۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۲۰۰
حجت الاسلام جهاندیده:

تشکل اساتید سطح یک راه اندازی شود

استاد حوزه علمیه با اشاره به لزوم راه اندازی تشکل اساتید سطح یک گفت: در این تشکل می توان به راحتی به کار ارزیابی اساتید پرداخت و افراد برتر را شناخت.
پانزدهین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اجلاس مدیران سطح یک مدارس علمیه استان قم با موضوع نقش اساتید در قرین سازی آموزش با پژوهش و تهذیب با تأکید بر پژوهش شامگاه چهارشنبه در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام جهاندیده استاد حوزه علمیه و نماینده کارگروه بررسی سیستم مدرسه علمیه مطلوب در این همایش اظهار داشت: نتیجه تلاش و هم فکری جمعی از اساتید رسیدن به برخی خواسته های اساتید از مدیریت حوزه بود.

وی افزود: همه ما می دانیم نوجوانی و جوانی فصل الگوگیری و آرمان خواهی است و طلبه تلاش می کند خود را به الگویی نزدیک کند و در این راستا نزدیک ترین الگوی در دسترس، اساتید هستند، حال شما بگویید چقدر طلبه می تواند با استاد خویش حشر و نشر داشته باشد؟ وقتی استاد مجبور است در مدارس متعدد تدریس داشته باشد آیا می توان از او انتظار داشت که با طلبه مرتبط باشد و افت انگیزه ای او را برطرف کند؟.

حجت الاسلام جهاندیده اضافه کرد: آن چه توسط اساتید محترم پیشنهاد می شود این است که مدیریت حوزه برخی اساتید توانمند و متخلق خود را به تناسب تعداد طلبه به عنوان هیأت علمی بر مرام زندگی با طلبه در حوزه ها سازماندهی کند که این مسأله منافاتی نیز با سیستم ساعتی اساتید دیگر ندارد.

وی راه اندازی تشکل اساتید سطح یک را مسأله ضروری عنوان کرد و یادآور شد: در این تشکل اولا ارزیابی عملکرد اساتید با ضوابط و قوانین مقتضی صورت می گیرد و در دوره های مشخص اساتید برتر شناخته شده و روش آنها به عنوان الگویی برای سایر اساتید در نظر گرفته شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به لزوم ارتباط مدیریت حوزه با اساتید عنوان داشت: حوزه باید در جهت شناسایی استعدادهای جدید برای تدریس گام بردارد و فضلایی را در صورت احراز صلاحیت به مدارس مختلف معرفی کند.

وی در ادامه تأکید کرد: به عقیده ما سیستم مدارج علمی نیز برای اساتید باید اصلاح شود، چراکه استادی که دارای سطح سه است انگیزه ای برای سطح چهار ندارد چون فرق زیادی بین این دو سطح وجود ندارد.

حجت الاسلام جهاندیده با بیان این که این طرح ها با حمایت های جدی مدیریت حوزه امکان اجرایی شدن پیدا می کنند، گفت: هر مدرسه ای سه رکن مدیر، استاد و طلبه دارد و مدیر در رأس قرار دارد، اما مدیری که در جهت پرورش یار برای امام زمان(عج) است نمی تواند با اختصاص دادن بخش ناچیزی از وقت خود به مدرسه به این مهم برسد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد سزاوار است بعد نظارتی مرکز مدیریت بر مدارس افزایش یابد و مدیران موفق نیز به عنوان الگو معرفی شده و تقدیر شوند و در این بین بازدیدهای غیر محسوس از عملکرد مدارس شکل گرفته و به آنها ترتیب اثر داده شود./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات