۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۵۶۸۲۷۹
نوشتاری از حجت الاسلام مظاهری سیف؛

مهم‌ترین اشکال عرفان حلقه

مبلغان عرفان حلقه می گویند که نقش مستر در اتصال مثل امام جماعت در نماز است، اما در نماز جماعت همه با هم به خدا وصل می شوند و امام جماعت وصل‌تر از دیگران نیست و در ارتباط مردم با خدا نقش خاصی ندارد.
حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف رییس موسسه بهداشت معنوی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، پژوهشگر و کارشناس عرفان های نوظهور در یادداشتی نوشت: اشکال بنیادین عرفان حلقه این است که بین خدا و انسان و برای رسیدن به کمال، حلقه ها و حفاظ ها و اتصالات و تفویض ها و مسترها و مرکزیت عرفان حلقه را واسطه می کند؛ در حالی که خداوند از رگ گردن به ما نزدیکتر است و نور و عشق و حضورش تمام هستی را فراگرفته است.

البته مبلغان عرفان حلقه می گویند که نقش مستر در اتصال مثل امام جماعت در نماز است. اما در نماز جماعت همه با هم به خدا وصل می شوند و امام جماعت وصلتر از دیگران نیست و در ارتباط مردم با خدا نقش خاصی ندارد.

بنابراین هر انسان با ایمانی که بتواند درست نمازش را بخواند، امام جماعت می شود و توصیه شده است که اگر دو نفر با هم هستند یک نفرشان جلو بایستد و دیگری به او اقتدا کند. هیچ حلقه و تفویض و وساطتی در کار نیست.

حتی در تفکر شیعی ائمه معصومین هم هیچ حلقه ای را تفویض نمی کنند و تنها نقش آنها آموزش و ارائه الگو برای درست زندگی کردن است.

آنها به ما می آموزند که در همین زمین و در این دنیا چطور زندگی کنیم که خداوند از ما راضی باشد. علم و آموزش آنها مقدمه تلاش و کوشش برای نزدیک شدن دلها به خداوند است؛ در حالی که عرفان حلقه علم و تلاش را به پله عقل اختصاص می دهد و اتصال و حفاظ ها و حلقه ها را ویژگی پله عشق می داند.

بنابراین مهمترین اشکال حلقه این است که حلقه ها و تفویض اتصالات و زنجیره ای از عوامل مربوط به آن را میان انسان و خدا واسطه کرده، این همه را شرط رسیدن به کمال و رفتن به روی پله عشق می داند و علم و تلاش و دین و پاکی را از این موضوع جدا می پندارد./۸۷۶/د۱۰۱/س

ارسال نظرات