۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۴۴۵۲۱
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی:

آیت الله حائری شیرازی نگاهی ویژه به علوم اسلامی و اقتصاد اسلامی داشت

حجت الاسلام محسنی گفت: مرحوم آیت الله حائری شیرازی نگاهی ژرف به علوم اسلامی به ویژه اقتصاد اسلامی و تربیت دینی داشت.
حجت الاسلام محسنی

حجت الاسلام عادل محسنی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضایعه ارتحال آیت الله محی الدین حائری شیرازی را به آحاد ملت شریف ایران و به ویژه خانواده این عالم جلیل القدر تسلیت گفت و ابراز داشت: یکی از ویژگی های این شخصیت علمی و معنوی، حریت و آزاد منشی ایشان بود یعنی اگر به چیزی اعتقاد داشت با شجاعت ابراز می کرد و از مصلحت سنجی های بی مورد در مسائل مختلف مانند موضوعات سیاسی و علمی هراسی نداشت.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اظهار داشت: مرحوم آیت الله حائری شیرازی روحیه بسیار لطیف و ذوقی سرشار از نوآوری داشت به همین دلیل بسیاری از معارف الهی که بعضاً از معقولات بودند را با زبان تمثیل، با پوشاندن لباس محسوسات بر آنها، فهم آن معارف عمیق و دقیق را برای همگان آسان می کرد؛ به همه به ویژه جوانان توصیه می کنم کتاب تمثیلات آیت الله حائری شیرازی را مطالعه کنند تا افزون بر بهرمندی از معارف ناب این کتاب، با قریحه لطیف این عالم بزرگ بیشتر آشنا شوند.

مرحوم آیت الله حائری شیرازی نگاهی ژرف به علوم اسلامی به ویژه اقتصاد اسلامی و تربیت دینی داشت

وی افزود: مرحوم آیت الله حائری شیرازی نگاهی ژرف به علوم اسلامی به ویژه اقتصاد اسلامی و تربیت دینی داشت که آرای بدیع و عمیق وی در این دو حوزه بسیار قابل استفاده برای پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی است اما متأسفانه نوآوری‌های این عالم ربانی هنوز تدوین و چاپ نشده است. امیدواریم بیت مکرّم و شاگردان خاص وی هر چه سریع تر با تدوین و چاپ آرای این عالم بزرگ، زمینه استفاده عموم به ویژه پژوهشگران را از نظرات مبتکرانه وی فراهم کنند.

حجت الاسلام محسنی ابراز داشت: ویژگی دیگر مرحوم آیت الله حائری شیرازی، تواضع و فروتنی مثال زدنی وی بود مثلاً در مجتمع مسکونی که همسایه بودیم بعضی از دوستان پیشنهاد دادند برای حدود 10 نفر از همسران اساتید مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کلاس اخلاق برگزار کند که با سماحت و بزرگواری پذیرفت و تقریباً هفته ای یک جلسه این کلاس برگزار می‌شد.

وی با اشاره به خاطره ای درباره محبت مرحوم آیت الله حائری شیرازی به کودکان، گفت: خاطرم هست فرزند 6 ساله ام که برای عرض ادب و سلام در حیاط مجتمع به حضور این عالم بزرگ ‌رسید، او را با سعه صدر در آغوش گرفت و سلام او را با محبت و تواضع پاسخ داد.

مسؤولان، اساتید و طلاب در حضور مرحوم آیت الله حائری شیرازی احساس تکلّف و سختی نداشتند 

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از خصلت های ستوده این عالم جلیل القدر، مناعت طبع و عزت معنوی وی بود. بنده که توفیق همسایگی با این عالم بزرگ را داشتم از باب احترام چندین بار از مرحوم آیت الله حائری شیرازی درخواست کردم اجناسی که خرید کرده بود از حیاط مجتمع به واحد مسکونی برسانم اما یک مرتبه هم اجازه نداد؛ جالب اینکه روزی دیدم از تره بار سبزی خریده و در حال حمل خرید به سمت منزل است، وقتی خواستم کمک کنم با اشاره به این آیه «ولا تزر وازره وزر اخری؛ هیچکس بار دیگری را به دوش نمی‌کشد» مانع از کمک من شد.

حجت الاسلام محسنی با اشاره به یکی دیگر از اخلاقیات نیک و بارز این عالم ربانی ابراز داشت: از دیگر صفات پسندیده مرحوم آیت الله حائری شیرازی نظم و انضباط وی بود. مرحوم آیت الله حائری شیرازی از بهمن ماه سال 92 درس اخلاق و نهج البلاغه را برای طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ه) و از فروردین ماه سال 93 درس انسان در قرآن را برای طلاب مؤسسه عالم آل محمد واقع در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با نظم خاصی برگزار کرد که صوت دروس مذکور در پرتال علوم اسلامی ثقلین قابل استفاده برای عموم علاقه مندان است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گفت: وی بسیار ساده زیست و بی تکلّف بود. بنده که از نزدیک شاهد زندگی ساده و زاهدانه مرحوم آیت الله حائری شیرازی بودم، هیچ یک از مسؤولان، اساتید و طلاب مدرسه در حضور وی احساس تکلّف و سختی نداشتند و پرسش ها و مسائل خود را به راحتی مطرح کرده و مرحوم آیت الله حائری شیرازی با حلم و بردباری به همه سؤالات پاسخ می داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ان شاءالله خداوند عزوجل ایشان را در اعلی علّییّین در جوار اهل بیت(ع) از سفره کریمانه خود متنعم بفرماید./966/ت302/ب1

ارسال نظرات