۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۵۸۰۶۸۸
آیت‌الله ری‌شهری:

انسان در مسیر تقوا به کمال می‌رسد

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یاد خداوند انسان را از گناه باز می‌دارد، گفت: تقوا انسان را از انحراف بازداشته و او را در مسیر حق قرار می‌دهد.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در سالن آیت‌الله بروجردی حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از دعای مکارم‌الاخلاق از خداوند سبحان درخواست می‌کنند، بارالها؛ آنچه را شیطان و وسوسه‌های شیطانی می‌خواهد از الفاظ زشت بر زبان من جاری کند به حمد خودت تبدیل کن.

وی افزود: مراد از این کلام آن است که انسان نباید از دو نعمت وقت و زبان بیهوده و به ضرر خود استفاده کند بلکه باید از این دو نعمت برای حمد و ستایش خداوند بهره ببرد.

آیت‌الله ری‌شهری درباره حمد خداوند ابراز کرد: در زبان فارسی مراد از حمد، ستایش است و در مقابل نکوهش قرار دارد گاهی انسان کسی را مورد نکوهش و سرزنش قرار می‌دهد و گاهی نیز از آن فرد تعریف و تمجید می‌کند؛ حال در این فراز ما از خداوند می‌خواهیم زمانی که گرفتار وسوسه شیطانی شدیم خداوند ذهن ما را به حمد و ثنای الهی معطوف کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با استناد به سوره اعراف، اظهار داشت: خداوند در این سوره می‌فرماید: انسان‌های باتقوا زمانی که گرفتار وسوسه شیطانی می‌شوند و القائات شیطانی به آنان هجوم می‌آورد در این هنگان این افراد یاد خداوند می‌کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: این خاصیت تقوا است که انسان را از انحراف بازداشته و او را در مسیر حق قرار می‌دهد؛ انسان با یاد خدا می‌فهمد که باید چه‌کاری انجام دهد.

این مفسر قرآن کریم حمد و ستایش خداوند را همان فرآیند شناخت و معرفت الهی دانست و اظهار داشت: انسان به هر میزان خداوند را بهتر بشناسد به همان مقدار با صفات الهی بیشتر آشنا می‌شود و بیشتر می‌تواند خداوند را ستایش کند؛ بنابراین حقیقت حمد الهی با شناخت حضرت حق ارتباط مستقیم دارد.

آیت‌الله ری‌شهری با تأکید بر اینکه انسان هر مقدار به جمال و کمال الهی شناخت پیدا کند حمد و ستایش او کامل‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: بهترین و برترین ستایشگر خداوند خود خداوند است به همین جهت نه‌تنها خود خداوند بهترین ستایش‌شده بلکه سزاوارترین ستایشگر نیز خود حضرت حق است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات