۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۵۷۷۴۶۱
در آستانه محرم؛

کتاب «ساغر سرخ» روانه بازار نشر شد

کانون علمی پژوهشی حضرت ابوطالب(ع) کتاب «ساغر سرخ؛ ترجمه و شرح مختصر زیارت عاشورا» نوشته حجت الاسلام مجید سینایی را روانه بازار نشر کرد.
 کتاب «ساغر سرخ»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کانون علمی ـ پژوهشی  حضرت ابوطالب(ع) کتاب «ساغر سرخ؛ ترجمه و شرح مختصر زیارت عاشورا»  نوشته حجت الاسلام مجید سینایی را رورانه بازار نشر کرد.

این اثر مکتوب مجموعه سخنرانی‌های وی در سه دهه محرم بوده که در سال‌های 95 و 96 و 97 در آستان مقدس امام‌زاده حسن(ع) و هیئت ثارالله (ع)، مسجد حضرت ابوطالب(ع) ایراد گشته است.

همچنین این کتاب شامل ترجمه‌ واژه‌های زیارت شریف عاشورا و تطبیق آن مفهوم بر مصادیق روز می‌باشد. نویسنده در این کتاب سعی کرده تا مفاهیم بلند عاشورا را به مصادیق معاصر ارتباط دهد  و مطالب کتاب کاربردی و همه‌فهم ارائه کند.

در معرفی پشت جلد کتاب چنین آمده است:

اسلام عزیز همه اش عاقلانه و حکیمانه است. شما در تمام بخش‌های معرفتی، حقوقی و اخلاقی اسلام حتی یک جمله معارض با عقل نمی‌یابید. بله نکات بسیاری هست که عقل در مورد آن‌ها ساکت است، لکن موردی که عقل با یقین صد در صد در مقابل آن و معارض آن ایستاده و فتوا بدهد هرگز نخواهید یافت. زیرا دین را آن عقل و حکمت علی الاطلاق ساخته و پرداخته است. حال که این‌طور است باید توجه داشته باشید که هم در قیام و نهضت خود حضرت سیدالشهداء علیه السلام و هم در عزاداری ما باید عنصر عقلانیت پررنگ باشد.

 مؤلف معتقد است که زیارت عاشورا مشحون از مطالب مفید و حتی مست‌کننده‌ عاشقانه است و البته عاشقی را روایت می‌کند که به‌پای معشوق سر می‌اندازد، لذا سرخ است. عاشق حسین(ع) ، عافیت‌طلب نیست بلکه نسبت به معشوقش ابراز وفاداری می‌کند و نسبت به دشمنان او اعلام برائت کرده و هزینه‌ این دو موضع‌گیری را با جانش می‌پردازد.

نگارنده در مقدمه چنین آورده است:

شیعه در نیمه شعبان سرور دارد و جشن؛ و یا در ایام عید فطر و قربان، عید می گیرد امّا نه عیدش با سرمستی و سبکی همراه است و نه محرمش با غم و اندوه بی مغز. بلکه او همواره در حال سلوک و زندگی پر بهاست. گاهی به شکل جشن پر مغز مهدوی و گاهی در شکل شور پر شعور حسینی!

 رستاخیز چه زمانی است؟ نفخ صور کی دمیده می شود؟ نفخ صور زمانی دمیده می‌شود که همه‌ موجودات زنده می‌شوند و همین حیات بی ممات موجودات مختلف عالم را رستاخیز و قیامت می‌گویند.

بر خلاف آن‌چه که امروز عده‌ای روشنفکرمآب می‌گویند که محرم ماه غم و دل‌مرد‌گی و حزن است، اما اسلام و شیعه این حزن را حیات انسان می‌داند و واقعیت هم همین است.

حیات یعنی: آگاهی و توانایی یک موجود؛ و امت اسلامی در هیچ مناسبتی به اندازه‌ی محرم علم و آگاهی و شور و شعور و توانایی نمی‌یابد. حضرت امام(ره) هم به درستی فرمودند که اسلام را محرم و صفر زنده نگه داشته‌اند. و این هم مجرب است و هم مستدل که بحمدالله جامعه‌ ما از این نعمت برخوردار است.

نگارنده در این کتاب  مطالبی همچون: شرح زیارت عاشورا، معانی سلام، درباره کنیه‌ی اباعبدالله، چرا یابن رسول الله؟ از جنبه سیاسی و رفع این شبهه که نسل از پدر گرفته می‌شود نه مادر (حضرت زهرا)، معنی یا خیرة اللّه،  ملاک‌های خیر، امیرالمؤمنین کیست؟ سید الوصیین، فاطمة الزهراء سیّدة نساء العالمی، یا ثاراللّه، وتر الموتور و معنای واقعی تنها ماندن درراه خدا، الاَرْواح الَّتى حَلَّتْ بفنائك، علیکم منی جمیعاً ســــلام اللّه، لَعَنَ اللّهُ اُمّةً قَتَلتکم، مبنای توسل و توسل از نظر عقل و از نظر احادیث و روایات، آل سعود موحد است و ما مدافعین مظلومان، مشرک؟، چرا زیارت؟ ارتباط ظهور و عاشورا، رفع شبهه زیارت یا پرستش؟ عقلانیت اسلام، جلوه‌های توحید افعالی، اتحاد یا تفرقه؟ را بررسی کرده است.

بخش‌هایی از کتاب:

امروز بزرگترین نگرانی مقام معظم رهبری به وجود آمدن تفرقه در جامعه است. مردم نزاع کننده مسئولین به جان هم افتاده و خدمت به مردم را فراموش کنند، از این رو نویسنده در بخش از این کتاب در این باره چنین نگاشته است:

 آن وقت است که نیاز به حمله‌ی نظامی نیست، خودمان مملکت را تخریب کرده و همه چیز را از دست می‌دهیم. این همان آرزوی آمریکاست که ما به بهانه‌های مختلف با یکدیگر بد و دشمن بشویم و هر روز به جای هم‌فکری و سازندگی، به فکر دفع هم و مقابله‌ی با هم باشیم. آن مهمترین عاملی که خون به دل حضرت امیر کرد و فرق او شکافته شد تفرقه بود. حضرت می‌فرمود: شرق را درست می‌کنم غرب خراب می‌شود، غرب را درست می‌کنم مرکز گرفتار جدال می‌شود، مثل یک پارچه‌ی بیدزده هستید که هر طرف را می‌گیریم پاره می‌شود؛ آن‌چه سیدالشهداء علیه السلام را در نقطه‌ی ضعف قرار داد، تفرقه بین خوبان بود و هزار نمونه دیگر در تاریخ از این نمونه‌اند.

  همچنین نگارنده در  بخشی از این کتاب درباره اهمیت نماز چنین نگاشته است:

به قول مقام معظم رهبری ما همیشه به نماز احتیاج داریم و در هنگام خطر بیشتر نیازمند نماز هستیم. بعد می‌بینید برادر مؤمن ما در مسجد و بسیج پشت سر امام جماعت شیعه و طرفدار ولی فقیه نماز نمی‌خواند؛ چرا؟ چون به نامزد دیگری در انتخابات رأی داده است!! خوب برادر عزیزم طبق فرمایش رهبری شما یک نفر را صالح می‌دانی من یک نفر دیگر را، نباید این باعث کدورت، نزاع و در نهایت تفرقه و جدایی بشود، این است که خطرناک است. سیدالشهدا فرمود: ما می‌خواهیم نماز جماعت بخوانیم، ای حّر! شما خود نماز می‌خوانید یا به ما اقتدا می‌کنید!! حّر عرض کرد: خیر وقتی شما که پسر پیغمبر هستید تشریف دارید، چرا به شما اقتدا نکنیم!! جوانان عزیز یاد بگیرند مثل حّر باشند. پل‌های پشت سر خود را خراب نکنید؛ شاید یک وقت خواستید برگردید، لااقل رویتان بشود که برگردید. لذا حّر نشان داد که می‌تواند برگردد و خلاصه نجابت دارد.

کانون علمی  پژوهشی  حضرت ابوطالب(ع) کتاب «ساغر سرخ؛ ترجمه و شرح مختصر زیارت عاشورا» را  به قمیت 8000 تومان روانه بازار نشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۴/ش

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات