۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۶۳۲۹۲
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

تقویت بنیادین قدرت اجتماعی کار فرهنگ انتظار است

حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر وحی و دین را حقیقت و باطن عقل توصیف کرد و اظهار داشت: زمانی که عقل آمادگی داشته باشد، این باطن می‌تواند ظهور کند.
یحیی کبیر

حجت الاسلام والمسلمین یحیی کبیر، عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبیین زمینه‌های لازم برای ظهور حضرت مهدی(عج) گفت: بزرگترین زمینه که در روایات مکرر ذکر شده و ریشه در نهضت انبیاء دارد، مسأله آمادگی عقل و معرفت نوع مردم برای پذیرش منجی است.

ضرورت افزایش عقل مدنی

عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: عقل جامعه باید به حدی برسد که ظرفیت درک حضرت مهدی(عج) که عاقل کل عالم است را داشته و بتوانند حضرت و دستورات ایشان را تحمل کنند.

وی با اشاره به تعابیر شیخ طوسی درباره علت غیبت بیان کرد: شیخ طوسی می‌گوید؛ «علت غیبت ما هستیم»، چراکه عقل اجتماعی و مدنی مردم ضعیف بوده است و ایشان همچنان در پرده غیب مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر وحی و دین را حقیقت و باطن عقل توصیف کرد و  اظهار داشت: زمانی که عقل آمادگی داشته باشد، این باطن می‌تواند ظهور کند، در غیر این‌صورت باطن همیشه مخفی می‌ماند، به همین خاطر است که مهمترین ویژگی برای ظهور امام زمان(عج) رسیدن جامعه مدنی به حد خاصی از ظرفیت عقلانی است؛ چراکه عاقل تحمل کرده و انسانی که قوه خیال و احساس او غالب است، عجله و تخریب می‌کند.

صحبت انبیاء با مردم بر اساس عقل آنها

وی با بیان این‌که عقلانیت جامعه ریشه در نهضت انبیا دارد، گفت: تمام انبیا با مردم بر اساس عقل آنها سخن گفتند و در روایات هم آمده است که نبی اکرم(ص) به خاطر فهم پایین جامعه نتوانست از عمق عقل با خیلی از مردم سخن بگوید.

استاد فلسفه و عرفان با اشاره به قضیه غدیر تصریح کرد: نمونه ساده از ظرفیت کم خردی جامعه زمان پیامبر اکرم، واقعه غدیر است که از دوازده هزار نفری که با حضرت علی(ع) بیعت کردند، فقط هفده نفر با حضرت باقی ماندند؛ چراکه این دوازه هزار نفر ظرفیت درک و تحمل ولایت حضرت علی(ع) را نداشتند.

عصاره ولایت تمام انبیاء در منجی عالم

وی با بیان این‌که عصاره ولایت همه انبیاء و ائمه(ع) در وجود حضرت مهدی(عج) ظهور می‌کند، گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید؛ اگر ایشان را درک می‌کردم، تمام عمر به ایشان خدمت می‌کردم، این سخن را رییس مذهب تشیع می‌گوید، یعنی این اندازه ولایت حضرت بقیه‌الله (عج) سنگین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر در ادامه درباره تأثیر انتظار در تربیت جامعه بیان کرد: عمده‌ترین مطلب در بحث انتظار، امید به آینده است که آثار تربیتی هم دارد، به طوری‌که صهیونیست‌ها در چندسال اخیر فعالیت‌های خود را در جهت مأیوس کردن مسلمانان شدت بخشیده‌اند.

یأس و ناامیدی هدف اصلی صهیونیست

وی افزود: چنین نگرشی را حتی در مسیحیت هم دنبال کرده‌‌اند و این نگرش ناامید کننده در فیلم‌های ساخته شده توسط غرب به خوبی قابل مشاهده است؛ چراکه می‌دانند اگر بحث انتظار در میان مردم زیاد شود، تحمل مردم بالا رفته و نقش تربیتی آن، بالا بردن توانمندی جامعه برای مقابله با ظلم و ستم مستکبران است.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران بالا رفتن توانمندی و قدرت درونی جامعه را از آثار تربیتی انتظار عنوان کرد و گفت: انتظار امید را به دنبال دارد و امید هم نیروهای عقل عملی و نظری، وجدانی، قلبی و مدنی انسان‌ها را کاملا افزایش داده و پتانسیل آنها را بالا می‌برد، در نتیجه حرکات جدید و دقیق پیدا شده و حیات جدید را به جامعه تزریق می‌کند، به همین خاطر نقش انتظار بسیار بالا است.

وی در پایان تصریح کرد: این تأثیر زیاد را از شبهات جدید صهیونیست‌ها می‌توان دریافت که هدف آنها از القای این شبهات شیطانی، گرفتن نشاط از جوانان جامعه و مردم جهان و امید نسبت به منجی جهان بشریت است، زیرا در صورت یأس و ناامیدی، انسان تن به هر رخوت و ذلتی می‌دهد./876/ت۳۰۲/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات