۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۵۶۸۴۶۶
آخوند کمالی:

حکم حاکم شرع برای ثبوت رؤیت هلال ماه شوال ملاک است

مدیر مدرسه علمیه اهل سنت خادمیه خراسان شمالی با بیان اینکه همانند سالیان گذشته برای اعلام عید فطر تابع ولایت فقیه هستیم، گفت: شیعه و سنی هیچ اختلافی درزمینهٔ ثبوت رؤیت هلال ماه ندارند.
آخوند کمالی

آخوند گلدی کمالی، عالم اهل سنت و مشاور استاندار خراسان شمالی در امور اهل سنت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به فرارسیدن عید فطر، اظهار کرد: علمای اهل سنت استان همانند سال‌های گذشته برای اعلام عید فطر تابع نظر و حکم ولی فقیه هستند.

وی تصریح کرد: ما در مورد رصد و ثبوت رؤیت هلال ماه هیچ اختلافی با شیعه ندایم و اعلام رؤیت هلال ماه و عید فطر از سوی رهبر معظم انقلاب برای ما هم حجت است.

آخوند کمالی که مدیر حوزه علمیه خادمیه اهل سنت امانلی بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی هم هست، خاطرنشان کرد: به فضل الهی کشور ما دارای حاکمی مشروع و الهی است که درزمینهٔ بحث رؤیت هلال بسیار آگاه است؛ ازاین‌رو وقتی ایشان عید فطر را اعلام کنند اطاعت از آن برای همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی واجب است.

وی تصریح کرد: اگرچه امکان دارد هلال ماه شوال در بسیاری از شهرها و جاها رؤیت شود؛ اما برای ثبوت رؤیت هلال و پایان ماه مبارک رمضان باید حکم و دستور حاکم شرعی باشد.

گفتنی است، حدود 10 درصد از جمعیت 936 هزارنفری استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور، ترکمن‌های سنی مذهب هستند که بیشتر آنها در شهرستان مرزی راز و جرگلان و بخش‌هایی از شهرستان مانه و سملقان و بجنورد سکونت دارند./9314/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات