۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۵۷۶۰۷۹

دومين همايش مسؤولان هيات هاي مذهبي كاشان برگزار شد

دومين همايش مسؤولان هيات هاي مذهبي كاشان با حضور مديران دستگاه هاي خدماتي و انتظامي و مسؤولان هيات هاي مذهبي كاشان در هيات علي ابن موسي الرضا(ع) خيابان شهيد بخارايي اين شهرستان برگزار شد.
دومين همايش مسؤولان هيات هاي مذهبي كاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام سيد عبدالصاحب حسيني رييس اداره تبليغات اسلامي كاشان سه شنبه شب در دومين همايش مسؤولان هيات مذهبي كاشان كه در حسينيه هيات علي ابن موسي الرضا(ع) خيابان شهيد بخارايي برگزار شد با تبريك عيد سعيد غدير، گفت: امامت و ولايت و غدير اساس دين است.

وي انحراف در دين اسلام را بي توجهي به غدير و ولايت دانست و افزود: انسان دين جامع و كاملي است كه پيامبراكرم(ص) مأموريت داشت غدير خم را با نصب اميرمومنان(ع) به عنوان ولي و امام بعد از خودش رسما به همه اعلام كند.

حجت الاسلام حسيني گفت: متأسفانه نسبت به غدير بي توجهي شده است و امروز نياز است تا هيات هاي مذهبي همانگونه كه در محرم براي امام حسين(ع) عزاداري مي كنند در عيد غدير نيز براي امامت اميرمومنان(ع) آذين بندي كنند و جشن بگيرند.

وي افزود: امروز همه تلاش دشمن براي محو ارزش ها، انحراف در اعتقادات و كم رنگ كردن مناسبت هاي ملي مذهبي و اعياد اسلامي از جمله عيد سعيد غديرخم به كار بسته شده است اما هيات هاي مذهبي براي مقابله با اين توطئه دشمن بايد با تمام وجود به موضوع غديرخم اهتمام ويژه داشته داشت.

رييس اداره تبليغات اسلامي كاشان  اساس اسلام و علت بقاي دين را ولايت دانست و اظهار داشت: دشمن با شناخت از نقش ولايت به عنوان اساس اسلام و علت بقاي دين است كه ولايت را هدف قرار داده تا با گرفتن ولايت تيشه به ريشه دين و بقاي دين بزند.

حجت الاسلام حسيني ادامه داد: دشمن همه موفقيت هاي اسلام را از ولايت ائمه و ولايت فقيه مي داند و تمام  هجمه هاي سنگين خود را متوجه ولايت فقيه كرده است چرا كه مي داند تنها راه نابودي اسلام هجمه بر ولايت ائمه و ولايت فقيه است و براي رسيدن به اين مهم در حال برنامه ريزي براي نفوذ در هيات هاي مذهبي است.

وي ازمسؤولان هيات هاي مذهبي كاشان خواست در انتخاب مادحين و سخنرانان دقت و وسواس بيشتري داشته باشند تا عزاداري هاي محرم تبديل به تبليغ براي شيعه انگليسي نشود.

رييس اداره تبليغات اسلامي كاشان در ادامه بر استفاده از جوانان و نخبگان در هيئات مذهبي كاشان تأكيد كرد و گفت: هيئات مذهبي تلاش كنند با مسؤوليت دادن به جوانان زمينه حضور آنها را در هيات فراهم كنند، چرا كه بي توجهي هيئات مذهبي به جوانها و نخبگان يكي از عوامل جذب آنها به هيئات افراطي است و اين خطر بزرگي است.

حجت الاسلام حسيني گفت: هيات هاي مذهبي بايد ضمن محتوا دادن به عزاداري ها و برطرف كردن ضعف ها و واگذاري مسؤوليت ها به جوانها زمينه جذب آنها را به هيات فراهم كنند اما در عين حال پيشكسوتان و پيرغلامان هيئات بايد بركار جوانها در هيات نظارت كنند.

به گفته وي، با بها دادن به جوانها و واگذاري امور اجرايي به جوانها به آنها اهميت داده شود اما نظارت بركارها و عزاداري ها با پيشكسوتان و پيرغلامان هيات باشد.

رييس اداره تبليغات اسلامي كاشان يادآور شد: تمامي تصميات اتخاذ شده براي چگونگي فعاليت هيئات مذهبي از سوي مسؤولان شهرستان كاشان است و سازمان تبليغات اسلامي به تنهايي هيچگونه تصميمي را اتخاذ نمي‌كند، از اين رو تصميمات مسؤولان شهرستان به عنوان منشور هيات هاي مذهبي كاشان لازم اجرا است.

هيات هاي مذهبي چهل سالگي انقلاب و هفته دفاع مقدس را در برنامه خود داشته باشند

در ادامه مجتبي رضا زاده رييس شوراي هيات مذهبي كاشان با اشاره به تقارن محرم امسال با 40 سالگي انقلاب اسلامي و هفته دفاع مقدس، تمامي فعاليت هاي هيات هاي مذهبي كاشان را در امتداد عاشورا دانست و گفت: هيات هاي مذهبي كاشان امسال دو موضوع مهم چهل سالگي انقلاب و هفته دفاع مقدس را در برنامه هاي خود لحاظ كرده و در برنامه هاي عزاداري هاي خود يك شب را به چهل سالگي انقلاب و يك شب را هم به هفته دفاع مقدس و برگزاري يادواره شهداي محله خود اختصاص دهند.

وي افزود: ارائه گزارش فعاليت هاي هيات  هاي مذهبي در ماه محرم و توجه به اين دو موضوع مهم مي تواند در انتخاب 10 هيات برتر كاشان نقش مهمي داشته باشد.

رضا زاده از مسؤولان هيات هاي مذهبي كاشان كه تا كنون نسبت به ثبت نام در سامانه طوبي و دريافت مجوز اقدام نكرده اند درخواست كرد براي ثبت نام به اداره تبليغات اسلامي كاشان مراجعه كنند.

رضا زاده همچنين بر برپايي ايستگاه سلامت خانواده در جنب حسينيه ها و مساجد محل عزداري محرم از سوي هيات هاي مذهبي تأكيد كرد و اظهار داشت: بهزيستي كاشان براي برنامه هاي خانواده و آسيب هاي خانواده در ايستگاه هاي سلامت خانواده اعلام آمادگي و همكاري كرده است.

رييس شوراي هيات مذهبي كاشان در ادامه از برگزاري چاوش محرم در كاشان خبرداد و يادآور شد: ويژه برنامه چاوش محرم سه شنبه هفته آينده 13 شهريور ماه با حضور مادحين و شعراي آييني كاشان برگزار خواهد شد.

هيات هاي مذهبي را يك نهاد خود جوش مردمي هستند

محمد تكبيرگو دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کاشان نيز هيات هاي مذهبي را يك نهاد خود جوش مردمي در جهت ترويج شعائر ديني به ويژه پاسداشت حماسه كربلا دانست و گفت: همه هيات هاي مذهبي بايد نسبت به ترويج شعائر ديني از جمله عيد سعيد غديرخم و به ويژه حماسه كربلا به عنوان اساسنامه هيات هاي مذهبي اهتمام داشته باشند.

وي افزود: اجدا ما هيات هاي مذهبي را با همين نيت تعريف و تشكيل دادند و به دست ما سپردند و ما نيز بايد همانگونه كه هيات هاي مذهبي را تحويل گرفته ايم به نسل آينده تحويل دهيم چرا كه گاهي پيرايه هايي به عزاداري هاي هيات هاي مذهبي اضافه مي‌ شود كه هيات را از هدف اصلي و مسير اصلي خارج مي كند.

تكبيرگو گفت: در گذشته خريد گروهي گوسفند و شتر براي قرباني كردن سنت حسنه اي بود كه ذبح قرباني براساس معيارهاي اسلامي بود اما اين اواخر نحر شتر و ذبح گاو  هنگام عبور هيات در خيابان و معابر بدون توجه به معيارهاي اسلامي و بهداشتي انجام مي شد كه پذيرفتني نيست و نبايد هيات هاي مذهبي وارد چنين مسيري شوند.

وي، استفاده علم و علم كشي، استفاده از پرچم هاي عريض و طويل، قمه زني، ايستگاه هاي صلواتي در كنار خيابانها و ايجاد مزاحمت و ترافيك، استفاده غير قانوني از شبكه برق، ذبح قرباني جلو هيات هاي مذهبي در خيابان ها و معابر را از جمله بدعت هاي رايج در برخي از هيات هاي مذهبي اعلام كرد و بر عزاداري سنتي مذهبي تأكيد كرد.       

تكبيرگو گفت: علم كشي با تعدادي مرغ و خروس نصب شده بر  روي آن و وزن غير متعارف علم و چرخش آن در وسط خيابان به هيچ عنوان از سوي هيچ هياتي پذيرفتني نيست و جوان هايي كه قصد زورآزمايي دارند به زورخانه ها مراجعه و با گرفتن سنگ و كباده ميل، قدرت و نيروي خود را نشان دهند.

وي افزود: بعد از جلوگيري از علم و علم كشي استفاده از پرچم هاي عريض و طويل و چرخانيدن آن در مراسم هاي عزاداري بدعتي است كه  رايج شده است و اين درحالي است كه در صورت هرگونه حادثه اي كه منجر به آسيب شود جرم و مستلزم پرداخت ديه است.

به گفته وي، پيش پرده معرف هيات است و پرچم يك نماد مقدس است كه در اندازه متعارف آن هيچگونه منعي ندارد اما افراط و تفريط در طول و عرض پرچم براي چشم و هم چشمي و رقابت با ديگر هيات هاي مذهبي، بدعت در عزاداري است كه بايد جلوگيري شود.

 دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کاشان در ادامه قم زني را در كاشان محدود دانست و گفت: به لحاظ شرعي لطمه زدن و صدمه زدن به بدن با سينه زني در راه امام حسين(ع) مانعي ندارد، اما ضربه شدن با قمه به سر بدعت و سبب وهن دين و مذهب است.

به گفته وي، مذهب شيعه منطقي ترين و مستدل ترين دين است و استدلال شيعه از همه مذاهب اسلامي قوي تر است و قمه زني  با عنوان عزاداري امام حسين(ع) پذيرفتني نيست.

تكبيرگو همچنين با انتقاد شديد از برپايي ايستگاه هاي صلواتي از سوي هيات هاي مذهبي، گفت: پذيرفتني نيست هياتي كه 800 متر فضاي حسينيه و يا مسجد را در اختيار دارد ايستگاه صلواتي خود را جنب خيابان تأسيس ومشكلاتي ترافيكي و بهداشتي را براي مردم به وجود بياورد.

وي افزود: ايستگاه هاي صلواتي براي شهرهاي بزرگي مانند تهران كه مسجد و حسينيه ها با فاصله هاي زياد از يكديگر است رايج و پسنديده است اما براي شهري مانند كاشان كه يكهزار هيات مذهبي دارد قابل قبول نيست، از اين رو هيچ ايستگاه صلواتي در شهرستان كاشان نبايد وجود داشته باشد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کاشان در ادامه استفاده غير قانوني از شبكه برق رساني را جرم و مستلزم كيفر دانست و گفت: استفاده غير قانوني ازشبكه برق رساني دولت استفاده  غير قانوني از بيت المال و جرم است.

وي همچنين قرباني كردن جلو هيات هاي مذهبي و ايجاد آلودگي و مسائل غير بهداشتي ناشي از قرباني كردن در خيابان ها و معابر را يادآور شد و گفت: بايد تابع شريعت باشيم و در مسائل ديني بدعت گذاري نكنيم.

تكبيرگو همچنين بر لزوم توجه به مباحث محتوايي عزاداري ها از سوي هيات هاي مذهبي تأكيد كرد و گفت: هيات هاي مذهبي در انتخاب مادحين و سخنرانان خود دقت داشته باشند از مادحيني استفاده كنند كه هم خوب مقتل بخوانند و هم از شعر فاخر استفاده كنند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کاشان با اشاره به اينكه برخي هيات هاي مذهبي معتقدند نبايد سياست را در عزاداري ها وارد كرد افزود: دين اسلام دين سياست است و استفاده از سخنرانان سياسي  بدون وابستگي به جريان خاصي بايد در عزاداري ها لازم است.

ايمني مساجد و حسينيه ها در اولويت است

محمد مسعود چايچي رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري كاشان نيز با اشاره به اينكه برخي از حسينيه ها و مساجد شهرستان با مشكل امنيتي روبرو هستند گفت: درب هاي ورودي و خروجي برخي از حسينيه ها و مساجد كاشان ضمن باريك بودن به طرف داخل مسجد باز مي شوند كه هنگام بروز آتش سوزي و حوادث غيرمترقبه براي خروج با مشكل همراه است.

به گفته وي، درب هاي ورود و خروج مساجد بايد به طرف بيرون  باز شود تا هنگام حادثه خروج از مسجد به راحتي انجام شود.  

چايچي مشكلات اساسي فني در برخي سيستم هاي برق مساجد و حسينيه ها را در بروز حوادث و آتش سوزي ها موثر دانست وگفت: هرگونه جرقه ناشي از سيستم معيوب برق رساني در مساجد و حسينيه مي تواند منجر به آتش سوزي و حوادث ناگوار شود.

وي ادامه داد: عبور سيم هاي برق از زير فرش و زخمي شدن سيم هاي برق زير فرش حسينيه ها و مساجد  با ريختن يك استكان چايي و هادي شدن برق مي تواند حوادث ناگواري را رقم بزند.  

چايچي با تأكيد بر مجهز شدن مساجد و حسينيه ها به سيستم اطفاء حريف، گفت: سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري كاشان آماده ارائه آموزش هاي لازم اطفاء حريق براي اعضاي هيات هاي مذهبي است.

وي سلامت مساجد و ايمني عزاداران را مهم دانست و افزود: سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري كاشان با ۵ ايستگاه درسطح شهرستان در کمترين زمان در محل حادثه حاضر خواهد بود كه اين امر نياز به عدم انسداد ورودي ها و خروجي هاي حسينيه و مساجد است تا خودروهاي امدادي و آتش نشاني در كمترين زمان در محل حادثه حاضر باشند.

لازم به ذكراست، در شهرستان كاشان كه به شهرهيات هاي مذهبي در كشور معروف است، نزديك يكهزار هيات مذهبي داراي مجوز و بدون مجوز فعاليت دارند./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات