۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۶۶۴۹۷
کارشناس رسانه ملی:

میزان توجه جامعه به نهج‌البلاغه تأسف انگیز است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد گفت: جای تأسف است که مردم برای همه چیز وقت کافی و برنامه‌ریزی داشته باشند، اما برای خواندن این کتاب شریف مجالی قرار نمی‌دهند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد کارشناس دینی و استاد حوزه علمیه قم در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به محتوای غنی کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اظهار داشت: بعد از قرآن دو کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مافوق همه کتاب‌ها هستند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: چند امام قسم یاد کرده‌اند که صحیفه‌ سجادیه کلام دُرَر بار شخص امام سجاد (ع) است، زیرا زمانی که حضرت زین‌العابدین(ع) با حق تعالی صحبت می‌کردند، کلام ایشان به اوج خود می‌رسد.

وی با بیان این‌که ماه مبارک رمضان متعلق به حضرت علی(ع) است، گفت: به همین خاطر بایستی کتاب نهج‌البلاغه حضرت را در این ماه بیشتر مطالعه کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد افزود: از محتوی ارزشمند این کتاب می‌توان یقین حاصل کرد که نویسنده آن حضرت امیر(ع) است و جای تأسف است که مردم برای همه چیز وقت کافی و برنامه‌ریزی داشته باشند، اما برای خواندن این کتاب شریف مجالی قرار نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: جرج جرداق مسیحی می‌گوید؛ بیش از 200 بار این کتاب ارزشمند را خوانده است و این در حالی است که بسیاری از مردم حتی یک‌ دوره این کتاب را نخوانده‌‌اند، نقل از مرحوم دشتی مترجم نهج‌البلاغه است که این گفته جرداق مرا آتش زده و طوفانی در من ایجاد کرد که بنیاد احیای نهج‌البلاغه را راه‌اندازی کردم.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر خواندن روزانه نهج‌البلاغه گفت: مردم مقید باشند که روزی حداقل 10 تا 20 دقیقه به خواندن این کتاب بپردازند، چراکه کلمات این کتاب پر از شور و نشاط است و انسان را به حرکت وادار می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به خطبه 82 نهج البلاغه بیان کرد: حضرت در این خطبه در توصیف دنیا را می‌فرمایند،« چه بگويم درباره دنیایی، كه آغازش رنج و پايانش زوال و فنا و در حلالش را حساب و در حرامش را عقاب است، هر كه در آن بى نياز شود در فتنه و بلا افتد و هر كه نيازمند بود غمگين شود»، امروزه اگر مقداری پول از کسی گم شود یا ثروت کلانی یکباره به او داده شود، باعث بی‌قراری او می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد افزود: حضرت در ادامه خطبه می‌فرمایند؛ «هر كه براى به چنگ آوردنش تلاش كند، بدان دست نيابد و آنكه از تلاش باز ايستد، دنيا خود به او روى نهد». این چه دنیای بی‌وفایی است، برخی شب و روز زحمت می‌کشند، اما دنیا به آنها پشت می‌کند و در مقابل کسانی هستند که پشت به دنیا کرده‌اند، ولی دنیا به استقبال آنها می‌رود.

وی با بیان این‌که کسانی که نگاه عاشقانه به دنیا بیأندازند، کور می‌شوند،گفت: حرص و طمع سراسر وجود این افراد را پر می‌کند، در مقابل اگر کسی ابدیت و آخرت را باور کند، سبب بیداری او شده و هرگز به سمت گناه کشیده نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه قم در پایان افزود: تمام دغدغه حضرت امیر(ع) این است که بندگان الهی فریب دنیا را نخورند و با دنیاپرستی و کوردلی آخرت خود را تباه نکنند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات