۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۵۷۸۳۳۶
حجت الاسلام مهدوی راد:

هدف قیام عاشورا "ریشه کن کردن جهل" از جامعه اموی بود

استاد حوزه و دانشگاه هدف امام حسین(ع) را از قیام عاشورا ریشه کن کردن جهل معرفی کرد و گفت: ایشان قیام کردند تا جهل مردم را از بین ببرند و آگاهی بگسترانند و چهره ها را همان گونه که هستند، نشان دهند.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد سردبیر مجله آینه پژوهشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد ظهر امروز در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با بیان این که کربلا ابعاد گوناگونی دارد، گفت: یکی از شیفتگان اباعبدالله(ع) با پشتوانه ذوق و فکر، تأملی لطیف در زمینه کربلا داشته است و گفته «کربلا یک بعد خدایی خاص دارد»؛ یعنی خداوند سبحان کربلا را رقم زد تا به ملائکه نشان دهد همه فضائل انسانی در یک اردوگاه کوچک جمع شده است و همین موضوع می ارزید که انسان را خلق کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که محققان نسبت به جریان کربلا نگاه های متفاوتی دارند، اظهار داشت: این محققان گاهی شهادت، گاهی امر به معروف و نهی از منکر، گاهی حکومت و مواردی از این دست را به عنوان هدف جریان کربلا معرفی می کنند.

وی یکی از ابعاد و اهداف جریان کربلا را ریشه کن کردن جهل از جامعه اموی دانست و ابراز کرد: بر اساس روایات، امام حسین(ع) فداکاری و جهاد کردند و در مقابل جهالت زمان ایستادند تا بندگان خداوند را از جهالت برهانند.

حجت الاسلام مهدوی راد با بیان این که جهالت امروز بشریت امتداد اسلام اموی است، ابراز داشت: یکی از فرماندهان جریان ارهاب اخیراً گفته بود ما ادامه دهنده راه امویان هستیم و به امویان و این که اهل بیت(ع) را به قتل رسانده ایم افتخار می کنیم؛ این نشان دهنده وجود جهالت اموی در دنیای معاصر است.

استاد حوزه و دانشگاه جهل را یکی از ویژگی های جامعه اموی خواند و مطرح کرد: اگرچه گاهی جهل در برابر علم به کار می رود، اما در اصل جهل در برابر عقل قرار داشته و نوعی ناهضم اندیشی و باری به هر جهت کار کردن محسوب می شود؛ در جامعه جاهلی خرد وجود ندارد و به تعبیر امام علی(ع) در چنین جامعه ای، انسان هوشمند لگام زده می شود، یعنی انسان که آگاهی داشته باشد مورد توجه قرار نمی گیرد، اما غوغاسالاران مورد تحسین قرار می گیرند.

وی با اشاره به این که یکی از ویژگی های جامعه اموی «فتنه انگیزی» بود، بیان کرد: فتنه یعنی فضایی غبارآلود که در آن حق از باطل شناسایی نمی شود؛ این که برخی فتنه را به شرک و یا کفر تعبیر کرده اند، درست نیست، زیرا فتنه یعنی مخلوط کردن حق و باطل با یکدیگر تا مردم نتوانند حق را از باطل تشخیص دهند.

حجت الاسلام مهدوی راد خاطرنشان کرد: جامعه جاهلی انسان را در فتنه و ظلمت فرو می برد تا حق را از باطل تشخیص نداده و جهلش به جایی برسد که در برابر ولی خدا ایستادگی کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که ائمه کفر از جهالت مردم سوء استفاده می کنند تا نورانیت را از بین ببرند، اظهار داشت: جامعه جاهلی نمی تواند بیندیشد، بلکه هر آنچه را که سردمداران جور می گویند را باور کرده و بر اساس آن عمل می کند.

وی هدف امام حسین(ع) را از قیام عاشورا ریشه کن کردن جهل معرفی کرد و گفت: ایشان قیام کردند تا جهل مردم را از بین ببرند و آگاهی بگسترانند و چهره ها را همان گونه که هستند، نشان دهند./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات