۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۵۵۵۸۰۷
بررسی وضعیت حجاب در ایران؛

گزارش | رد پای بهاییان پشت‌پرده کشف‌ حجاب‌ها

توان تاریخی بعد از انقلاب حاکی از فقدان الگو و نظریه سیاستی مشخص در خصوص پوشش در حوزه عمومی است؛ از این رو با اقدامات واکنشی و بی‌الگو در این خصوص رو به رو بوده ایم.
نشست عفاف و حجاب عفاف و حجاب عفاف و حجاب عفاف و حجاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «تحلیل کشف حجاب‌های اخیر، آزادی‌های یواشکی و دختران خیابان انقلاب و اثر آن بر عفت عمومی» با حضور و ارائه حجج اسلام صالحی منش و مهدی بیاتی و آقای مجید امامی در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام بیاتی در ابتدای این نشست علمی که از سوی انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه برگزار شد، با اشاره به کشف‌حجاب‌های اخیر کشور به بررسی سیر تاریخی آن پرداخت و گفت: به ریشه‌های قضیه باید دقت کنیم و یک تبارشناسی داشته باشیم در مرحله اول کتابی با عنوان حجاب در عصر پیامبر نوشته می‌شود که شبهات مختلفی در ابعاد تاریخی و فقهی در زمینه حجاب را مطرح می-کند.

وی افزود: در این مرحله مباحث شکل علمی دارد و در خیلی از دانشگاه‌های کشور کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع حجاب برگزار می‌شود و منبع اصلی شبهات این کتاب است که بعدا امثال کدیور شبهات آن‌ را توسعه می‌دهند.

کارشناس حوزه عفاف و حجاب ادامه داد: در مرحله دوم با کمپین نه به حجاب اجباری روبرو می‌شویم که اولین اعتراض‌های به حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی است که توسط دانشجوهای لیبرال مطرح می‌شود.

وی فعالیت‌های مسیح علی‌نژاد، شخصیت فمنیستی و خبرنگار سابق پارلمانی مجلس ششم و هفتم را مرحله بعدی جریان کشف حجاب دانست و بیان کرد: مسیح علی‌نژاد در سال 93 اولین فعالیت‌های خود را با عنوان «کمپین آزادی‌های یواشکی» راه اندازی کرد که به‌واسطه این جریان بی‌حجاب‌ها احساس هویت کرده و فیلم و عکس بدون حجاب خود را در فضای مجازی منتشر کردند.

دبیر نشست عفاف و حجاب افزود: نکته‌ قابل توجه این است که بین شورای مدیران خبررسانی وابسته به دولت آمریکا مانند صدای آمریکا و مسیح علی‌نژاد از سال 2015 تا 2017 سه قرارداد مالی به ارزش 231 دلار بسته می‌شود.

حجت الاسلام بیاتی کمپین چهارشنبه‌های سفید را عقب‌گرد این جریان دانست و گفت: در کمپین چهارشنبه‌های سفید نه تنها رشدی وجود ندارد که عقب‌گرد هم مشاهده می‌شود، در این کمپین افراد روزهای چهارشنبه با شال سفید در جامعه حاضر می‌شوند و کشف‌حجاب علنی صورت نمی‌گیرد.

رد‌پای بهاییان در پشت‌پرده کشف‌حجاب‌های اخیر

وی در ادامه به بررسی افرادی که اخیرا کشف حجاب کرده‌اند پرداخت و بیان کرد: یکی از این افراد اعظم جنگروی است که در جریان اصلاحات و اعتدال حضوری پررنگ دارد و از حمایت نسرین ستوده که وکیل‌مدافع بهاییان است برخوردار است و عملا ردپای بهاییان به‌عنوان پشت‌پرده جریان دختران خیابان انقلاب مشاهده می‌شود.

همچنین امامی در ادامه این نشست بیان کرد: داستان حجاب و تحت سیاست و قدرت درآمدن آن امری متعلق به تاریخ دولت مدرن در ایران است که با سیاسیت پوشش،لباس متحد و کشف‌حجاب رضاخانی شروع شد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به‌واسطه راهبرد حجاب خیل عظیم زنان بیشتر سنتی را توانست به خیابان سیاستی بکشاند و آنها در یک عدالت جنسیتی واقعی ذیل چتر صیانتی عفاف به کنش سیاسی پرداختند؛ لکن در تدام آن کنش سیاستی دیگر انحاء کنش اجتماعی خصوصا کنش جنسیتی زنان حجاب‌گریزی‌هایی را به‌دنبال داشت؛ لکن این به‌معنای حجاب ستیزی نبود و شرایط ایران هم ستیز لیبرال با حجاب را برنمی‌تافت؛ ولی مسأله بر سر الزام و اجبار در مکان‌هایی مانند ادارات، معابر، اسناد هویتی مانند پاسپورت، مراکز عمومی آموزشی و در رانندگی بود.

کارشناس عفاف و حجاب ادامه داد: توان تاریخی بعد از انقلاب حاکی از فقدان الگو و نظریه سیاستی مشخص درخصوص پوشش در حوزه عمومی است؛ از این رو با اقدامات واکنشی و بی‌الگو در این خصوص رو به رو بوده ایم.

وی افزود: نقد و بازاندیشی در خصوص حجاب سروگردن زنان همواره وجود داشته و مختص امسال و سال گذشته نیست سوژه انقلاب‌هراسی رسانه‌های غربی هم از همان ابتدای انقلاب بوده است.

امامی بیان کرد: پیامدهای نافرمانی مدنی متعاقبا بر سیاست رسمی، کلی، توده‌ای و مداخلانه در حجاب بیشتر است تا عفاف؛ لکن باید به چند روند در فرهنگ عفاف و حجاب خصوصا در جوامع کلان‌شهری توجه داشت.

وی روند فرهنگ عفاف و حجاب خصوصا در جوامع کلان‌شهری را بررسی کرد و گفت: «جنسی‌تر شدن جامعه، فردی شدن ارزش‌ها، کالایی شدن بدن، زنانه شدن خیابان، خصوصی یا اختیاری شدن زندگی روزمره، سلیقه‌ای شدن پوشش، خوداجتهادی و شخصی شدن فرآیند دین‌داری، فمنیستی شدن اصل مناقشه حجاب، سیاسی شدن حجاب هم در باحجاب‌ها و هم بد‌حجاب‌ها، و نهایتا غیرخانوادگی شدن امر خانوادگی یعنی ناموس و غیرت» از فرآیندهای عفاف و حجاب است.

کارشناس مسائل فرهنگی گفت: به منظور حفظ مشروعیت سیاسی و فرهنگی نظام، الزام به حجاب و و ابعاد آن بررسی شود و هرگز مخالفت و موافقت مطلق کور با یک ابزار سیاستی عملی نیست، هرچند ادله ثانویه الزام باید بازاندیشی و بازسازی شود، در رأس ادله بر حکم ثانویه برای الزام حجاب در فضای اجتماعی، مأموریت نظام اسلامی در صیانت از حریم جنسی است که گاهی به زبان نهی از منکر و گاهی به بیان‌های دیگر مطرح می‌شود.

جرم‌انگاری تحریک‌جنسی و آزار جنسی طرف مقابل دو مسیر پیش‌رو

وی در بخش پایانی سخنان خود راه‌کار حفظ حجاب را  در دو مسیر عنوان کرد و گفت: برای حفظ عفاف و حجاب دو مسیر داریم؛ جرم انگاری تحریک جنسی طرف مقابل یعنی نهاد‌سازی از فرهنگ تَسَتُر در جامعه اسلامی که در خیلی از کشورهای غربی هم وجود دارد و راه دیگر هم جرم‌انگاری آزار جنسی طرف مقابل جهت نهادسازی آموزه زیبای منع نظر ریبه‌آلود و آزاردهنده است یعنی یک خانم هنوز نمی‌تواند به‌واسطه یک اصل متعین و دقیق به نام آزار جنسی ناشی از نگاه ریبه‌آلود باعث آزار دیگران شود.

در بخش دیگر این نشست حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش بیان کرد: در ابتدا باید بررسی شود که آیا اسلام در بحث الزام به حجاب حکم اولیه‌ای دارد یا خیر، از نظر ما مشخص است که یقینا حکم اولیه وجود دارد و قطعا حکومت اسلامی از حاکم اسلامی الزام به اجرای احکام را خواسته است.

وی ادامه داد: شکی نیست که حکم اولیه اسلام اجرای احکام است و اگر این حکم از حکومت و جامعه اسلامی گرفته شود در حوزه قانون‌گذاری به ماهیت غیراسلامی تبدیل می‌شود.

کارشناس حوزه عفاف و حجاب در بررسی فرق حکم اولیه و ثانویه گفت: فرق حکم اولیه و ثانویه این است که حکم اولیه قابل تغییر نیست و همیشگی است و حکم ثانویه یعنی مطابق شرایط امکان تغییر در آن وجود دارد که مثال بارز آن ضرورت و مصلحت است.

وی در ادامه بیان کرد: حکم ثانوی یا باید به ضرورت و امثال آن برگردد و یا به مصلحت برگردد، حال اگر در مصلحت، روش‌شناسی اسلامی وجود نداشته باشد و مصالحی که با متد اسلامی شناخته نشده و مطابق متدهای گوناگون سکولار باشد حکومت را تبدیل به حکومت سکولار می‌کند؛ چراکه مصلحت می‌تواند احکام اولیه را تقیید کند، اما اگر مصلحت‌شناسی براساس اسلام باشد یک عقلانیت اسلامی شکل می‌گیرد و بر اساس قواعد باب تزاحم حکم می‌شود و باید ببینیم اسلام چه مصلحتی را ارائه میدهد نه اینکه مصلحت لیبرال و سکولار دیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش کشف مصلحت را کار بسیار پیچیده‌ای عنوان کرد و تأکید کرد: اینکه گفته شود حجاب برای حفظ کرامت زن است و به همین دلیل در زمان اهل‌بیت طاهرین کنیزها ممنوع از حجاب سرو گردن بودند یعنی کسی که شخصیت و حرمت ندارد حق داشتن حجاب هم ندارد و حجاب مختص زنان محترم است، موضوع قابل دفاعی نیست و از این مسأله، مصلحت حجاب که حفظ حرمت و کرامت زن است فهمیده نمی‌شود. چراکه روایات متعارضی هم در این مسائل داریم و کشف مصلحت از آن، مسأله بسیار پیچیده‌ای است و ساده نیست که از یک روایت کشف مصلحت کرد.

خلأ الزام صحیح قانونی در مسأله حجاب

وی در بیان دلایل رعایت نشدن حجاب اسلامی به نبود الزام اسلامی و مناسب اشاره کرد و گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ الزام صحیحی بر حفظ حجاب وجود نداشته است و الزام‌هایی هم که وجود داشته غیر اسلامی بوده است.

استاد حوزه علمیه قم حجاب را زیربنای اخلاق جنسی بیان کرد و تصریح کرد: زیربنای اخلاق جنسی اسلام  مسأله حجاب است و اگر امروز مسأله حجاب سروگردن آزاد شود، قانون دیگری در مورد آن نمی‌توان اجرا کرد و بی‌حجابی تنها مسأله غرب نیست که بعد از بی‌حجابی بی خیال مسائل اسلامی شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: اگر زنان در خیابان بدون حجاب ظاهر شوند، در اینصورت کدام مردی در خانه با همسر خود تحریک می‌شود؛ اما اگر در خیابان تحریکی از زنان جامعه دریافت نشود فرد با شنیدن صدای همسر خود در خانه تحریک می‌شود./۸۷۶/ز۵۰۳/س

ارسال نظرات