۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۵۵۳۸۰۷
سخنگوی وزارت امورخارجه:

آمریکا حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارد | حضور آمریكا بی ثباتی منطقه را در پی داشته است

قاسمی با اشاره به سیاست های خصمانه آمریکا و با بیان این که آمریکا حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارد، حضور آمریکا در هر منطقه و کشوری را سبب بی ثباتی آن دانست.
قاسمی قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه كه در سالن شماره ٩ وزارت امور خارجه برگزار شد، در خصوص سخنان وزیرخارجه آمریكا در مورد مسائل مختلف ایران اظهار داشت: آمریكا بار اول و آخرش نیست كه نسبت به ایران رفتار خصمانه و سیاست غلط نشان می‌دهد و همیشه برای بیان سیاست خود از جمهوری اسلامی استفاده می‌كند و این نوع بیان در خصوص ایران محكوم است.

وی در مورد وضعیت تركیه و رفتار آنها در قبال سوریه با وجود اجلاس آستانه تاكید كرد: سه كشور در اجلاس آستانه تبادل نظر خود را ادامه داده و می‌دهند و آنچه توسط تركیه در سوریه انجام می‌شود درست نیست، باید بگذارند سوریه حاكمیت خود را پیش بگیرد و مجدد پای تروریست به سوریه باز نشود، دولت تركیه باید روند خود را عوض كند و آنچه در آستانه بین سه كشور مطرح می‌شود اجرایی شود زیرا مصالح دولت سوریه مدنظر است و ما دائما با دو كشور در راستا اتفاقات اخیر مذاكره می‌كنیم.

قاسمی یادآور شد: ما كماكان و به طور روزمره تماس‌های خود با دولت تركیه را داریم و در برخی موارد با دولت روسیه و حتی سوریه هم تماس برقرار می‌كنیم و در روزهای آینده هم تماس‌ها مدیریت می‌شود و براساس دستاوردهای آستانه در تلاش هستیم آنچه در سوریه اتفاق افتاد و نهایت با تلاش جمعی سوریه از تروریست خالی شد این روند ادامه پیدا كند و لذا این موضوع اساسی و كلان در سیاست خارجی ما هست و رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد وضعیت مبادلات بانكی و اقتصادی ایران با كشورهای اروپایی به خصوص فرانسه گفت: آمریكا نشان داده است كه در مورد برجام به تعهدات خود پایبند نیست، اما با این وجود روابط اقتصای، تجاری و صنعتی بین ایران و فرانسه در یک روند منطقی قرار دارد، هرگونه تسهیلات بانكی كه بتواند به مبادلات تجاری، صنعتی و اقتصادی كمک كند باید صورت بگیرد و برجام زمینه همین كار بود و امید است این تسهیلات در زمینه كمیت و كیفیت روابط دو كشور مستمر باشد.

قاسمی در مورد حضور نیروهای آمریكایی در عراق یادآور شد: عراق كشور مستقلی است و سیاست این كشور توسط خودشان تعیین می‌شود و حضور نیروهای بیگانه در این كشور در نهایت نباید ادامه پیدا كند چرا که مغایر با منافع ملی كشور عراق است ولی این موضوعات در حیطه وظایف مردم و دولت عراق است كه با چه كشورهایی روابط خود را تنظیم كنند و این موضوع باید به دولت این كشور واگذار شود اما آنچه مشخص است حضور آمریكا در هر كشور و منطقه بی ثباتی را به همراه داشته است.

وی در رابطه با سیاست‌ها و شرایط امروز افغانستان تصریح كرد: ما امیدوارم هستیم كشور دوست و همسایه ما افغانستان در كنار سایر كشورها به امنیت داشته باشد و باید به امنیت این کشور كمک كرد، در حوزه داخلی این كشور دخالتی نخواهیم داشت ولی امیدواریم در جهت رفاه مردم این كشور دولت افغانستان بتواند گام‌های خوبی بردارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در راستای اظهارات ترامپ و سیاست‌های خصمانه وی نسبت به سایر كشورهای دنیا افزود: ترامپ یک زیاده خواهی مشخص را در پی گرفته است كه كشورهای دنیا نسبت به آن واكنش نشان می‌دهند زیرا ثبات جامعه جهانی در خطر است و دنیا باید واكنش لازم را نشان دهند.

قاسمی در خصوص حضور ایران در اجلاس كویت و سرمایه گذاری در عراق گفت: وضعیت ما در قبال عراق نسبت به سایر كشورها متفاوت است زیرا از دیرباز ما در كنار عراق بوده و مبادلات فرهنگی و اقتصادی زیادی داشته‌ایم، ما در اجلاس كویت حضور پیدا می‌كنیم و باید دید چه موضوعاتی در آنجا مطرح خواهد بود ولی آنچه در این اجلاس مطرح است اینكه پروژه‌ها و برنامه‌ها با طرف عراقی باید مشخص شود و سپس در مورد آن فكر كرد.

وی ادامه داد: به هر حال روابط ما با عراق مشخص است و امید است بتوانیم همكاری خوبی با این كشور داشته باشیم زیرا روابط اقتصادی ایران و عراق خوب بوده و این موضوع  می‌تواند به اقتصاد عراق هم كمک كند تا از این وضعیت خارج شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد شروط مكرون برای ورود به ایران خاطرنشان كرد: اصلا شرطی برای ایران اعلام نشده است و ریشه مباحث قابل درك نیست ولی آنچه مشخص است اینكه ایران در سطح سیاست خارجی خود مواضعش از زمان انقلاب تا به امروز مشخص است و هیچگاه به دنبال پذیرفتن شرطی برای روابط خود نیستیم.

قاسمی بیان كرد: قرار است سفر ایشان انجام شود و بعد از انجام این سفر می‌توانیم بهتر در خصوص این سفر صحبت كنیم، درخصوص دیدار با رهبری هم روسای دولت‌ها پس از حضور در ایران به دیدار رهبری می‌روند و این پروتكل ایران از گذشته است و ایران به هیچ وجه شرط پذیر نیست.

وی در خصوص خط اعتباری بین ایران و فرانسه نیز ابراز داشت: در این زمینه بحث در سایر كشورها مطرح است و مذاكرات بیان شده است و در برخی كشورها به مرحله نهایی هم رسیده‌ایم و در بعضی از كشورها به دنبال این موضوعی نیز هستیم و امید است این مسیر به درستی و با دقت لازم به پیش رود و با وجود تخطی آمریكا از برجام با این تخصیص‌ها بتوانیم بخشی از كارشكنی‌های آمریكا را خنثی كنیم و بتوانیم مبادلات پولی و بانكی بهتری با جهان داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص رفتار آمریكا با اتحادیه اروپا در مورد ایران ادامه داد: آمریكا به عنوان یكی از كشورهای دنیا سعی دارد برخی كشورها را علیه ایران تشویق دهد ولی روابط ما با اتحادیه اروپا از گذشته خوب بوده و همیشه طی دو دهه گذشته مذاكراتی با كشورهای دنیا داشته ایم و نگران گفت وگو با سایر كشورها نیستیم، چیزی به اسم مذاكره بین ما و اتحادیه اروپا وجود ندارد و آنچه برای ما مهم است سیاست اصلی كشورها است و نه آنكه رسانه‌ها اعلام می‌كنند.

قاسمی درباره نبود دكتر ظریف در لائوس افزود: هم زمانی هفته اول اجرا شدن تغییرات سازمانی وزارت خارجه كه یك كار حجیم بود باعث شد كه دكتر ظریف در وزارت خانه حضور الزامی داشته تا کارهای وزارت خارجه سریعا روبه جلو برود و عدم حضور در لائوس به همین خاطر بود.

وی در مورد اظهارات زنگنه در نشست خبری دیروز خود مبنی بر عدم امكان برگرداندن برخی پول‌ها به كشور تصریح كرد: اظهار نظر ایشان درست است و سوالاتی در مورد تاثیر برجام در حل نشدن روابط بانكی را باید از خود ایشان بپرسید.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد خط قرمزهای ایران در مورد مسائل و ترتیبات منطقه و هشدار به اروپا اظهار كرد: در مورد ترتیبات امنیتی منطقه و نگاه ایران به منطقه دیدگاه ایران كاملا برای منطقه و دول اروپایی مشخص است، این نگاه كاملا جامع و درازمدت است و هیچ راه حلی جز همكاری مشترك بین كشورهای منطقه برای آرامش مردم وجود ندارد و در این خصوص با سایر كشورهای اروپایی هم كه در منطقه حضور دارند گفت وگو می‌كنیم.

قاسمی در مورد روابط بین عربستان و اسرائیل گفت: تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل توسط عربستان خیانت به فلسطین است و به همین منظور خسارت‌های زیادی به این كشور وارد شده است و مسلمین در آینده نسبت به این اقدام دولت سعودی واكنش نشان می‌دهند، عربستان با این رفتار نمی‌تواند وضعیت آشفته خود را سامان دهد و علاوه بر منطقه امروز دنیا هم به عربستان بی اعتماد است.

وی در رابطه با قتل شهروند ایرانی در آمریكا تصریح كرد: این پرونده مفتوح و باز برای وزارت خارجه هم مهم است و باتوجه به رفتار تبعیض آمیز در خصوص این شهروند ایرانی ما موظف هستیم كه پرونده را پیگیری كنیم، آمریكا برخلاف شعارهای پشت تریبون خود در این پرونده ها كارشكنی می‌كند ولی ما در سطح ملی این موضوع را پیگیری می‌كنیم تا حق این ایرانی احیا شود./٨١٦/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات