۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۸۶۸۹۳

ویژگی دهگانه بسیج از نگاه استاد خسروپناه

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: هیچ یک از جریان تحجر و التقاط، قدمی برای پیشرفت این کشور بر نداشتند. این بسیج است که این کارها را انجام می‌دهد.
خسروپناه خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، در دانشگاه یزد مطالبی را درباره فرهنگ بسیجی و ده ویژگی بسیجیان بیان کرد.

وی قبل از اینکه ده ویژگی بسیجیان را بیان کند مطالبی را درباره نقش بسیج در پیشرفت کشور تبیین  کرد که بخشی از آن به این شرح است:

بسیج مستضعفین نهادی مردمی است و بازوی رهبری  بوده  و نقش پیش‌رو  برای عمیلاتی کردن راهبردهای رهبری است. در این زمان بسیج باید وارد عرصه اقتصادی شود . امروز مسائل امنیتی نهادینه شده است. شاید به جرأت بتوان گفت که نه تنها در بین کشورهای منطقه، بلکه در بین سایر کشورها کشوری به امنیت ایران پیدا نشود.

در عرصه علم و پیشرفت کشور، این پیشرفت از آنِ بسیجیان است. بسیج یک فرهنگ است؛ فرهنگ بسیجی است که موشک را می‌سازد، داروهای نایاب را تولید می کند؛ فرهنگ بسیجی، طب سنتی ایران را که سیزده سال است راه اندازی شده را راه می اندازد. دانشگاه «همدرد» هندوستان که 150 سال است  در حال تحقیق در طب سنتی است، با مشاهده  فعالیتهای طب سنتی در ایران، اعتراف می‌کند که ایران از آن دانشگاه جلوتر است. زمانی (حدود 15 سال پیش) اگر نامی از طب سنتی بکار می رفت وزارت بهداشت کودتا می‌کرد. الان تخصصی «پی اچ دی»  طب سنتی بعد از پزشکی عمومی در دانشگاه‌های ما آموزش داده می‌شود.

سه جریان فکری

تمام این پیشرفت‌ها نه از سوی جریان تحجر است و نه روشنفکری. ما  با سه جریان روبه رو هستیم؛ جریان تحجر؛ سنتی‌های متحجر که مصداقش را در انجمن حجتیه می بینید؛ کسانی که حاضر نیستند در برابر مسائل نو بیندیشند.

جریان دوم روشنفکری است که اسلام التقاطی را معرفی می‌کند؛ اسلامی که زمانی به سوسیالیست و مارکسیست‌ها پیوند می‌دادند؛ مثل گروهک فرقان و الان به لیبرال پیوندش می‌دهند؛ این یعنی اسلام التقاطی.

گروه سوم جریان بسیجی است که نه جریان تحجر است و نه جریان التقاط و تمام پیشرفتها که در عرصه‌های مختلف در کشور می بینیم کار بسیجیان است.  

ما ده سال پیش غیر از امثال شهید آوینی، شاید دو نفر مستند ساز با فرهنگ بسیجی نداشتیم الان  صدها نفر در کشور هستند که با فرهنگ بسیجی مستند سازی می کنند؛ مثل «روزگار رضاخانی» که تلویزیون هم پخش کرد.  

هیچ کدام از جریان تحجر و التقاط،  قدمی برای پیشرفت این کشور بر نداشتند. این بسیج است که این کارها را انجام می‌دهد.  

سردمدار جریان بسیجی

سردمدار جریان بسیجی در نظام ما رهبر انقلاب است. ایشان به روزترین عالم مجتهد زمان است. رهبر مسلمانان آمریکا  در محضر ایشان می‌گفت که ما مسلمانان آمریکا  شما را رهبر جهان اسلام می‌شناسیم. این‌ها مباحث رهبری را دنبال می‌کنند. امروز اولین کسانی که صحبت‌های رهبر معظم انقلاب را تحلیل می‌کنند صهیونیستها و استراتژیست‌های آمریکایی هستند.

ده ویژگی جریان بسیجی

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در ادامه ده ویژگی بسیجیان را ذکر می کند که چکیده آن به این ترتیب است:

توحیدگرایی

ویژگی اول توحید گرایی است. اصل و اساس ما توحید است. توحید نه فقط یک عقیده، بلکه علاوه بر آن  توحید باید در فضائل اخلاقی و رفتار سیاسی ما سریان داشته باشد.  

بعضی خدا را فقط در مصلا می‌بینند نه در میدان جنگ؛ ولی امام اینگونه نبود. آزادی خرمشهر در چندین مرحله انجام شد و شکست هم خورد. با مباحثات طبیعی امکان  نداشت در عملیات بیت المقدس آزاد شود. خرمشهر با زجر آزاد شد، ولی امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد. این نگاه توحیدی امام بود؛ عالم را مظهر خدا می‌دید.

اسلام محوری

اصل دوم اسلام محوری است، آن هم اسلام ناب محمدی؛ نه اسلام آمریکایی و سعودی و تحجر و التقاط . در دنیا خیلی‌ها مسلمان هستند؛ ولی چه مسلمانانی که اینگونه مظلومین یمن را تکه‌تکه می‌کنند. الان مگر شیعه انگلیسی نداریم؛ چندین شبکه ماهوارهای دارند و با آزادی تمام، انگلیس حمایتشان می‌کند تا بین شیعه و سنی  اختلاف بیندازند؛ طوری درباره شیعه و اهل سنت صحبت می‌کنند  که شیعیان نیجریه را تکه تکه کنند و می‌دانند که منشا این جنایات صحبتهای اینها است.

حضرت امام وقتی با دانشگاهیان حرف می‌زد، تأکید می کرد گرفتار التقاط نشوند. وقتی با حوزه صحبت می کرد اسلام تحجر را نقد می کرد؛ چون خطر اسلام تحجر در حوزه و اسلام التقاط در دانشگاه از کفر بدتر است.

تحجر، جامع نگری اسلام رانمی‌بیند و التقاط ناب بودنش را نمی‌بیند؛ لذا با چیز دیگر مخلوط می‌شود. اسلام تحجر گرفتار خرافات است و اسلام التقاطی گرفتار بدعت است. این اسلام ناب است که فرهنگ بسیجی را تحقق می‌بخشد.

ولایتمداری

اصل سوم ولایتمداری است.  آیات فراوانی داریم که می فرماید ولایت چه کسانی رابپذیریم و  ولایت چه کسانی را نپذیریم. ما از منظر قرآن انسان بی ولایتمدار نداریم. یا ولایت خدا را می پذیرد یا ولایت شیطان. کسی که ولایت خدا را نپذیرد  ولایت طاغوت را پذیرفته است. کسی که ولایت خدا را بپذیرد ولایت رسول الله  و ائمه را هم پذیرفته و اگر نپذیرد می‌شود طاغوت. معنای ولایت پیوند ناگسستنی امام با امت است. پیوندش هم باید  استثنا پذیر نباشد.

دنیا ساز آخرت گرا

اصل چهارم دنیا سازی آخرت گرایی است. بعضی افراد مثل مرتاض‌ها، روزها و ماه‌ها مشغول ریاضت هستند. عده‌ای دیگر هم همّ و غمشان آبادانی دنیاست و کاری به آخرت ندارند که اصطلاحا به آن  سکولاریسم می‌گویند. سکولاریسم را جدایی دین از سیاست معنی می کنند. من عرض می کنم   امروزه سکولاریسم  به معنای جدایی دنیا از آخرت است. الان سکولاریسم ها از دین برای دنیایشان استفاده می کنند؛ حتی مفهوم رقص دینی دارند.

امروزه در دانشگاه‌های غرب نسبت دین و علوم انسانی مطرح است. در انگلستان، یک سال در میان همایش علم و دین مطرح است. در آمریکا موسسات فراوان علم دینی است.

بسیجی باید برای آبادنی دنیا تلاش کند و نگذارد حتی یک فقیر در جامعه بماند. اگر یک بسیجی در شهری باشد و آدرس فقیری را نداند بسیجی نیست. بسیجی امیرالمؤمنین است در اوج حکومت و قدرتش به فقرا رسیدگی می‌کرد.  این دنیا سازی باید برای آخرت گرایی باشد و نه برای غفلت.

پیوند عقل و تجربه با وحی الهی

اصل پنجم پیوند عقل و تجربه با وحی الهی است. بعضی خیال می کنند جریان انقلاب و  اسلام ناب که از وحی سخن می‌گوید به عقل و تجربه توجه ندارد. اتهام غلطی را به انقلاب نسبت می‌دهند.  جریان انقلاب عقل و تجربه را منبع و ابزار خودش می‌داند. آیا اگر در این هشت سال عملیاتی می‌خواستیم انجام بدهیم بدون محاسبه و دانش روز انجام می دادیم؟! اینکه بسیجیان از آسمان ریگی را پایین  می آورند، با محاسبات عقل و تجربه است.

مردم سالاری دینی

اصل ششم اعتقاد به مردم سالاری دینی است که من وحدت و انسجام اجتماعی در پرتو دین تعبیر می‌کنم. بعضی از این آدم‌های کوته فکر  میگویند که نشست‌هایی که جمعی از علمای اهل سنت می‌آیند چه فایده‌ای دارد.  همین شیخ زکزاکی یک سنی بود، در اثر همین ارتباطات وحدت شیعه و سنی شیعه‌ای شد که هزاران نفر را شیعه کرد.

 قبل از انقلاب  در اندونزی یک شیعه نبود، الان نزدیک ده میلیون شیعه هستند. اصلا تبلیغات شیعه انگلیسی آنجا نرفت و با  اخلاق و فرمایشات امیرالمؤمنین علی‌السلام شیعه شدند.

از برکات وحدت نگاه شیعه و سنت اهل سنت نگاهش به شیعه منطقی می شود و بالعکس.  بسیاری از همین اهل سنت در کشورهای محتلف کمک می کنند که در مقابل جریان افراطی اهل سنت بایستند.

بدون اتکا به مردم مشکلات رفع نمی‌شود. مشکلات کشور با حزب حل نمی‌شود، نه اینکه حزب  نباشد  ولی مردم سالاری دینی مشکلات را حل می کند.

فضیلت گرایی در پرتو ولایتمداری

هفتمین اصل فضیلت گرایی در پرتو ولایتمداری است. فرهنگ بسیجی باید عدالتخواه باشد اما عقلانی و در پرتو ولایت. عدالتی که از ولایت بریده شود ارزش ندارد، چون نمی‌فهمد مصذاق ولایت چیست  و سر از خوارج در می‌آورد.

روحیه جهادی

هشتمین اصل روحیه جهادی است. روحیه جهادی فقط جنگ در میدان نظامی نیست؛ یک استاد باید روحیه جهادی داشته باشد. یک پزشک و یک صنعتگر هم باید روحیه جهادی داشته باشد. در روحیه جهادی تلاش خستگی ناپذیر است.

جهاد کبیر زمانی اتفاق می‌افتد که نه بزرگی  به کفار بگویی و به فعالیت ایجابی خودت هم بله بزرگ بگویی.

استکبار ستیزی

اصل نهم استکبار ستیزی است یا ذلت ستیزی است. بعضی ذلت پذیرند و بعضی استکبار پذیرند؛ این از  مکتب امام حسین علیه‌السلام به دور است.  مؤمنین در برابر کفار عزیز هستند. اگر در برابر کفر ذلیل بشوی،  تو را ذلیل‌تر می کند. این سنت استکبار است.   باید با دنیا تعامل داشته باشی و‌لی تعامل سازنده و نه تعامل استکبار پذیر. اگر این استکبار‌ستیز ی رخت بر بندد یعنی فرو پاشیده و  این اصل بسیار مهمی است.

شهادت طلبی

 اصل دهم شهادت طلبی است که مقام بسیار بالایی است؛ یعنی درک این مطلب که مرگ در راه خدا  عزیزترین و با برکت ترین مرگ است. خدا را شاکریم که نسل سوم از نسل دوم شهادت طلب‌تر هستند. نسل دوم اکثرشان مجرد بودند و شهادت طلب بودند ولی نسل سوم اکثراً متأهل هستند و  زن و بچه‌اش را رها می کند و می‌رود.  

گوهر فرهنگ بسیجی

 حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گوهر فرهنگ بسیجی را ولایتمداری دانست و گفت که از دو طریق می‌خواهند این ولایت را ببرند؛ یکی از طریق فرهنگ و دوم از طریق اقتصاد. جز از طریق فرهنگ بسیجی که وارد عرصه مردم سالاری دینی می‌شود نمی توانیم با مشکلات فرهنگی و اقتصادی مبارزه کنیم./999/ز۵۰۴/س

 

ارسال نظرات