۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۵۸۳۲۳۶

«بزم باران» و «گمشدۀ مزار شریف» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب‌های «بزم باران» و «گمشدۀ مزار شریف» پیرامون زندگی شهیدان سرداران شهید «حبیب لک‌ زایی» و «محمد ناصر ناصری» برگزار شد.
بزم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از منانشر،مراسم رونمایی از کتاب‌های «بزم باران» و «گمشدۀ مزار شریف» پیرامون زندگی شهیدان سرداران شهید «حبیب لک‌ زایی» و «محمد ناصر ناصری» برگزار شد.

در این مراسم سعید عاکف نویسنده کتاب‌های بزم باران و گمشده مزار شریف در سخنانی گفت: پیش از آنکه نویسنده شوم. یک طلبه در مشهد بودم تا اینکه مقام معظم رهبری مطالبی را پیرامون زنده نگهداشتن یاد شهدا عنوان کردند. پس از آن من به دنبال تحقق این توصیه و فرمان ایشان رفتم و آثار متعددی را در زمینه شهدا به چاپ رساندم که از جمله این آثار می‌توانیم به «خاک‌های نرم کوشک» اشاره کنم. این کتاب سدی در مقابلش ایجاد شد و با تأخیری دو ساله به چاپ رسید.

وی عنوان کرد: در حقیقت خاک‌های نرم کوشک یک خط شکنی بود و توانست برخی از موانع پیش روی نگارش در حوزه ایثار و شهادت را بردارد. در آن زمان و پس از آن از من به عنوان نویسنده‌ای نام بردند که توهم توطئه دارد. حال آنکه شاهدیم برخی از جریان‌ها سیری خاص را طی می‌کند و وقایعی را رقم می‌زند. سال ۹۱ قرار بود همراه ۱۰ نفر از فعالان حوزه کتاب به سوریه برویم. در آن زمان هنوز مردم از وقایعی که در آنجا می‌گذشت بی اطلاع بودند اما در نهایت دو نفر به سوریه رفتند و مابقی انصراف دادند که حاصلش کتاب «شام برفی» شد.

این نویسنده در رابطه با کتاب «گمشده مزار شریف» و «بزم باران» توضیح داد: مسائلی در جامعه ما وجود دارد که باید آنها را مورد توجه قرار دهیم. یکی از آن موارد نفوذ وهابیت در جامعه است. بی شک فراگیر شدن وهابیت مسائل امنیتی را برای کشور رقم خواهد زد که کمترین آن را می‌توان حوادث تروریستی مجلس نام برد. در چنین شرایطی ما می‌توانیم با ملاک قرار دادن زندگی‌نامه شهیدان حاج حبیب لک زایی و محمدناصر ناصری به بحث حضور و چگونگی مقابله این اندیشه اشتباه بپردازیم.

عاکف در رابطه با کتاب گمشده مزار شریف بیان کرد: این کتاب از سه قسمت مقدمه، میانی و انتهایی تشکیل شده است. بحث اصلی کتاب را موضوع نفوذ و بخش دیگرش را مشکلات رزمندگان فاطمیون تشکیل داده است. همچنین در این کتاب از شهیدان روح الله آلی، رضا نجفی و حجت الاسلام محمد تولایی فاروجی یاد کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در کتاب بزم باران نیز خاطراتی وجود دارد که با مطالعه آن متوجه می‌شویم که حاج حبیب لک زایی چه شخصیتی است. او کسی است که وقتی فرزندش و داماد خانواده‌شان در حادثه تروریستی تاسوکی به شهادت رسیدند تفاوتی میان شهدای خود و شهدای دیگر قائل نشد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این مراسم حجت الاسلام نجف لک زایی برادر سردار شهید حبیب لک زایی بیان کرد: سعید عاکف با نیت الهی وارد عرصه نویسندگی در حوزه شهدا شده است و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر فعالیت و مقابله با جنگ نرم را محور کار خود قرار داده است. ما با پژوهش پیرامون خط سیر کارهای او به اهمیت فعالیتش پی می‌بریم. چرا که او توانسته است به وسیله آثاری که می‌نویسد خلأهای راهبردی را پر کند.

وی ادامه داد: عاکف با آثار خودش مسیری جدید را که از سوی امام و رهبری در عرصه علوم انسانی و مدیریت کشور مطرح شده است، در نظر دارد که اگر بخواهیم از بعد نظری برای آن عنوانی انتخاب کنیم می‌توان گفت:‌ توجه به قدرت نرم متعالی، توجه به اهمیت متعالی و توجه به مدیریت متعالی، این عناوین با تفکرهای رایج دنیاگرایانه که ریشه در ظاهرگرایی دارند تفاوت دارد.

لک زایی با تاکید بر اینکه اگر به وظیفه خود عمل کنیم آتش برای ما سرد خواهد شد بیان کرد: هنگامی که ما نسبت به پدیده‌ها نگاهی متعالی و اسلامی داشته باشیم ایمان ما تبدیل به عامل قدرت خواهد شد و نصرت الهی نیز ضمیمه کارمان می‌شود. در این صورت می‌توانیم قدرت بی نهایت را شکل دهیم. ایمان عنصر معنوی و راهبردی است و نفوذ زمانی شکل می‌گیرد که ایمان تضعیف شود.

این پژوهشگر علوم دینی و سیاسی خاطرنشان کرد: در این صورت است که شهادت به یک ارزش تبدیل می‌شود. عاکف به ما نشان داد که چگون نیروی ایمان می‌تواند انسانی با ۷۷ درصد جانبازی، ۲۳ درصد سلامتی و با یک چشم مجروح به کارهای خود در حوزه امر به معروف، مهدویت، رسیدگی به مشکلات بیماران بپردازد. بنابراین ما همواره در یک نزاع راهبردی قرار داریم که تقدم باید با ارزش‌های مادی و معنوی باشد. در کارهای عاکف این جدال را شاهدیم و شخصیت‌های داستان او وسیله‌ای هستند که این نگاه راهبردی را به ما منتقل کنند.

لک‌زایی در پایان گفت:‌ جنس کتاب‌های سعید عاکف خاص است. هنگامی که آنها را مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که با تمام وجودش دغدغه‌ای را بیان می‌کند و در پی انتقال این دغدغه به مخاطبان خود است. به تعبیر شهید لک زایی انسان مومن تکلیف را با وسع خود می‌سنجد.

در بخش پایانی این مراسم علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: این کتاب را مطالعه کردم. سبک آن از همان سبک سعید عاکف است اما برخلاف قبل، قلمش تند و تیزتر شده و در زمینه‌هایی که جنبه انحرافی در جامعه ایجاد می‌کنند صریح‌تر سخن گفته است.

وی با اشاره به برخی از سخنان مقام معظم رهبری یادآور شد: در این کتاب مصداق‌های عملی آمده است که خصوصیت زندگی فردی، سبک زندگی و مشی زندگی شهید حبیب لک زایی را بیان می‌کند.

مختار پور یادآور شد: ما با مطالعه کتاب متوجه می‌شویم که او زندگی ساده و دور از اشرافی گرایی دارد. بنیادی را برای مهدویت ایجاد کرده است و تقوی را به این معنی که رابطه خود را با خدا حفظ کرده است نشان می‌دهد. آنچه که همواره انقلاب ما را حفظ می‌کند همین موارد است و تا زمانی که خون شهدا در جامعه جاری باشد هیچ گاه دشمن و توطئه‌های او نخواهد توانست ما را شکست دهد. ۹۲۵۱۰۳/ش

ارسال نظرات