۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۵۷۲۳۵۴
ناطقان میان دستور مجلس مطرح کردند؛

عقلانیت محور تصمیمات کلان کشور باشد | دولت از کشاورزان حمایت کند

وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی خواستار تکیه بر امر وحدت در مقطع حساس کنونی شدند.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، امروز چهارشنبه سوم مردادماه سال ۹۷ چهار نفر از نمایندگان ملت در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح کامل سخنرانی ناطقان میان دستور امروز پارلمان به شرح ذیل است:

عقلانیت محور تصمیمات کلان کشور باشد

محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم آباد در نطق میان‌دستور نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر برای هزارمین بار در شرایط حساس کنونی قرار گرفت، دیروز خون دادید و خاک ندادید و امروز باید پاسبان حریم و حرمت ایران باشید.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برای یک بار هم شده باید شرایط حساس کنونی را باور داشته باشیم آیا وقت آن نرسیده که عقلانیت را محور تصمیات، اقدامات و عملکرد خویش قرار دهیم و فرصت سوزی نکنیم، ایران متعلق به همه ایرانیان است.

وی افزود: تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای راهیابی سپنتا نیکنام هم‌وطن زرتشتی به شورای شهر یزد نقطه عطفی در احترام به حقوق شهروندی و گامی به سوی توسعه سیاسی- اجتماعی و ظرفیت سازی نظام جمهوری اسلامی ایران بود، به این عزیزان دست مریزاد می‌گوییم.

بیرانوندی یادآور شد: دو تصمیم قاطع دیروز مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان که در برخی موارد چندین پست را عهده دار بودند و همچینین فوریت محدود کردن قرار بازداشت موقت شور و شعفی در بین جوانان و آحاد جامعه ایجاد کرد، جوانان می‌توانند مزیت شکست حصرها و بن‌بست‌ها باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عقلای قم در این گردنه باید درست تصمیم بگیرید، شک نکنید که گردنه امروز پیچیده‌تر از جنگ تحمیلی و نه عظیم تر از قدرت تاریخ ایران است، ما تاسف می‌خوریم بر تاریخ که چرا در دوره‌ای هم اندیشی نبوده است لذا امروز باید تصمیم درست بگیریم زیرا ما دگرانیم که فردا مورد قضاوت قرار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه تصمیم درست کارسازتر از سخنان درست است، گفت:  نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که مردم فکرکنند سرگرم دعواهای کوچک خویش هستیم و ایران و آینده آن را فراموش کرده‌ایم. آغوش ملت بهترین پشت و پناه است لذا گروه‌های پر فشار را رها و به آنها که زندگیشان تریبون ناکارآمدی نظام است، توجه کنیم. شرایط فوق‌العاده محرومین نیاز تصمیم فوق‌العاده می‌خواهد، قشر آسیب پذیر حلقه ضعیف مورد طمع دشمن هستند و از طرفی  وفادارترین بهترین یاوران مملکت هستند لذا خدمات این قشر را کمی و کیفی افزایش دهیم.

بیرانوندی با انتقاد از سوء مدیریت در کشور، گفت: تحریم ها ما را از داشته‌های دیگران و سوء مدیریت ما را از داشته های خویش محروم کرده است، سوء مدیریت بلای چهل سازه ایران است، زیان استفاده نکردن کمتر از زیان استفاده کردن است، این کشور به اتکای توانایی‌ها می‌تواند خود  را اداره کند به شراط آنکه همتی باشد تا دست مدیران ناکارآمد را از این عرصه کوتاه کند.

وی ادامه داد: صلح در گفتار و رفتار باید جایگزین خط‌کشی‌ها شود، وزیر خارجه آمریکا گفت که همه گروه‌ها و جناح‌ها یکی هستند اما ما احساس هم سرنوشت بودن نداریم، مناطق ازدحام بیکاری و تخصص را باید شناسایی کنیم زیرا این موارد مزیت ما در غرب و شرق کشور هستند که در بی‌تفاوتی دولت‌ها مایه طمع بیگانگان خواهند شد. حضرت امام خمینی(ره) فرمود که «حرف مرد دوتاست اگر اشتباه کرد تصمیم خود را اصلاح می‌کند»، لذا امروز که همه با ما مخالفند خود باید با هم باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: از روحانیون عظیم شأن تا خطبای ارجمند، از جوانان محروم حوزه‌های علیمیه تا دانشجویان صمیمانه خواستارم تا پیوستگی و وحدت کلمه خود را حفظ و با صدای واحد در راه استقلال کشور کوشش کنند.

بیرانوندی در توضیح وضعیت و مشکلات حوزه انتخابیه خود، گفت: مردم ما را به مجلس فرستادند تا دردشان را فریاد بزنیم، لذا هوار از مصیبت کمر شکن بیکاری، فریاد از استیصال مردم در پیدا کردن شغلی برای فرزند دلبندشان، آقای دکتر روحانی و جهانگیری و وزرا آیا هنوز وقت آن نرسیده یک بار قصه پر غصه کارخانه‌هایی چون پارسیلون، پرس، یخچال سازی، سیمان و .. پایان دهید؟ برخی از کارخانه‌ها در اختیار سازمان‌های دولتی و خصوصی هستند و قیمت‌گذاری در آنها به شکلی است که صاحب همیشگی آنها دولت و سازمان‌ها خواهند بود و دردی از دردهای مردم را دوا نخواهند کرد.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی، یادآور شد: برخی از راه‌های حوزه انتخابیه به طور خاموش سالانه بسیاری از خانواده ها را به کام مرگ می‌کشد و جامعه را داغدار می‌کند، آقای اردکانیان چون نوبت به لرستان رسید آسمان تپید؛ احداث سدهای بختیاری، زیبا محمد و سدهای دیگر جزء مطالبات مردم است، لذا عاجلا باید به آنها پرداخته شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در خصوص حوزه اقتصادی دولت، ریاست بانک مرکزی باید پاخ دهد که چرا بند (و) تبصره 16 بودجه عملیاتی نشده و واحد های صنفی که برای قطعات اصلی به ارز نیاز دارند چرا باید در نوبت بمانند؟ حواستان باشد این صنایع هم ورشکسته ‌می‌شود.

دولت بسته حمایتی خود از کشاورزان را ارایه کند

حسین هاشمی تختی نژاد نماینده مردم بندر عباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی در نطق میان دستور خود گفت: ابتدا میلاد مسعود امام رئوف هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا را تبریک و تهنیت عرض می کنم و بر مردم خوب، نجیب، مهمان نواز و خونگرم استان هرمزگان به خصوص حوزه انتخابیه‌ام یعنی شهرستان‌های بندر عباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی از سر تعظیم و تواضع سلام و درود می‌فرستم.

نماینده مردم بندر عباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اعتقاد دارم دولتی که برگرفته از رأی مردم بوده و حکم وی توسط رهبری تنفیذ شده است به عنوان دولت اسلامی باید مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند بر مشکلات کشور فائق آید.

وی افزود:  آقای رئیس جمهور مردم از دشمن نمی‌هراسند و با جان و دل برای دفاع از کشور و حریم ولایت کالجبل الراسخ ایستاده‌اند  به ندای رهبری لبیک می‌گویند نمونه بارز آن شهید مدافع حرم از شهر تخت بندرعباس جوان پهلوان خلیل تختی نژاد است که جان خود را در طبق اخلاص گذاشت. اما مردم از فقر و بیکاری، تبعیض و بی عدالتی و رانت و رانت خواری به ستوه آمده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: آقای رئیس جمهور بزرگترین تبعیض در استان هرمزگان عدم استفاده از نیروی انسانی متخصص تحول‌گرا، خلاق و ماندگار است که نه تنها در سطح ملی بلکه در خود استان نیز از آنها استفاده نمی‌شود این در حالی است که آغوش ما برای اشتغال جوانان از اقصی نقاط کشور باز است و برای حضور آنان مهربانانه فرش قرمز پهن کرده‌ایم اما گلایه و دلخوری ما این است که چرا جوانان بندری باید در آتش بیکاری بسوزند و سهم عادلانه‌ای برای آنان در نظر گرفته نشود و محلی از اعراب نداشته باشد.

هاشمی تختی نژاد افزود: آقای رئیس جمهور گویا مسئولان رفاه طلب توان و درک دیدن سفره خالی جوانان بیکار را ندارند. آیا می‌دانید علیرغم تصریح و تأکید قانون در هیچ کدام از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی و نفتی حتی یک نفر هم عضو هیئت مدیره آن نیستند.

وی گفت: آقای رئیس جمهور جنابعالی که با شعار تدبیر و امید از مردم رأی گرفته‌اید چرا دولتتان بی‌تدبیری و ناامیدی را به جامعه تزریق می‌کند. امروز جبهه ما جبهه اقتصادی است و استان هرمزگان شاهرگ حیاتی انرژی و دروازه طلایی تجارت است اما مردم کمترین بهره‌ای از این موهبت الهی دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: آقای رئیس جمهور آیا دولت شما از بازار مرزنشینان استان هرمزگان خبر دارند که علیرغم مشکلات عدیده مالیات سهمگین بر گرده آنان بسته شده است. در دنیا وقتی شرایط رکود حاکم است مالیات را کاهش می‌دهند اما افتخار دولت شما این است که توانسته مالیات بیشتری را اخذ نماید و با این اقدام بازار و تجار و فعالان اقتصادی در قشم و بندرعباس و دیگر بنادر زمینگیر و مغازه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را به تعطیلی کشانده است و اغلب سرمایه‌گذاران به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس عزیمت نموده‌اند.

وی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات استان هرمزگان، تصریح کرد:  بی‌توجهی به کشاورزان یکی دیگر از مشکلات این استان است که هر ساله در گرمای طاقت‌فرسا و با دستان پینه‌بسته و عرق جبین تلاش می‌کنند اما به دلیل عدم حمایت و گرانی کود و سم و بذر هر ساله ضرر فاحش نموده و  تا جایی که توان برداشت و فروش محصول خود را هم ندارند و از طرف دیگر فشار بانک‌ها آنان را مستأصل و خانه و کاشانه خود را رها و به شهرها کوچ کرده‌اند.

هاشمی تختی نژاد ادامه داد: چرا دولت و به خصوص وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌گونه برنامه حمایتی برای این قشر عظیم و زحمت‌کش که تأمین مواد غذایی کشور را به عهده دارند ندارد و کشاورزی که باید معیشت خود و مردم را از دل خاک فراهم نماید خود به خاک نشسته است لازم است در اولین فرصت دولت بسته حمایتی خود را اعلام و اجرایی نماید.

وی با بیان اینکه دریا یک موهبت الهی است و مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد دریامحور با یک برنامه راهبردی باید تقویت شود، افزود: پرورش ماهی در قفس و کشتزارهای میگو یک امکان بسیار مناسبی است که می‌تواند در تأمین معیشت مردم و ارزآوری نقش بسزایی داشته باشد لذا دولت باید برنامه‌ریزی کند تا بدون رانت و سهیم بودن مردم استان از این امکان بهره‌مند شوند.

وی در تذکری به وزارتخانه های اقتصاد و راه و شهرسازی، گفت: برای ایجاد زیرساخت بندر و گمرک خشک در شهرستان حاجی آباد باید تلاش شود با توجه به آب و هوای مناسب و موقعیت جغرافیایی مطلوب تا این آرزوی دیرینه مردم تحقق یابد.

هاشمی تختی نژاد در تذکر دیگری به سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: تسریع در آغاز عملیات اجرایی بندر چندمنظوره شهرستان بندر خمیر لازم است زیرا این بندر از بنادر قدیمی  و تجاری استان بوده و موانع قانونی آن نیز رفع شده است.

وی ادامه داد: برق در گرمای شدید استان هرمزگان تبدیل به بحران گردیده است. در هرمزگان برق که نباشد نفس‌ها بند می‌آید لذا لازم است وزارت نیرو نسبت به تأمین برق و همچنین تخفیف هزینه آن اقدام جدی و عاجلی به عمل آورد زیرا هزینه‌های یک میلیونی برای یک دوره کمرشکن و پرداخت آن غیرممکن می‌باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بلوغ سیاسی فرهنگی استان هرمزگان به رغم حضور مذاهب مختلف و اقوام گوناگون و جریان‌های سیاسی تبدیل به الگوی وحدت ملی  و انسجام اسلامی گردیده است، گفت:  شرایط خاص اقتصادی و موقعیت جغرافیایی می‌تواند در تأمین بودجه کشور نقش اساسی ایفا کند و کارکرد ملی داشته باشد و بسیاری از چالش‌های فعلی کشور در موضوع اشتغال جوانان و خروج سرمایه مادی و انسانی از کشور را حل نماید و بستری مناسب برای بروز توانمندی‌ها و خلاقیت فرزندان این سرزمین فراهم شود.

وی افزود: انتظار ما این است که دولت و شخص رئیس جمهور تدبیر کرده و از این فرصت طلایی خوب استفاده کند و با نگاه ملی در تخصیص بودجه و تدوین برنامه توسعه و ایجاد ساز و کار جدید زمینه تحقق این موضوع مهم و تعیین‌کننده را فراهم نماید.

هاشمی تختی نژاد خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: به مردم و مسئولان استان هرمزگان اعتماد کنید و اختیارات لازم را تفویض کنید تا با هماهنگی  و همکاری مجمع نمایندگان و نماینده عالی دولت یک استان نمونه با اقتصاد پویا و مقاوم پایه‌گذاری کنیم که هیچ تحریمی توان مقابله با آن را نداشته باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یاداور شد: البته توفیق در عمل با شعار و گفتاردرمانی و دیداردرمانی محقق نخواهد شد بلکه همت می‌خواهد و عمل تا این شعارها محقق شوند.

عملکرد ضعیف بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان باعث مهاجرت روستاییان شده است

عبدالغفور ایران نژاد نماینده مردم  چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در صحن علنی بهارستان ضمن تبریک میلاد  امام رضا(ع)،گفت: امروز جمهوری  اسلامی ایران به عنوان پرچم دار  مبارزه با استکبار بایستی سایرملتها را نیز هدایت کند و به آنان نشان دهد که تنها  بدون وابستگی به این قدرتهای مستکبر می‌تواند راه عزت و اقتدار ملت خویش را پیش گرفته ودر قله‌ها قرار بگیرند.

نماینده مردم  چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز بزرگترین دشمن دین خدا آمریکا و  اعیادی استکباری است، امام  راحل به حق آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند و جناب آقای رییس جمهور حوزه های انتخابیه اینجانب با33 هزار و چهارصد  کیلومتر مربع  در شرایطی وسعت  دارد که 310 کیلومتر مرز آبی را نیز دارا است.

 ایران نژاد افزود:علی رغم داشتن ظرفیتها و پتانسیل های بالا در زمینه گردشگری، کشاورزی وتجارت از طریق دریا و مرز اما مردم این دیار با کمترین امکانات ومشکلات فراوان از جمله بیکاری، بی آبی و خشکسالی با پایین ترین شاخص آموزشی و بهداشت  و... روبرو هستند.

 وی ادامه داد: جناب آقای وزیر نیرو آیا می دانید که مردم جنوب سیستان وبلوچستان و شهرستان‌های  جنوب این استان با وجود دارا  بودن سد های همچون پیشین و با فاصله 50 متری از دریای مکران  آب شرب مناسبی ندارند وآیا می دانید برخی از مردم عزیز آب خوردن نیز ندارند.

 نماینده  مردم چابهار در مجلس  افزود:آ یا می دانید نوار ساحلی از چابهار به برخی از مناطق حتی یک مترآب  لوله کشی هم ندارند بنابراین وزارت نیرو باید دراین حوزه انتخابیه هرچه سریعتر اقدامات لازم رابرای احداث آب شیرین کن و شیرین سازی در حدود 2 میلیون متر مکعب آب دریا را  در چند منطقه ساحلی در  این حوزه انتخابیه را دستور کار قراردهد.

 ایران نژاد تصریح کرد: تامین آب مورد نیاز مردم ساکن  در مناطق شهری و روستاهای شهرستان  این حوزه انتخابیه برای زیرآب بردن 60 هزار  هکتار  اراضی کشاورزی و راه اندازی صدها طرح صنعتی  نیز در نظر گرفته  شود و  همچنین اختصاص سقف بودجه ای برای مرمت و احیای قنوات در شهرستان های این حوزه انتخابیه مدنظر قرار بگیرد.

 وی ادامه داد: وزارت نیرو و مسئولین مرتبط این وزارتخانه، چندین میلیارد تومان از این مردم فقیر پول اخذ کرده اند وچندین سال است که  خبری از اشتراک برق  وپول مردم نیست  و بنده از سازمان بازرسی کل کشور و از قوه قضاییه می خواهم  که به این مسئله ورود کند و نگذارندکه یک وزارتخانه  هم ذینفع وهم قاضی باشد.

 نماینده مردم چابهار در  مجلس افزود: مردمانی که نان شب ندارند و برقی هم نیست اما با این جریمه های سنگین روبروهستند؛ این موضوعات داستان وقصه نیست و واقعیت موجود است و تعدادی از نمایندگان عزیز مجلس که در قالب کمیسیون ها به چابهار رفته اند این وضعیت را تایید می کنند.

 وی ادامه داد: سرانه  فضای آموزشی در چابهار کمتر از یک متر مربع است ومدارس بسیاری  وجود دارد که هنوز انشعاب آب و برق ندارند ودانش آموزان در گرمایی  40 در جه تحصیل می‌کنند  بنابراین انتظار داریم، نزدیک به 5 هزار و 700 کلاس درس جدید منطقه احداث شود تا به میانگین  کشوری نزدیک شویم.

وی افزود: امیدواریم  وزارت آموزش وپرورش نگاه خاص به این حوزه انتخابیه  داشته باشد تا از این وضعیت رهایی یابیم؛  وضعیت بهداشتی در استان سیستان و بلوچستان مناسب نیست  اما  در طرح تحول سلامت اقدامات مناسبی در حال انجام است واز همین  رو ضمن تشکر از وزارت  بهداشت تسریع در  احداث 540 تخت خوابی بیمارستان چابهار و دیگر  پروژهای  بیمارستانی را  خواستار اجرا هستم.

 ایران نژاد  تصریح کرد: با گذشت چندین سال  از رسمی شدن مرز ریمدان چابهار هنوز زیر ساختی  ایجاد نشده است و تنها  بر روی کاغذ رسمی است و اگر زیر ساختها ایجاد شود، می توان واردات و صادرات به پاکستان را رونق بخشید و ایجاد هزار شغل برای منطقه را در بردارد.

 وی ادامه داد: با وجود هزینه  های بالا ایجاد بندر بزرگ در چابهار قدردانی می کنم  اما هنوز راه های ارتباطی ماننده راه آهن و بزرگراه‌ها که بتواند بار بندر را تخلیه و حمل ونقل کند، ساخته نشده است و با این اعتبارات  تا 10 الی15 سال آینده به نتیجه  مطلوب نمی رسیم.

 نماینده مردم ایرانشهر در مجلس  یادآور شد:در طرح بحث هادی روستایی بنیاد مسکن بسیار ضعیف عمل کرد و از اخذ سمهیه قیر رایگان در استان عاجز مانده است و از طرفی ضعیف عمل کردن بنیاد مسکن استان باعث مهاجرت روستاییان می‌شود.

آقای روحانی تا دیر نشده کابینه را ترمیم کنید

اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی و در نطق میان دستور خود ضمن تبریک امام رضا (ع) گفت: روز گذشته طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب شد که جا دارد از نمایندگان قدردانی کنیم و امیدوارم دولتمردان پیام آن را به خوبی درک کرده باشند و این اتفاق نشان داد که در کشور به یک روحیه جدید مبتنی بر جوانگرایی و تلاش نیاز است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی،  خطاب به ملت ایران ادامه داد: در ایامی به سر می بریم که کشور عزیزمان ایران با دو تراکم روبرو است یک دسته از آن التهابات دورن ریز و بخش اقتصادی کشور و دسته دوم مربوط به التهاباتی است که درحوزه سیاست خارجی با آن روبرو است.

وی تصریح کرد: نیاز کشور برای غلبه بر وضعیت نابسامان داخلی را به چند موضوع ارجاع می دهم، اول حفظ وحدت و انسجام داخلی حول محور ولایت که برای رسیدن به این هدف باید از تعلقات قومی، سیاسی، حزبی و گروهی گذشت، امروز مردم انتظار دارند با حفظ وحدت و برای حل مشکلات اقتصادی کشور تمام توان خود را بکار بگیریم.

نوریان افزود: دولت دوم آقای روحانی دیگر در نیمه راه است و دیگر کسی ارجاع مشکلات را نمی پذیرد تا دیر نشده برای ترمیم کابینه و مهار مشکلات معیشتی مردم باید اقدامات شایسته ای انجام شود، آقای ترامپ، تحریم و فشارهای بیرون را بهانه نکنیم، کسی منکر بدعهدی آمریکا نیست، کار دشمن، دشمنی کردن است به خود بیائیم و نواقص و کم کاری و ناکارآمدی برخی مدیران را بپذیریم و برای آن چاره اندیشی کنیم.

وی تاکید کرد: مردم از پاس کاری مشکلات بین چپ و راست خسته شده اند، خواهان اصلاح وضعیت موجود هستند برخی از همکاران به مشکلات عهدی اشاره کرده اند جهش سیصد درصدی نرخ ارز چه توجیهی دارد؟ چه بهانه ای دارد؟ آیا تمام این مسائل به ترامپ و تهدید و اظهارات نابخردانه خارجی ها مربوط است؟

گفتنی است زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز جزو ناطقان میان دستور امروز پارلمان بود که مشروح نطق وی را می‌توانید اینجا مطالعه کنید./۸۵۶/پ
۲۰۲/ق

ارسال نظرات