۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۵۱۷۸۱
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان:

توحید راه رسیدن بشر به مدارج عالی است

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این مطلب که خیلی هنر می خواهد جوان در این شرایط باور توحیدی را حفظ کند، گفت: در واقع زمانی بشریت به مدارج تعالی می رسد که در درون و برون متوجه توحید باشد.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن ملکی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در نشست درس اخلاق مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) امروز در جمع طلاب یکی از مهمترین راهکارهای تربیتی طلاب علوم دینی را توجه به قیامت و یاد مرگ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه توجه به آخرت و قیامت فرد و جامعه را بالنده، سازنده و سرحال و پرتلاش می سازد، افزود: در شرایطی که توجه به مرگ تبدیل به یک پندار نادرست و از بین برنده امید شده و انسان را به یک موجود ایستا و منفعل تبدیل کرده است نگاه سازنده نسبت به قیامت، مسیر زندگی بشر را تغییر می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: توجه به قیامت و مرگ و آخرت سبب ساماندهی زندگی بشریت به سمت حیات طیبه و ایجاد کننده عنصر امید و انرژی و قدرت و به وجود آورنده نشاط می شود.

وی با بیان اینکه قرآن درباره آخرت و یاد مرگ تذکر می دهد که این یادآوری در سوره عادیات با هنرمندی خاصی صورت گرفته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه یک وجه انسان مادیات است که حرکت در این مسیر کفر و نفاق می آورد و درنهایت رفتن به سمت تاریکی ها است برای مهار این وجه مادی نیازمند کتاب و راهنما است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این مطلب که هدف از آفرینش انسان، تفکر برای زیبا زیستن و گرفتن پندارهای نادرست از اندیشه ناب انسان خدایی است، تصریح کرد: در واقع انسان برای رفتن به سوی حرکت تفکری و تعالی فکری و عملی خلق شده است.

خیلی هنر می خواهد که جوان در این شرایط باور توحیدی را حفظ کند

وی با بیان اینکه برای جدا شدن از غیر واقعیت ها، خرافات، زشتی ها و ناپاکی ها یک راه آن توجه به آخرت از طریق کلام الهی است، بیان داشت: اگر انسان فکر خود را به این ارزش ها معطوف سازد دیگر گرفتار نکبت و بدبختی و شک ها و شبهات عجیب و غریب نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تأکید بر این مطلب که خیلی هنر می خواهد که جوان در این شرایط باور توحیدی را حفظ کند، ابراز کرد: در واقع زمانی بشریت به مدارج تعالی می رسد که در درون و برون متوجه توحید باشد.

وی با اشاره به دو نگاه به طبیعت و نگاه به ماورای طبیعت گفت: وظیفه حوزویان تقویت نگاه به ماورای طبیعت است که توحید و خداباوری را ساده می کند که اگر نگاه مادی افزایش یابد توحید و خداباوری تضعیف می شود.

میل انسان به طبیعت گرایی

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه توحید دوای هر دردی است، تصریح کرد: از طرفی مداوای هر درد روحی نیز با توحید است چرا که اولیای الهی از وادی محبت با حق لذت برده اند چرا که لذت های جنسی خوار و ذلیل هستند و رسوایی دارند.

وی با اشاره به این مطلب که در شرایط فعلی، انسان به دلیل طبیعت گرایی، واقعیت را انکار و حتی پس می زند، بیان داشت: حتی می توان ادعا کرد که از درون همین فضای توحیدی حوزه علمیه امکان دارد که کفر بیرون بیاید چرا که هر چه نعمت بیشتر باشد کفران نعمت نیز افزون تر است و در فضای حوزه که معنویت بیشتر است امکان خطار فتن در همین مسیر هم بیشتر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: بعد مادی گرایی انسان عجیب است و انبیا و عقل آمده اند که این تعادل را ایجاد کنند تا انسان در نگاه محبت ورزی نگاه معنوی را پرورش دهد و دنیا و آخرت را برای بشریت تعریف کند و از این دو بنا به آزادی و اختیار خود یکی را انتخاب کند./934/پ202/ب1

ارسال نظرات