۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۶۸۳۳۸
امام جمعه موقت كاشان:

امر به معروف نيازمند توان معنوي است

امام جمعه موقت كاشان از اجراي امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يك هنر نام برد و گفت: امر به معروف و نهي از منكر نيازمند توان و نيروي معنوي است.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار سه شنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير سوره لقمان و مواعظ لقمان به فرزندش، گفت: يكي از مواعظ پدر به فرزند آموزش امر به معروف و نهي از منكر است چون در عرصه امر به معروف و نهي منكر با رواج خوبي ها و زيبايي به مرور زشتي ها نابود خواهد شد.

وي افزود: در روايت مي فرمايد، اعمال صالح و جهاد در راه خدا در مقابل امر به معروف و نهي از منكر مانند قطره اي در برابر دريا است، چرا كه در صورت بي توجهي به فريضه واجب امر به معروف و نهي از منكر واجبات ديگر نيز تعطيل خواهد شد.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه امر به معروف و نهي از منكر از فروع دين و واجبات دين است كه متأسفانه فراموش شده است و آثار منفي آن در جامعه بروز و ظهور دارد، افزود: روش امر به معروف موضوع مهمي است كه اگر به درستي انجام شود تأثيرگذاري اين فريضه در جامعه مضاعف خواهد شد.

امام جمعه موقت كاشان با ابراز تأسف از اجراي روش هاي اشتباه و غلط اين فريضه واجب گفت: روش و شيوه امر به معروف و نهي از منكر بايد مانند آئينه باشد تا هم زشتي ها و هم زيبايي را نشان دهد، از اين رو انتقاد آئينه از روي انتقام و غرض ورزي و كينه نيست بله از روي صفا و صداقت است.

وي در ادامه به برخي از ويژگي هاي آينه اشاره كرد و ادامه داد: آينه زماني عيب را نشان خواهد داد كه غبارآلود نباشد، اما اگر انسان غبارآلود باشد نمي تواند عيب ديگران را نشان دهد، ضمن اينكه آينه مراعات جايگاه و مقام افراد را نمي كند و اگر بالاترين مقام نيز مقابل آينه ايستاده باشد كم و كاستي هاي او را نشان خواهد داد و تفاوتي برايش ندارد كه پايين ترين مقام است يا بالاترين مقام روبروي او ايستاده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: انسان مومن در انجام فريضه واجب امر به معروف و نهي از منكر نبايد مراعات مقام افراد را داشته باشد حتي اگر پدر و مادر مرتكب منكر شوند بايد تذكر داد، از اين رو آئينه بزرگتر و يا كوچكتر از آنچه  هستيد نشان نمي دهد و اين درحالي است كه برخي گناه كوچك ديگران را كه مانند كاه است از آن كوه مي سازند.

وي افزود: آينه ضمن نشان دادن ضعف هاي انسان نقاط قوت انسان را نيز نشان مي دهد و مانند برخي از انسانها كه منكرات كوچك را بزرگ و يا برعكس آن منكرات بزرگ را كوچك نشان مي دهند نيست و آنچه كه هست نشان مي دهد.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه آئينه عيوب انسان را بدون اينكه ديگران متوجه شوند متذكر مي شود، يادآور شد: امام عسکري(ع) مي فرمايد، هركس برادر ديني خود را در خفا و پنهاني نصيحت كند او را زينت داده است و هركس برادر ديني خود را علني نصيحت كند او را در مقابل ديگران كوچك كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: همانگونه كه آئينه با وجود شكستن باز هم زشتي ها و زيبايي ها نشان مي دهد اگر انسان مومن  هم در انجام فريضه امر به معروف و نهي از منكر شكسته شود نبايد نا اميد شود بلكه مومن حتي با وجود شكسته شدن بايد صبر داشته باشد و سنگر را رها نكند و استقامت داشته باشد.

وي با بيان اينكه آينه عيوب را در خود ثبت و ضبط نمي‌كند و با عبور شخص از مقابل آينه عيوب شخص نيز از صفحه آينه پاك مي شود، اظهار داشت: برخي عيوب ديگران را فراموش نمي كنند در حاليكه مومن بايد عيوب يكديگر را فراموش كند اما زيبايي يكديگر را فراموش نكند و اين در حالي است كه عكس آن هستيم.

امام جمعه موقت كاشان با بيان اينكه انسان مومن بايد خود و نفس خود را بشكند، ادامه داد: در صورتي كه آينه عيب انسان را گفت بايد عيب را برطرف كرد نه اينكه آينه را شكست.

حجت الاسلام اسلامي تبار از اجراي امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يك هنر نام برد و گفت: پيامبراكرم(ص) مي فرمايد انجام امر به معروف بايد از شيوه و روش صحيح باشد چرا كه اگر ابتدا نماز واجب شده است براي اين است كه امر به معروف خيلي سخت و مشكل تر است و نيازمند قدرت روحي است.

وي افزود: هركاري نيروي ويژه خودش را مي طلبد و برخي كارها نيازمند قدرت روحي و معنوي است و امر به معروف و نهي از منكر نيز نيازمند توان و نيروي معنوي است و انسان ابتدا بايد با خدا ارتباط داشته باشد و ايمان قوي داشته باشد تا نيروي معنوي او نيز قوي شود و جرأت حضور در ميدان امر به معروف و نهي از منكر داشته باشد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات