۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۵۸۲۵۳۱
آیت‌الله محمدی ری شهری تشریح کرد؛

فرق های تسبیح و تحمید

نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره تسبیح و تحمید و فرق این دو، گفت: در قرآن کریم تحمید و تسبیح خداوند بیشتر در کنار یکدیگر ذکر شده است.
آیت الله ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد درباره فرق بین حمد و تسبیح گفت: مراد از تسبیح، تنزیه خداوند سبحان از همه کاستی‌ها و ناشایستگی‌ها در ذات، صفات و افعال الهی است.

وی افزود: مراد از تحمید، ستایش خداوند سبحان بر اینکه همه کمالات حقیقی را در ذات، صفات و افعال دارا است؛ بنابراین زمانی که انسان حقیقت تسبیح و تحمید را مورد توجه قرار می‌دهد متوجه ارتباط این دو با یکدیگر می‌شود.

آیت‌الله محمدی ری شهری ادامه داد: اولا کسی می‌تواند حقیقتا تسبیح حضرت حق باشد که به یکتایی ذات خداوند اعتقاد داشته باشد بنابراین «قل هو الله احد» اشاره به توحید ذاتی خداوند دارد، ثانیا خداوند صفت زائد بر ذات ندارد و همه صفات خداوند ذاتی و عین ذات اوست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: صفات ذاتی عین ذات خداوند است بنابراین زمانی که گفته می‌شود خداوند خالق است مربوط به صفت فعل خداوند است نه ذات او.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره توحید افعالی، گفت: همه افعالی که در جهان به صورت اختیاری و یا غیر اختیاری از موجودات جهان صادر می‌شود در حقیقت این افعال علت و عللی دارد و هیچ موجودی از خودش چیزی ندارد. حتی فعل قبیح مخلوق خداوند است اما منسوب به حضرت حق نیست.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: اگر خداوند نخواهد فعلی انجام شود به طور قطع آن فعل انجام نخواهد شد مانند خنجری بر گلوی حضرت اسماعیل(ع) بی اثر شد.

آیت‌الله محمدی ری شهری بیان داشت: خداوند به انسان اختیار انجام کار قبیح و یا حسن را داده اما اجازه انجام افعال ناشایست را نداده است بنابراین کسی که فعل قبیح انجام می‌دهد در اصل از اختیار خود سو استفاده کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در قرآن کریم تحمید و تسبیح خداوند بیشتر در کنار یکدیگر ذکر شده است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات