۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۶۰۵۴۲
آذری جهرمی:

ادعای عدم امنیت در پیام‌رسان‌های داخلی سیاه نمایی است

وزیر ارتباطات با اشاره به نحوه حمایت این وزارتخانه از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: تا کنون ۵ میلیاردتومان تسهیلات و پهنای باندی بیش از تلگرام در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار داده‌ایم.
آذری جهرمی

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز دوشنبه، 20 فروردین در نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی و بیان دغدغه ها پیرامون پیام رسان های داخلی و خارجی حضور یافت.

پیام رسان‌های خارجی نباید به مرجع اعتماد مردم تبدیل شوند | هر حکومتی مبتنی بر مکانیزم اعتماد حاکمیتی رمزنگاری می‌کند

آذری جهرمی در این نشست به مباحث اعتمادسازی در حوزه اقتصادی و پیام رسان ها اشاره کرد و گفت: نهادهایی که مراجع اعتماد هستند از مهم ترین ارکان نظام ها و حاکمیت ها محسوب می شوند که امروزه با استفاده از رمزنگاری پیشرفته و با استفاده از ثبت ها و سیاهه هایی که نزد هر مشترک است است می تواند اعتمادسازی شود از این رو یکی از خصلت های ارزهای رمزی و دیجیتال این است که کیف پول شخصی با رمز پیشرفته محافظت می شود و لیستی در شبکه وجود دارد که همه به صورت همزمان آن لیست را دارند و وقتی می خواهند پولی را انتقال دهند این اطلاعات در دسترسی همگان قرار می گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: یکی از خصلت های پیام رسان ها غیرمتمرکز بودن و زیرسوال بردن نظام بانکی سراسر دنیا است از این رو امروز صرفا بحث ارز دیجیتال مطرح نیست بلکه مسائل دیگری همچون قرار گرفتن به عنوان مرجع اعتماد مطرح می شود که مسیر اشتباهی است از این رو حاکمیت ها خودشان مکانیزم اعتماد حاکمیتی مبتنی بر رمز را در کشور خودشان ایجاد کنند

شورایعالی فضای مجازی در حال تدوین سند برای نحوه استفاده از فضای مجازی است

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید در برابر تحولات فضای مجازی منفعلانه برخورد کرد، اظهار داشت: اگر در این حوزه فعال نباشیم حاکمیت دچار خدشه می شود از این رو در حال حاضر صرفا بحث تلگرام نیست بلکه موضوعاتی همچون بیت کوین مطرح است که اگر بررسی شود آمارهای تکان دهنده ای از صرافی های تهران مشخص می شود که بسیاری افراد از این طریق متضرر شده اند.

آذری جهرمی در ادامه با اشاره به تدبیر رهبری مبنی بر تشکیل شورایعالی فضای مجازی، عنوان کرد: قرار است از طریق این شورا بردارهای حرکتی در نظام در مسیری قرار بگیرد که رشد کند لذا در این مسیر اساسی ترین موضوع مطرح شده این بود که سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات تهیه شود که البته شورا در زمینه محتوای آن هنوز در حال کار است تا به سندی برای تعیین تکلیف برسد.

5 روشی که وزارت ارتباطات از پیام رسان‌های داخلی حمایت می‌کند

وزیر ارتباطات در ادامه با بیان اینکه موضوع پیام رسان ها در بحث خدمات در فضای مجازی مطرح است، یادآور شد: در جلسات متعددی که داشته ایم به وفاق نظری رسیدیم که پیام رسان های بومی به عنوان پایه مورد حمایت قرار گیرند لذا در همین راستا وظایفی بر عهده وزارتخانه های ارشاد و آموزش و پرورش، بانک مرکزی، سازمان صداوسیما قرار گرفت و در همین مسیر آنچه بر عهده وزارت ارتباطات است این بود که از منابع مالی کم بهره به شرکت های بومی اختصاص داده شده و از آنها حمایت شود.

وی در ادامه با بیان اینکه همچنین مقرر شد پهنای باند اتصال پیام رسان های بومی به شبکه اینترنت به میزان لازم و به صورت رایگان تأمین شود، عنوان کرد: همچنین مقرر کردیم تعرفه ای قرار دهیم تا مصرف کننده نهایی ترغیب شود از این پیام رسان ها استفاده کند.

آذری جهرمی ادامه داد: از سوی دیگر تعریف سرویس های دولت الکترونیک روی شبکه پیام رسان داخلی و همچنین قرار دادن فضای اقتصادی و مراکز داده در اختیار این شبکه ها از جمله حمایت های وزارت ارتباطات تعریف شده است.

5 میلیارد تومان برای توسعه شبکه‌های پیام رسان داخلی اختصاص داده‌ایم

این وزیر کابینه دوازدهم در ادامه در خصوص اقدامات صورت گرفته وزارت ارتباطات در خصوص حمایت از پیام رسان ها تا کنون بیان داشت: در وهله اول 5 میلیارد تومان اختصاص دادیم که یکی از شرکت های پیام رسان توانست بخشی را به عنوان وام با تنفس 18 ماهه دریافت کند و ضمانت آن را که سفته است بدهد اما هنوز بقیه شرکت ها نتوانسته اند اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه پهنای باند توانسته ایم حتی میزانی بیشتر از چیزی که در اختیار تلگرام است به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهیم؛ در حوزه دولت الکترونیک نیز هنوز اقدام لازم را به طور کامل صورت ندادیم چون زیرساخت آنها آماده نبوده و باید کم کم آماده سازی انجام شود.

بهبود کیفیت سرویس‌های پیام رسان‌های داخلی باعث افزایش کاربران تا 6 برابر شده است

آذری جهرمی در ادامه به اختلالاتی که شبکه پیام رسان های داخلی در دی ماه داشتند اشاره و بیان کرد: امروز با برطرف شدن بسیاری از این مشکلات حدود 3 برابر ظرفیت مشترک نسبت به آن زمان داریم که البته پیام رسان ها در خوداظهاری این میزان را تا 6 برابر اعلام کرده بدین ترتیب که یکی از آنها می گوید در حال حاضر 15 میلیون نفر کاربر را پشتیبانی می کند از این رو بهبود کیفیت سرویس ها باعث افزایش تعداد کاربران شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار کرد: پیام رسان یکی از زیرساخت های اصلی توسعه فناوری اطلاعات در دنیا است و همچنینی یکی از زیرساخت های مهم برای حوزه تبادل مالی یا فینتک ها هستند از این رو در بخشی ما اجازه ورود نداده ایم اما طرف های مقابل هم ما را تحریم کرده اند و ما نمی توانیم از ظرفیت های فضای مجازی برای رشد دیجیتال و اقتصاد استفاده کنیم چون در تحریم هستیم.

برخورد وقیحانه تلگرام با ایران به دلیل تحریم‌ها

وی در ادامه به فراخوانی که اخیرا تلگرام برای حوزه اقتصادی داده است اشاره کرد و یادآور شد: تلگرام به طرز وقیحانه ای در قوانین خود آورده است که ایرانی ها از این خرید و فروش مستثنی هستند چون در تحریم اند از این رو ما باید خودمان از این فرصت و ظرفیت مهم برای تبادلات مالی و رشد اقتصادی استفاده کنیم که یکی از راه های آن تقویت پیام رسان های داخلی است.

آذری جهرمی در ادامه به حوزه رسانه در پیام رسان ها اشاره و تصریح کرد: امروزه متأسفانه مبحثی که با پیام رسان تداخل پیدا کرده است بحث رسانه است چرا که به دلیل وجود امکان ایجاد کانال در پیام رسان خارجی، رسانه ها برای استفاده از این ظرفیت هجومی به سمت آنها برده اند در حالی که دو موضوع رسانه و پیام رسان از هم متفاوت هستند.

از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی مردم صیانت می‌کنیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه درباره بحث امنیت حریم خصوصی بیان داشت: در حوزه رسانه، بحث محدودیت های رسانه ای و برخی حواشی و قوانین وجود دارد که امروز پیام رسان نیز به این حوزه اضافه شده در حالی که باید از هم جدا باشند چرا که هنوز برای نحوه حضور رسانه در پیام رسان قوانینی تبیین نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در قوانین جمهوری اسلامی به امنیت اطلاعات افراد تأکید شده است، عنوان کرد: حتی در بحث جرایم رایانه ای و استفاده از اطلاعات شخصی افراد مجازات هایی تعیین شده است از این رو درباره حریم خصوصی کاربران نیز قوه قضاییه مکلف بود برای صیانت از اطلاعات مردم و عدم دسترسی به آن آیین نامه ای تدوین کند که این اقدام نیز انجام و اخیرا اطلاع رسانی شد.

ادعای عدم امنیت در پیام‌رسان‌های داخلی سیاه نمایی است | هیچ پیامی در پیام‌رسان داخلی خوانده نمی‌شود

آذری جهرمی در ادامه بخش اعظمی از ادعای عدم امنیت در پیام رسان های داخلی را سیاه نمایی دانست و افزود: این سیاه نمایی ها باعث می شود حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور رشد نکند و همین را هم می خواهند در حالی که ما قصد داریم سهم منطقه ای به دست بیاوریم و حرکت بین المللی کنیم پس باید رفتارهای هوشمندانه صورت گیرد و از هجمه ها علیه توسعه دهنده های داخلی خودداری شود.

این وزیر کابینه روحانی در ادامه فضای ایجاد شده علیه پیام رسان های داخلی را شایعه سازی عنوان و اظهار کرد: هیچ پیامی خوانده نمی شود و اطلاعات در اختیار کسی قرار نمی گیرد حتی اخیرا برای مدیر یکی از پیام رسان ها حکم قضایی صادر شد چرا که یکی از مراجع انتظامی از این شرکت اطلاعات کاربر خواسته بود اما این شرکت اطلاعات در اختیار قرار نداده بود از این رو باید پشتوانه ای برای آنها ایجاد شود که در حال حاضر در دولت مشغول تدوین لایحه ای برای این حمایت هستیم که این لایحه دو فوریتی که یکی از 5 لایحه موجود درباره فضای مجازی است تقریبا آماده شده است.

ضرورت اصلاح قوانین برای حمایت از مدیران پیام‌رسان‌ها در حفظ حریم خصوصی کاربران

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نباید امنیت مدیر پلت فورم ها خدشه دار شود، اذعان داشت: قانون باید اصلاح شود که مدیر راحت بگوید نمی تواند وارد حریم خصوصی مردم شود چنانچه اگر امروز کاربری در توییتر یا فیسبوک خطایی کرده و مطلب خلافی منتشر کند باید مدیر توییتر احضار شود که در خارج از کشور است و امکان آن وجود ندارد از این رو مدیران داخلی پیام رسان ها نیز نباید در شرایط تحت فشار قرار گیرند. البته قانون ایراد داشته و نیاز به اصلاح دارد.

آذری جهرمی در ادامه به اهمیت حضور مردم در حل مشکلات کلان کشور اشاره و بیان کرد: در بحث جنگ، تحریم، توسعه و سایر مشکلات با حضور مردم توانستیم مسائل را حل کنیم از این رو دغدغه های حوزه فضای مجازی هم باید با حضور مردم حل شود پس افکار عمومی باید همواره مد نظر باشد و نباید احساس شود در حاکمیت انشقاق وجود دارد و افراد در حاکمیت نباید گفته های یکدیگر را نقض کنند.

وی همچنین تأکید کرد: معنی لوکال(محلی) کردن فضای مجازی در کشور به معنای قطع کردن ارتباط با دنیا یا کشیدن حصار به دور خودمان نیست بلکه تلاش برای گرفتن سهمی در بازار جهانی و رقابت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: از این رو از تمام افراد منطقی، علمی، فنی و متخصص دعوت به عمل آورده ایم تا در شورایعالی فضای مجازی بتوانند نقشه راه استخراج کنند ضمن اینکه پیام رسان ها صرفا بخش کوچکی از تحولات دیجیتالی در کشور هستند و حوزه های دیگر همچون کشاورزی، انرژی و بخش سلامت نیز در معرض تحولات عظیم در حوزه دیجیتال هستند./۸۵۶/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات