدافند هوایی کشورمان را تقویت نکند ما باخته ایم و تهدید موجب ابتکار عمل در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء می شود.

اسماعیلی گفت: در مدت شش سال گذشته دو بار از همه مراکز پدافند هوایی بازدید کرده ایم و در این بازدیدها اگر یکی از جوانان طرحی را ارائه می دهد آن را بررسی و در صورت صلاحدید اجرا می کنیم.

وی افزود: در این زمینه ممکن است در برخی موارد تغییر آمایش نیز ایجاد شود.

اسماعیلی گفت: یکپارچگی در سیستم دفاع هوایی کشور یعنی هر جا هستیم بتوانیم تصمیمی سریع و قاطع بگیریم.

وی افزود: جوانان می دانند چگونه همان بلایی را که سر هرمس آوردند، کاری را که با ایساف کردند، کاری که با F18ها در غائله تفنگداران دریایی امریکا کردند و همان کاری که با هواپیماهای ریاست جمهوری هایی که پیش از برجام می خواستند بدون مجوز از آسمان کشور عبور کنند، درآورند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: آنها این مسائل را با ما کسب تکلیف نمی کنند و خودشان می دانند که بر اساس دستورالعمل چگونه اقدام کنند و هر کدام برای خود فرمانده اند مگر اینکه خط قرمزی برای شروع التهاب باشد که در آن زمان شبکه هایمان در منطقه، مراکز دفنی و فرماندهی کنترل یکپارچه تصمیم قاطع را زیر دو دقیقه باید به آنها بدهند.

اسماعیلی افزود: اگر قطع ارتباط شود یا هواپیماها را مجاب می کنند برگردند یا اگر بخواهد جنگی همه جانبه اتفاق بیفتد، سینه ما چاک است. ما سربازیم و می دانیم چکار کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: آنچه را که پدافند هوایی در شش سال اخیر به دست آورده است و فناوری که بالا بدنه و موتور آن را به ما نمی دادند با تعداد زیاد و انواع مختلف رونمایی می‌کنیم.

اسماعیلی افزود: این تجهیزاتی است که در نیروهای مسلح وجود دارد اما در پدافند هوایی کشور وجود نداشت و اکنون همه اینها به کمک موشکها قلب دشمنان را نشانه می گیرد.

وی درباره سامانه محاسب گفت: این سامانه؛ تاکتیکی است و روی خودرو سوار می شود. اندازه گیری سیستم فنی موشک، ارزیابی اپراتور و ارزیابی خود سیستم فنی، کارهایی است که سامانه محاسب انجام می دهد.

وی گفت: در سیستم نگاه نیز شش سامانه در یک سامانه متمرکز شده است. در این سامانه گیرنده های چینی و امریکایی از رده خارج شده اند.

اسماعیلی با بیان اینکه در کشور هر سیستمی که تولید می شود بلافاصله استقرار می یابد، گفت: رادارهای قدیمی سیستم دفاعی هوایی به روز شده است که نمونه آن اخطار یکی از این رادارها به هواپیمای U2 آمریکایی بود.

وی درباره عملیاتی شدن سیستم دفاع هوایی S300 نیز افزود: زمان دوره آموزشی این سیستم در کشور سازنده برای ما نصف زمان دیگر کشورهای خریدار بود و این نشان دهنده قابلیت ها و توانمندی های سیستم دفاعی کشور است.

اسماعیلی گفت: در رزمایش دماوند، آزمایشی از S300 انجام شد که در کشور سازنده، این آزمایش را انجام نداده و فقط گفته بودند این قابلیت را دارد.

وی افزود: در رزمایش دماوند با سامانه S300 موشک زمین به زمینی را که با سرعت فراصوت به سمت این سامانه شلیک شده بود با دو موشک نابود کردیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: تمام اهداف و همه آزمایش های S300 را کارکنان جوان ایرانی انجام دادند.

اسماعیلی افزود: کل زمان این آزمایش 200 ثانیه بود و دو موشک به سمت موشک زمین به زمین شلیک شد که تیر اول؛ خود موشک و تیر دوم سر جنگی موشک را منهدم کرد.

وی گفت: سامانه S300 آزمایش شده و در جای جای کشور مستقر شده است.

امیر اسماعیلی افزود: در زمان گارانتی که یک سال است قرار شد این سامانه کار رزمی نیز انجام دهد.

وی گفت: در حالی که S300 برند کشور سازنده اش است اما پیش از ورود این سامانه به کشورمان، هواپیمای جاسوسی هرمس نابود و RQ4 به زمین نشانده شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء افزود: این عملیات ها با سیستم بومی انجام شده است.

اسماعیلی گفت: سامانه S300 در هر نقطه ای که خودمان بخواهیم و علاقه داشته باشیم مستقر می کنیم.

وی درباره سامانه باور 373 نیز گفت: این سامانه همه زیرسیستمهایش تکمیل و آزمایش شده و کاملاً ایرانی و برخی بخش هایش با سامانه S300 متفاوت است.

اسماعیلی گفت: می خواهیم از این سامانه همراه با سامانه S300 استفاده کنیم و سامانه باور 373 تا پایان سال تحویل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء خواهد شد.

وی افزود: برای دوره آموزشی آن نیز کار سختی نداریم و به محض اینکه سامانه باور 373 را تحویل بگیریم، آن را عملیاتی خواهیم کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: اینکه می گویند سامانه S300 کد دارد و ممکن است این کد به کشورهای دیگر داده شود بستگی به این دارد که کشور خریدار این کد را چگونه به بازی بگیرد.

اسماعیلی افزود: البته این کد جزو حقوق سازنده و خریدار است و کشور سازنده این کد را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی دهد.

وی درباره قرار دادن موشک صیاد 3 بر سامانه تلاش نیز گفت: سامانه تلاش با سامانه S200 تلفیق شده است و سامانه ای ترکیبی با برد بلند و برد متوسط را ایجاد کرده است.

اسماعیلی افزود: کمتر سیستم موشکی در دنیا این قابلیت را دارد و این سیستم در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 7 آزمایش شد و پهپاد هدف را منهدم کرد.

وی گفت: طول موشکی که پهپاد را منهدم کرد سه برابر طول پهپاد بود و این کار بسیار سخت و پیچیده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی افزود: سامانه S200 بومی شده و فقط اسمی از آن باقی مانده است.

اسماعیلی گفت: سامانه مرصاد؛ شکوفایی در سیستم دفاعی برد متوسط است که شاید مانند سیستم هاگ باشد اما قابلیت های بسیار پیچیده ای دارد و در محیط اشباع جنگ الکترونیک بسیار خوب عمل می کند.

وی افزود: این سامانه بومی است و هر زمان بخواهیم آن را ارتقاء می دهیم و امسال می خواهیم سامانه مرصاد 2 و 3 را بسازیم.

اسماعیلی با بیان اینکه خودباوری و مغزهای ما را نمی توانند تحریم کنند، درباره محدودیت های مالی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: با استفاده از روش پس انداز قُلکی، سامانه مرصاد را ساخته ایم.

وی افزود: از نظر ما همانطور که نیروی بسیج در دنیا بی نظیر است، سامانه های دفاعی ما نیز در دنیا بی نظیرند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: اکنون سامانه مرصاد بر لبه فناوری استکبار قفل و آنرا مجبور به ترک منطقه می کند.

امیر اسماعیلی افزود: ما همیشه گفته ایم مرگ بر آمریکا و تا آخر نیز این شعار را می دهیم و دشمنان بدانند دریا، زمین و هوا را برای آنها جهنم می کنیم. باید قوی باشیم و قویتر نیز خواهیم شد.

اسماعیلی افزود: سامانه سماء؛ کاوشگر جو بالاست و شرایط جوی، رطوبت و سرعت را از نظر هواشناسی نظامی و بر اساس فناوری خاص بررسی می کند.

وی گفت: سامانه سمیع؛ تحلیلگر و کنترل کننده ترافیک هوایی کشور است و در زمینه این سامانه در منطقه بی نظیر و جزو شش کشور برتر دنیا هستیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در پایان اظهار داشت: سامانه بصیر نیز سامانه یکپارچه اطلاعات کشور است.

با صدور اطلاعیه‌ای؛

«محسن رضایی» جان باختن جمعی از دانش‌آموزان هرمزگانی را تسلیت گفت

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  در پیامی حادثه واژگون شدن اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی را که منجر به جان باختن و مصدوم شدن آن‌ها شد، تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه دلخراش واژگونی خودرو حامل جمعی از دانش‌آموزان تلاشگر هرمزگانی، پرواز معصومانه و مصدومیت امیدهای ایران اسلامی ،موجب تالم و تاثر بسیار شد. از خداوند منان برای بازماندگان سانحه، سلامت، و برای آسیب‌دیدگان و مجروحان، شفای عاجل  خواهانم.

امیدوارم با پیگیری  و همکاری همه نهادهای مسؤول، جاده‌ها، سفرها و به ویژه اردوهای دانش آموزی، امن و بی خطر شوند و از این پس شاهد این گونه حوادث  تلخ و اسفبار نباشیم.

محسن رضایی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

سخنگوی شورای نگهبان:

امید آن که با آمدن پیکر شهید حججی اول درس حیات طیبه یعنی ایستادگی را بیاموزیم

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی مطلبی در کانال تلگرامی خود درباره بازگشت پیکر شهید محسن حججی نوشت:

إِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ ۚ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ فَیَقتُلونَ وَیُقتَلونَ ۖ

محسن عزیز تو می آیی و با آمدنت زنده بودن شهید را معنا می بخشی. تو هنوز نرفته بازگشتی و شاید نرفته بودی که بازگشتی در پی باشد. تو هستی و خواهی بود. تو با سر رفتی تا نشان دهی سر ارزشی ندارد در بر دوست. تو مردانه مقاومت کردی، چون زبونی دشمن را می دانستی. محسن جان ترا چه زیبا توصیف کردند، رویش های انقلاب. تو خود چون اسماعیل به قربانگاه عشق پا نهادی و افسانه خواندن آنرا باطل کردی. امروز همه خواهند آمد تا ترا قدر بدانند و جوانمردیهایت را، امروز همه می آیند تا ترا ستایش کنند و رشادت هایت را، و امروز همه می آیند تا ترا در اوج اقتدار رویت کنند و درس زندگی بیاموزند، عرفان و عشق با تو معنا می یابد، رشادت و مقاومت در تو خلاصه می شود، و چه خوش گفت پیر روشن ضمیر ما که شهدا ره صد ساله را یک شبه می روند،

بازآمد و بازآمد آن عمر دراز آمد

آن خوبی و ناز آمد تا داغ نهد ما را

محسن عزیز، تو کارنامه ممتازی از مدرسه عشق دریافت کردی و جرعه نوش وصل یار شدی، و انسانیت را صیقل دادی. تو در حجله شهادت گام نهادی تا فرشتگان در ستایشت نغمه سرایی کنند. تو لباس محبت دنیا از تن به در آوردی تا در افق طلیعه فجر تا ظهور شمس پیشتاز باشی. امید آنکه با آمدنت ما نیز به خود آییم و اول درس حیات طیبه و جاودان، یعنی ایستادگی و مقاومت را از تو بیاموزیم.

لاریجانی در دیدار با «بالکا ام بته»:

تسهیل روابط بانکی میان ایران و آفریقای جنوبی امری ضروری است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) در دیدار با «بالکا ام‌بته» رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی اظهار داشت: از مواضع آفریقای جنوبی در احقاق حق مردم فلسطین تشکر می‌کنم و امیدوارم این سفر به گسترش روابط دو جانبه دو کشور برای تحقق اهداف تجاری منجر شود.

وی افزود: طی 20 سال گذشته روابط دوستانه و خوبی بین دو کشور وجود داشته و رایزنی‌ها در مسائل مهم بین‌المللی بین این دو کشور وجود داشته است و سفرهای متعدد مسئولین نشان‌دهنده عمق روابط میان دو کشور است.

*لزوم ارتقای سطح روابط تجاری میان ایران و آفریقای جنوبی

رئیس مجلس تصریح کرد:‌ ما سطح روابط سیاسی و پارلمانی قابل قبولی داریم و باید تلاش نماییم تا سطح روابط تجاری را نیز ارتقا بخشیم، به ویژه در زمینه تولید انرژی و برق ایران می‌تواند سرمایه‌گذاری کرده و به آفریقای جنوبی کمک کند و ما از سرمایه‌گذاری این کشور در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی هم استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین زیرساخت‌های خوبی برای حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی در دو کشور موجود است و زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

لاریجانی ضمن ابراز امیدواری از اینکه این سفر کمک شایانی به گسترش روابط دو کشور و فراهم کردن زمینه برای تحقق اهداف تجاری و همکاری‌های پارلمانی دو کشور باشد، گفت: تشکیل گروه دوستی در پارلمان آفریقای جنوبی می‌تواند به تسهیل روند مذاکرات کمک نموده و سطح روابط را ارتقا بخشد.

*باید به توافقات گذشته پایبند باشیم

«بالکا ام بته» رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با تأکید بر نقش پارلمان‌ها در ایجاد روابط کشورها، گفت: با گذشت زمان همه باید مسئولیت کامل نسبت به همه توافقاتی که در گذشته انجام شده، داشته باشیم و موانع موجود را برای عملی شدن آنها از سر راه برداریم.

وی افزود: ما هر چه رو به جلوتر می‌رویم و از درگیری‌های گذشته فاصله می‌گیریم، باید بگونه‌ای عمل کنیم تا کودکان ما در آینده در یک فضای سالم با امنیت بالا زندگی کنند و دیگر دچار دردسرهای گذشتگان نشوند.

رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی تأکید کرد: ما تمایل داریم تا سطح روابط خود را در زمینه‌های سیاسی، پارلمانی و تجاری با ایران افزایش دهیم و یکی از اموری که با همکاران خود و وزراء در میان خواهم گذاشت، یافتن راه حلی برای تسهیل روابط بانکی و ارتقای مبادلات تجاری خواهد بود.

*ضرورت الحاق ایران به بریکس

«بالکا ام بته» افزود:‌ در سفری که رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به تهران داشت، موضوع الحاق ایران به بریکس مطرح شد و ما هم این را در دستور کار خودمان قرار دادیم و علاقمند هستیم که ایران هم به عضویت بریکس درآید، زیرا معتقدیم اضافه شدن ایران می‌تواند سازنده و موجب اهتمام بیشتر در جهت رشد و توسعه روابط تجاری باشد.

وی افزود: وسعت ایران و جمعیت 80 میلیونی آن را می‌شناسیم؛ ایران در زمینه آموزش دستاوردهای مهمی داشته و با موقعیت استراتژیک ایران هم آشنا هستیم، لذا عضویت ایران در بریکس می‌تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.

رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی در پایان ابراز امیدواری کرد که رئیس مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک، بار دیگر به این کشور سفر کنند./907/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات