۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵
کد خبر: ۵۶۶۲۱۷
آیت الله مصباح یزدی:

لازمه ایمان تسلیم در برابر همه احکام الهی است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره)با بیان این که نمی توان به بخشی از دین مؤمن و به بخش دیگر ‌آن کافر بود، لازمه ایمان را تسلیم در برابر همه احکام الهی دانست.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به مشکلات دنیا طلبی گفت: قرآن می فرماید مؤمن نباید به بهره مندی کافران از دنیا چشم بدوزد.

وی افزود: قرآن می فرماید اگر حکمت الهی و مصلحت نبود تمام نعمت هایی دنیوی به کافران داده می شد چون مسائل مادی بی ارزش است، لحن بخشی از آیات قرآن در مواجهه با مسائل دنیوی لحن تحقیر است؛ تشدیدهای لحنی در بخشی از آیات قرآن کریم وجود دارد که خطاب به افرادی است که دنیا را برای خود انتخاب کرده و آخرت را رها کرده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: قرآن می فرماید کسانی که به دلایل گوناگون از دستورات خدا سرپیچی می کنند و به برخی از احکام ایمان دارند و به بخش دیگر ایمان ندارند در واقع کافر هستند چرا که لازمه ایمان تسلیم در برابر همه احکام است، نمی توان گفت که همه دین را قبول داریم اما مثلا حجاب و جهاد را قبول نمی کنیم و برای کار نادرست هم استدلال های عجیبی می آورند.

وی ادامه داد: قرآن می فرماید اگر افرادی از دستورات خداوند سرپیچی کنند  خدا کسانی را خواهد آورد که از این دستورات استقبال کنند، باید بدانیم که وقتی ادعای ایمان کردیم دلیل نمی شود که مؤمن واقعی باشیم، ایمان واقعی انسان در عمل و اطاعت الهی از دستورات مشخص می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که باید خود را در برابر دستورات الهی بسنجیم، ابراز داشت: این پذیرش باید فارغ از بهانه های متفاوت باشد نه این که انسان تنها زمانی از دستورات الهی اطاعت کند که هیچ زحمتی و هزینه ای نداشته باشد.

وی عنوان کرد: قرآن مشخصه کافران را دوست داشتن بیشتر دنیا نسبت به آخرت می داند، کسانی از ته دل ایمانی ندارند و به دلیل مصلحت هایی در بین مسلمانان می آیند و با آن ها ارتباط می گیرند دچار عذاب خواهند شد چون دنیا را بر آخرت ترجیح می دهند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هم و غم برخی از افراد تنها دنیا است و اصلا فکری برای آخرت ندارد؛ گاهی برخی تصور می کنند که بین دنیا و آخرت تنها می توان یک مورد را انتخاب کرد در حالی که درست نیست اما زندگی دنیوی باید مقدمه و ابزاری برای رسیدن به آخرت و قیامت باشد.

وی اضافه کرد: بسیاری تصور می کنند که جمع بین دنیا و آخرت ممکن نیست، آنچه سبب ابتلای انسان به عذاب آخرت می شود این است که امر دنیوی و اخروی با یکدیگر تزاحم داشته باشند و امر دنیوی ترجیح داده شود و سعادت انسان از بین برود، اگر تزاحم وجود داشت انتخاب کار دنیوی سبب عذاب اخروی می شود اما اگر تزاحمی نبود سبب عذاب نخواهد شد.

آیت الله مصباح گفت: ارزش اخلاقی در دیدگاه اسلامی حسن فعلی و فاعلی می خواهد، برخی کارها در زمان تزاحم حسن فعلی را از دست می دهند و کار خلاف می شود،  بعد از حسن فعلی، اگر نیت انسان خدا پسند بود سبب فضیلت انسان در درجات مختلف است، کسانی که دنیا پرست باشند اصلا فکر آخرت را نمی کنند و تنها به دنبال لذت های دنیوی هستند، تهدیدات قرآن برای کسانی است که دنیاپرستی برای آن ها ملکه شده باشد./1323/

ارسال نظرات