۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۵۵۵۵۶۶
آیت الله نوری همدانی:

بنیه علمی حوزه تقویت شود | مباحث انقلاب و جهان اسلام باید در حوزه های علمیه مطرح باشد

حضرت آ‌یت الله نوری همدانی با تأکید بر تقویت بنیه علمی حوزه، خواستار برنامه ریزی مدیریت حوزه برای عمق بخشی به تحصیل و تدریس ها و افزایش مهارت طلاب شد
آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار معاون پژوهش حوزه های علمیه و رییس و اعضای کمیته مرکزی آزاد اندیشی حوزه، اصل مسأله آزاد اندیشی را امری مهم دانست و گفت: آزاد اندیشی موضوعی لازم است اما گام اول این است که افراد مسؤول این کار از نظر علمیت در سطح بالایی باشند.

وی افزود: متأسفانه در حوزه ها سطوح علمی که وجود داشته مقداری افت کرده است، در حوزه ها و شهرها علمای بزرگی داشتیم و در شهرها فقهای بزرگی حضور داشتند که بعد از مرحوم شدن آن ها کسی جایگزین نشده است، باید بررسی کرد که ریشه عدم پرورش مانند آن بزرگان چیست؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در شهرها باید شخصیت های برجسته ای حضور داشته باشند، اظهار داشت: گاهی برخی درس خارج می گویند که علمیت لازم را ندارند، مدیریت حوزه در این موضوعات چگونه برنامه ریزی کرده است؟

وی ادامه داد: اولین کار ما باید عمق بخشیدن به تحصیل و تدریس ها باشد، طلاب باید در نویسندگی و سخنوری مهارت لازم را داشته باشند، تفقه در دین بسیار مهم است که باید بسیار دقیق باشد، اگر این تفقه درست باشد دیگر کسی ادعا نمی کند که حجاب واجب نیست.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که گاهی سطح سواد افراد به اندازه ای پایین است که مسلمات را منکر می شوند، ابراز داشت: مسؤولان حوزه باید با همت کمبودها و کاستی ها را جبران کرده و برای تقویت علمی حوزه ها تلاش کنند.

وی عنوان کرد: طلاب و مبلغان باید احکام و دستورات اسلامی را به خوبی برای مردم بیان کنند که متأسفانه کامل بیان نشده است، حوزویان وظیفه دارند که دستورات اسلامی را برای جامعه تبیین کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امروزه دنیای اسلام با مشکلات بسیاری رو به رو است و ما نمی توانیم نسبت به آن ها بی تفاوت باشیم، دشمنان اسلام تمام توان خود را برای ضربه زدن به امت اسلامی به کار گرفتند و حوزه برای مقابله وظایفی دارد.

وی اضافه کرد: حوزه های علمیه باید در عرضه علمی و عملی روشنگری و فعالیت کنند و اجازه ندهند که دشمنان کار خود را به پیش ببرند، مسلمانان باید در برابر دشمنی که به فکر ریشه کنی اسلام است متحد شوند، مباحث انقلاب و جهان اسلام باید در حوزه های علمیه مطرح باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی درک مشکلات و تلاش علمی و عملی برای رفع آن ها در انقلاب و اسلام را وظیفه حوزه دانست و گفت: باید برای مردم مسائل را روشن کرد تا آن ها بعد از بیداری به میدان بیایند، حضرت امام با استفاده از ظرفیت مردم انقلاب را به پیروزی رساندند، تبیین مسائل برای مردم بسیار اثر دارد.

وی افزود: باید به شبهات و شبهه افکنی ها پاسخ داده شود و طلاب پاسخگو باشند و اجازه ندهند که دشمنان با شبهات شیطانی خود در جامعه ایجاد تردید کنند و معارف را مورد هجمه قرار دهند./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات