۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۵۸۸۸۰۴
استاد اخلاق حوزه علمیه هشدار داد:

"مریدبازی" جلوی عقلانیت جمعی را می گیرد

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: مدعیان اخلاقی که به مریدبازی مشغول هستند، با ارجاع افراد به خود، مانع ارتقای عقلانیت جمعی می‌شوند.
آیت الله توکل  آیت الله توکل

آیت الله سیدرحیم توکل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که کار انبیاء و علمای گذشته شاگردپروری بوده است، اظهار داشت: سیره و سنت از گذشته این بوده که روی افراد کار کرده و با آموزش راه‌ و روش‌های لازم به آنها تهذیب نفس می‌دادند و در صورت برخورد با موانع، راه‌حل را به ‌آنها می‌گفتند.

شاخصه‌های شاگردپروری

استاد اخلاق حوزه‌ علمیه در تبیین تفاوت مرید‌بازی و شاگردپروری بیان کرد: مریدبازی، شاگردپروری نیست، بلکه خودپروری است، چنین اساتیدی خود را مطرح کرده تا اطراف خود را شلوغ کنند و هیچ کاری به تهذیب نفس ندارند.

وی ادامه داد: شاگردپروری تهذیب نفس و ارجاع دادن به حق‌تعالی و دین است، به خلاف مریدبازی که ارجاع به خود مدعی استادی محور است و تفاوت این دو بسیار زیاد است، چراکه شاگردپروی مسیر الله و مریدبازی مسیر نفس و شیطان است.

آیت الله توکل با بیان این‌که پیروی از مرید و مرادبازی خطرات گوناگونی به همراه دارد، گفت: مدعیان دروغی اخلاق ایجاد حب هم می‌کنند، «حُـبّ ٌ الشَّـیءِ یُعـمـی و یُـصِـمّ»، علاقه به چیزی، انسان را کور و کر می کند، به صورتی که افراد حق و باطل و درستی و اشتباه گفته‌های فرد مدعی اخلاق را فهم و درک نکرده و آن را تا زمانی که سر او به سنگ برخورد کند، دنبال خواهد کرد.

مریدبازی مانع ارتقای عقلانیت جمعی

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ارتقای عقلانیت جمعی بیان کرد: مدعیان اخلاقی که به مریدبازی مشغول هستند، با ارجاع افراد به خود، مانع ارتقای عقلانیت جمعی می‌شوند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: چنین افرادی دین و خدا را با نسخه خود پیچیده و به مردم ارائه می‌دهند، در این صورت کار بر افراد بدون بصیرت مشتبه می‌شود.

آیت الله توکل افزود: در روایت آمده است که « فقد البصر اهون من فقد البصيرة» یعنی مشکل فرد نابینا از فرد بدون بصیرت کمتر است.

این استاد اخلاق حوزه بیان کرد: مرید بازی کار هوس و دل بوده و عقل حاکم نیست، در حالی شاگردپروری بر مبنای عقلانیت و بصیرت است، از این رو رهبر انقلاب به عقل و بصیرت ارجاع می‌دهند، چراکه چراغ راه هستند.

شناخت حق و باطل، ملاک تشخیص اهل آن

وی با تأکید بر این‌که بایستی به مردم ملاک و معیار داده شود، گفت: حضرت امیر(ع) در جریان جنگ صفین ملاک تشخیص حق از باطل ارائه کرده و خطاب به برخی از یاران که امر بر آنها مشتبه شده بود، فرمودند؛ « اِنَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا یُعْرَفانِ بِاَقْدارِ الرِّجالِ، اِعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اَهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اَهْلَهُ » یعنی با ملاک حق افراد را محک بزن و شناسایی کن.

آیت الله توکل در پایان افزود: اگر کسی دائما به خود ارجاع داده و «من من» می‌کند، شیطان است، اما اگر به تبعیت از فرمان عقل ارجاع داده و خود را داخل در چرخه نمی‌داند، این مسیر درستی خواهد بود./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات