۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۶۲۹۵۷

گزارشی از اخبار رسانه‌های عربی در مورد جمهوری اسلامی ایران

نگاهی به شماره امروز برخی روزنامه‌های عرب‌زبان در نحوه پوشش اخبار ایران حاکی از تنوع نسبی و پرداختن به مسائل اقتصادی و نیز ورزشی کنار محوریت موضوعات سیاسی است.
روزنامه های عربی

به گزارش خبرگزاری رسا، رسانه‌های عرب‌زبان در شماره امروز خود در پوشش اخبار مربوط به ایران به موضوع ارز دیجیتال، حضور کشتی‌گیران آمریکایی ایرانی‌تبار در عربستان و نیز موضوع هسته‌ای پرداختند.

شرایط سخت، اما پرثمر در انتظار ایران

پایگاه خبری عربی21 نیز در مطلبی با عنوان «آزمون دشوار در انتظار ایران» نوشت: مسئولان ایرانی اخیراً اظهارات متعددی در مورد خطرات ناشی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای داشته‌اند و هشدار دادند ایران برای واکنش به این اقدام گزینه‌های متعددی در اختیار دارد.

به هر حال به‌نظر می‌رسد دولت ایران این بار در برابر آزمون سختی قرار دارد، اما مانند همیشه فقط به گام‌های خود اکتفا نمی‌کند، بلکه با بهره‌برداری از دسته‌بندی و دودستگی میان دشمنانش و تناقض و اشتباهات زیادی که مرتکب می‌شوند، دستاوردهای هرچه بیشتری را برای خود به‌ثمر می‌رساند.

به‌گفته مسئولان ایرانی، از جمله گزینه‌هایی که ایران در اختیار دارد، خروج از توافق هسته‌ای و نیز پروتکل الحاقی و ازسرگیری سریع فعالیت‌های هسته‌ای است.

اما روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در مطلبی به آغاز محاکمه عوامل حمله به مجلس شورای اسلامی در تهران پرداخت و نوشت: اولین جلسه محاکمه 26 متهم وابستگی به یک گروهک وابسته به داعش که سال گذشته مقر پارلمان ایران و مرقد امام خمینی(ره) را هدف قرار دادند، آغاز می‌شود.

به‌نوشته این روزنامه هشت نفر از 26 متهم پرونده مزبور در دادگاه انقلاب که مخصوص محاکمه متهمان پرونده‌های سیاسی و امنیتی است به‌ریاست قاضی صلواتی حاضر شدند.

الشرق الاوسط یادآور شد، داعش مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت.

«از ترکیه تا ایران به‌ترتیب» مطلبی است که روزنامه الحیات منتشر کرده نوشت: تمام نشانه‌ها حاکی از این است که ترامپ درصدد خروج از توافق هسته‌ای با ایران است که پنج کشور غربی امضاکننده آن را تأیید می‌کنند.

ارز دیجیتالی در ایران

الحیات در مطلب دیگری با عنوان «ادامه توسعه ارز دیجیتالی با وجود ممنوعیت بانک مرکزی» نوشت: محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد، ایران نمونه آزمایشی ارز دیجیتال داخلی را توسعه بخشیده است.

این در حالی است که بانک مرکزی به‌دلیل ترس از پولشویی دادوستد با این نوع ارز را ممنوع اعلام کرده است.

نکته دیگر اینکه در حالی که روزنامه‌های سعودی از جمله الوطن، عربستان را عامل برقراری ثبات و امنیت منطقه می‌دانند، یک فعال کویتی با به‌تسمخر گرفتن عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت: عربستان عامل بحران‌آفرینی در خلیج فارس است.

به‌نوشته پایگاه خبری الامارات71، این فعال سیاسی کویتی با انتشار یک فیلم ویدئویی درباره اظهارت الجبیر مبنی بر اینکه قطر باید بهای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را بپردازد، نوشت: عربستان خود عامل بحران خلیج فارس و نیز تمام بحران‌های منطقه است.

این فعال کویتی در واکنش به اظهارات الجبیر مبنی بر اینکه اگر آمریکا از پایگاه العدید خارج شود، قطر یک‌هفته‌ای سقوط خواهد کرد، گفت: واقعیت این است که اگر آمریکایی‌ها از منطقه بروند، اولین کسی که سقوط می‌کند سران آل‌سعود هستند، زیرا آنان از ایران می‌ترسند و کسی که از آنان حمایت می‌کند، آمریکا است اما قطر دوست و متحد ایران است.

فرار روبه‌جلوی عربستان در آستانه انفجار خشم مردمی

نکته قابل توجه اینکه در شرایطی که اخبار و گزارش‌های رسیده از عربستان حاکی از قریب الوقوع بودن انفجار خشم مردمی است، روزنامه سعودی الریاض در مطلبی با عنوان «اعتصاب و اعتراضات در ایران ادامه دارد» به پررنگ کردن مشکلات معیشتی و صنفی در ایران پرداخته و مدعی وخامت وضعیت معیشتی شده است.

این روزنامه در استناد به این موضوع ادعا کرد: هزاران ایرانی جمعه گذشته در شهر کازرون در میدان اصلی این شهر تجمع کردند حال آنکه تجار و کسبه شهر برای سیزدهمین روز متوالی در اعتراض به اوضاع نامساعد معیشتی اعتصاب کرده‌اند.

اقدامات مداخله‌جویانه عربستان از یمن تا عراق و انگشت اتهام به‌سمت دیگران!

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق برخی منابع عراقی از جمله پایگاه خبری «المراقب العراقی» از دخالت عربستان در انتخابات مزبور و تحریک رأی‌دهندگان عراقی برای حمایت از نامزدهای مورد نظر سعودی خبر دادند.

با در نظر گرفتن این موضوع و جنگ ویرانگر ائتلاف سعودی علیه یمن که نمونه آشکار دخالت و نقض حاکمیت یک کشور است، روزنامه العرب در مطلبی با عنوان «تکاپوی بین المللی برای اعمال فشار بر بازوهای ایران در یمن» نوشت: سفر مایک پمپئو به ریاض به‌هدف مهار تهدید ایران علیه امنیت منطقه صورت می‌گیرد و این موضوع اولویت دیپلماسی آمریکا در آینده خواهد بود و اولین نشانه‌های آن اعمال فشار بر بازوهای ایران در یمن است که در شدت عملیات ائتلاف بین المللی در برخی جبهه‌ها به‌ویژه حمله به مواضع رهبران «حوثی» نمود یافته است.

روزنامه سعودی عکاظ هم مطلبی به‌نقل از زلمای خلیل‌زاد سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان علیه ایران منتشر و ادعا کرد زلمای بر فرار سرمایه‌ها و افزایش نرخ بیکاری در ایران تأکید کرد./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات