۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۸۵۳۵۳

تحریم مانع از مبارزه بسیج مردمی عراق با تروریسم و استبکار جهانی نمی‎شود

آمریکا با قرار دادن نام چهار تن از فرماندهان بسیج مردمی در لیست تحریم های خود می پندارد که می تواند از فعالیت های مقدس آنان در مبارزه با تروریسم و استکبار جهانی جلوگیری کند.
نیروهای بسیج مردمی عراق حشدالشعبی

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: وزارت خزانه‌داری آمریکا سه شنبه این هفته 4 تن از فرماندهان بسیج مردمی را به دلیل ارتباط با حزب الله لبنان در لیست تحریم قرار داد. در این گزارش درپی بررسی این موضوع و اهداف پشت پرده آن هستیم.

اصل ماجرا:

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت امور خارجه ایالات متحده OFAC) 13) نوامبر 2018 سه شنبه شب طی بیانیه ای اعلام کرد که 4 فرد مرتبط با حزب‌الله لبنان را که فعالیت‌های عملیاتی، مالی و اطلاعاتی در عراق انجام می‌دهند، تحریم کرده و نام آنها را در فهرست تروریسم قرار داده است.

در این بیانه نوشته شده است: «شبل محسن عبید الزیدی»، «یوسف هاشم»، «عدنان حسین کوثرانی» و «محمد عبد الهادی فرحات» ۴ تن از شخصیت های بود که آمریکا اسم آنان را در لیست تحریم خود گذاشته است.

وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد که حزب الله یک حامی تروریستی برای ایران است که به دنبال تضعیف حاکمیت عراق و بی ثبات کردن خاورمیانه است. هدف از تحریم تروریست های نظیر الزیدی مقابله با اقدامات آنان نظیر قاچاق نفت برای ایران، جمع‌‌آوری مبالغی برای حمایت از حزب‌الله، اعزام عراقی‌ها برای حمایت از سپاه قدس به فرماندهی قاسم سلیمانی در سوریه است.

این وزارتخانه افزود: آمریکا عواقب شدیدی را برای هر کسی که با حزب الله همکاری می کنند در نظر گرفته است.

در این بیانیه آمده است: همه اموال و منافع این افراد در ایالات متحده آمریکا مصادره می شود و هیچ کدام از اتباع آمریکا حق معامله با آنان را ندارند.

واکنش ها به اقدام آمریکا

علی الحسینی از فرماندهان بسیج مردمی عراق در واکنش به این اقدام آمریکا گفت: تهدیدهای آمریکا علیه فرماندهان بسیج مردمی با هدف ایجاد بحران در عراق صورت می گیرد، اما این سازمان هیچ گونه اهمیتی به اقدامات آمریکا نمی دهد.

وی افزود: الزیدی فرمانده و از مجاهدان بسیج مردمی است که در بسیاری از عملیات‌ها علیه داعش مشارکت داشته و در آزادسازی عراق از سیطره تروریست‌ها نقش مهمی را ایفا کرد.

این فرمانده بسیج مردمی با بیان اینکه تهدیدهای آمریکا و دونالد ترامپ رییس جمهور را زیر پا می گذاریم، اظهار داشت: بسیج مردمی در قبال هرگونه حمله یا هدف قرار دادن شبل الزیدی یا هر فرمانده دیگر مقاومت سکوت نخواهد کرد و در صورت تعدی به الزیدی و به خطر افتادن جانش، پاسخ سختی نشان خواهیم داد.

وی از عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق خواست تا به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح، موضعی جدی و قاطع در قبال این تحریم‌ آمریکا علیه الزیدی اتخاذ کند.

علی الحسینی از وزارت خارجه عراق برای اتخاذ موضع روشن پیرامون این موضوع دعوت کرد و بیان داشت: الحشدالشعبی به عنوان یک سازمان، نماینده همه ملت عراق است و تحت فرماندهی کل نیروهای مسلح فعالیت می کند.

ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» نیز اقدام واشنگتن در قرار دادن نام شماری از فرماندهان الحشد در فهرست تروریسم و تحریم آنها را محکوم کرد.

جمع بندی

طومار تحریم فرماندهان و منتسبان به بسیج مردمی عراق، حزب الله لبنان و سپاه قدس بسیار طولانی شده است، نام فرماندهان بزرگی نظیر سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و مسؤولان عالی رتبه حزب الله لبنان در آن دیده می شود؛ اما نکته قابل توجه آن است که این تحریم ها آیا در عزم این فرماندهان اسلام برای دستیابی به اهداف مقدس خود خللی ایجاد می کند؟ باتوجه به بررسی عملکرد فرماندهانی که تحریم شده اند، به خوبی در میابیم که هیچ گونه خللی در عزم راسخ آنان دیده نمی شود و بلکه با قدرت و توان بیشتر به مبارزه با اقدامات شوم و فریبکارانه آمریکا و هم‎پیمانانش می پردازند.

آمریکا در حالی فرماندهان بسیج مردمی را تحریم می سازد که این سازمان طبق قانون عراق، تحت فرماندهی دولت متبع خود فعالیت می کنند و در مبارزه با جریان تروریستی و تکفیری داعش سهم بسزایی داشته اند.

از سوی دیگر آمریکا از میزان تاثیرگذاری و نقش بسیار مؤثر حشد الشعبی در عراق هراسان است بر این اساس قبل و پس از برگزاری انتخابات اخیر پارلمان این کشور با رایزنی های سیاسی و تهدید برخی از سیاستمداران درپی کاهش این میزان نفوذ و جایگاه اعضای بسیج مردمی در دولت عراق بودند.

تهدید، تحریم و ترور سه ضلع آمریکا برای مقابله با فرزندان اسلام است که در زمینه های مختلف نظامی، علمی و سیاسی مشغول فعالیت هستند. ترور دانشمندان در ایران هیچ گاه از اذهان مردم این کشور پاک نخواهد شد. مردم شریف و مقتدر، آزادی خواه عراق باید مراقب اقدامات شوم آمریکا و هم پیمانانش باشند زیرا ابتدا با تهدید فرماندهان بسیج مردمی پرداختند، سپس به تحریم آنان روی آوردند و در مرحله آخر درپی ترور آنان خواهند بود بنابراین هوشیاری و بصیرت ملت عراق موجب شکست همه حیله های آنان می شود.

ارسال نظرات